افرادی که نباید بدون مشورت پزشک آسپرین مصرف کنند

آسپرین یکی از پرکاربردترین داروها در جهان، برای طیف گسترده ای از موارد کاربرد دارد اما مصرف بدون مشورت و تجویز پزشک این دارو برای برخی افراد بسیار خطرناک است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مصرف روزانه آسپرین با دوز کم برای همه بی خطر نیست و بهتر است از پزشک خود بپرسید که آیا میتوانید آسپرین مصرف کنید یا خیر. در برخی افراد، آسپرین می‌تواند پوشش معده را تحریک کند و در نتیجه باعث درد، حالت تهوع، استفراغ یا خونریزی شود. در صورت داشتن هر یک از شرایط عنوان شده در ادامه این بخش، باید از مصرف آسپرین خودداری کنید:

بیشتر بخوانید:

مزایا و خواص حمام سرکه سیب برای بدن

آلرژی به آسپرین
مستعد خونریزی
خونریزی اخیر از دستگاه گوارش
بیماری فعال کبد
سن زیر ۲۱ سال
قرص آسپرین

با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا درمان با آسپرین برای شما مناسب است یا خیر.

دیگر افرادی که مصرف آسپرین برای آنها خوب نیست

علاوه بر موارد بالا، مصرف آسپرین در شرایط زیر نیز توصیه نمیشود:

حساسیت به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

اگر به آسپرین یا سایر داروها از دسته داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) حساسیت دارید، از مصرف آسپرین خودداری کنید. اگر اختلال انعقادی مانند هموفیلی دارید یا اخیراً خونریزی روده یا معده را تجربه کرده اید، از مصرف آسپرین اجتناب کنید.

نوجوانان و کودکان تب دار

نوجوانان و کودکان تب دار هرگز نباید آسپرین مصرف کنند چراکه ممکن است یک بیماری تهدید کننده به نام سندرم ری ایجاد شود. سندرم ری به مغز و کبد آسیب می رساند و می تواند به سرعت منجر به مرگ شود. این امر به ویژه در صورت ابتلا به آبله مرغان یا آنفولانزای احتمالی بیشتر است.

درصورت ابتلا به بیماری های خاص

در صورت ابتلا به نقرس، آلرژی فصلی، آسم، آسپرین را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

در صورت وجود پولیپ بینی؛ زخم معده؛ یا هر بیماری کلیه، کبد یا سیستم قلبی عروقی (از جمله فشار خون بالا)آسپرین را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

همراه با ایبوپروفن

اگر پزشک به شما توصیه کرده است که از آسپرین برای جلوگیری از سکته های مغزی یا حملات قلبی بیشتر استفاده کنید، از ایبوپروفن استفاده نکنید، مگر در صورت تجویز و دستور پزشک.

آسپرین در بارداری و شیردهی

در دو سه ماهه اول بارداری یا در دوران شیردهی از آسپرین استفاده نکنید، مگر اینکه این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و فواید آن بیشتر از خطرات آن باشد. به خصوص در دوزهای بالاتر، آسپرین و سایر NSAID ها را نباید در سه ماهه سوم بارداری مصرف کرد زیرا می توانند باعث مشکلات قلبی و وزن کم برای جنین و خونریزی و سایر عوارض زایمان و زایمان شوند.

پیش از عمل جراحی

اگر قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید، ممکن است نیاز به قطع موقت آسپرین داشته باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =