سامانه کشت قراردادی از این هفته راه‌اندازی می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سامانه‌ای راه‌اندازی شده که براساس آن کشاورزان می‌توانند از این هفته برای کشت قراردادی گندم در آنجا اعلام آمادگی کنند و در آن سامانه بیمه شوند و نهاده‌های کشاورزی خود را دریافت کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سیدجواد ساداتی‌نژاد در بزرگداشت روز جهانی غذا با بیان اینکه اگر به آینده کشاورزی ایران امید داریم و اگر قرار است اتفاقی در این بخش بیفتد، باید از راه دانش و فناوری باشد اظهار کرد: همه ما باید کمک کنیم تا دانش و فناوری در بخش کشاورزی رشد و توسعه یابد. باید کمک کنیم مردم ما غذای سالم، با کیفیت، ارزان با منشأ داخلی استفاده کنند.پ

بیشتر بخوانید

لایحه آبخیزداری پس از بررسی در دولت، به مجلس می‌رود

وی ادامه داد: رئیس جمهوری ماموریتی به وزارت جهاد کشاورزی داده است و تمام برنامه‌های ما نیز در راستای تحقق این ماموریت است که بتوانیم غذای سالم، با کیفیت، ارزان با منشأ داخلی داشته باشیم. به همین منظور ما کشاورزان از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درخواست بذر پرمحصول‌تر، مقاوم‌تر، نهال گواهی شده با کمترین میزان مصرف آب و تولید بالا، تولید کند.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: بحث کشاورزی قراردادی از سال گذشته و در ابتدای دولت شروع شد و امسال نیز به گندم و بخش‌های دیگر رسیده است البته نیاز به حمایت همه بخش‌ها دارد. ابزار مالی آن درست شده و سامانه‌ای نیز راه اندازی شده که از این هفته کشاورزان می‌توانند آمادگی خود را برای کشت قراردادی گندم اعلام کنند که در آنجا به آنها خدماتی چون کود و بیمه داده خواهد شد.

وی افزود: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم نیز از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولید بود. همچنین الگوی کشت را بعد از سال‌ها ابلاغ کردیم و یارانه‌هایی را نیز بر اساس الگوی کشت تخصیص خواهیم داد. از سال ۱۴۰۲ نیز عوارض  برروی محصولات آب‌بر تعیین خواهیم کرد تا محصولات اساسی در کشور تولید شود. بنا داریم سبزی و صیفی را نیز به گلخانه‌ها ببریم که در این راستا به ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه نیاز داریم و اگر بانک‌ها به ما کمک نکنند، موفق نخواهیم شد. علوفه نیز به مراتع انتقال داده می‌شود تا محصولات اساسی کاشته شود.

به گفته وی، سازمان تات به زودی از ۹۵ بذر اصلاح شده رونمایی خواهد کرد. او همچنین به تولید گوشت نیز اشاره کرد و گفت: در تولید گوشت گوسفند نیازمند اقدامات ویژه‌ای هستیم که از سازمان تحقیقات امور دام و تات درخواست داریم تولید سالانه گوشت گوسفند را ۹۰ روزه با تغذیه و اصلاح پیش ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به صادرات محصولات کشاورزی اشاره و تاکید کرد: در صادرات سیب به پاکستان، کیوی به هند، گوشت و مرغ به عراق، لبنیات به روسیه مشکلاتی داشتیم که در این راستا اقدامات زیادی انجام شد و این مشکلات نیز حل شده است. در صنایع تبدیلی نیز قصد داریم کمبودهای زنجیره ارزش را حل کنیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه برای تولید غذای ارزان نیاز به افزایش بهره‌وری داریم، گفت: اگر می‌خواهیم غذای ارزان داشته باشیم، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باید وارد کار شود. همچنین باید به بازاررسانی نیز توجه شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا از روز گذشته سامانه ستکاوا راه اندازی شد که به وسیله این سامانه خروج مرغ از مرغداری تا رسیدن به دست مصرف کننده قابل رصد خواهد بود. بر اساس تدابیر در نظر گرفته شده تمامی خرده فروشی‌ها و فروشگاه‌های پروتئینی و زنجیره‌ای می‌توانند در مرحله اول راه اندازی این سامانه مرغ منجمد سفارش دهند که این مرغ به هر میزانی که بخواهند به صورت بهداشتی به آنها تحویل داده می‌شود. مرغ گرم هم به زودی وارد این سامانه خواهد شد.

وی تصریح کرد: کاشت یک میلیارد نهال در دستور کار است، لایحه آبخیزداری نیز در دولت بوده و قرار است بر اساس آن عملیات آبخیزداری را طی ۱۰ سال به اتمام برسانیم. همچنین برنامه‌هایی برای کنترل گرد و خاک نیز در دستور کار داریم.

انتهای پیام

کد خبر: 1157224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =