شستن گوش چه فوایدی دارد؟

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: این تصوری که آب نباید داخل گوش بشود اصلا تصور درستی نیست؛چراکه یک گوش سالم که پوست، مجرا و پرده سالمی دارد، حتما باید با هر بار استحمام شسته و تمیز شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، پدرام برقعی، متخصص گوش، حلق و بینی با حضور در برنامه «طبیب» در خصوص این موضوع که آیا گوش هم سرما می‌خورد؟،گفت: نه اصلا ما چنین چیزی نداریم، البته هر کسی در بدنش می‌تواند نقاط ضعفی داشته باشد و بسته به آن نقاطی از بدنش حساس‌تر باشد، اما در سرماخوردگی‌ها نیز ما بیشتر باید از بینی و سینوس‌ها مراقبت کنیم تا درگیر عفونت نشوند و این عفونت به گوش راه پیدا نکند.

وی همچنین در خصوص باور اغلب مردم به اینکه آب نباید داخل گوش برود، توضیح داد: این تصوری که آب نباید داخل گوش بشود اصلا تصور درستی نیست، یک گوش سالم که پوست، مجرا و پرده سالمی دارد، حتما باید با هر بار استحمام شسته و تمیز شود. پوست مجرای گوش از جنس پوست بدن است و مثل باقی نقاط ترشحات و چربی دارد.

این پزشک متخصص همچنین یادآور شد: پس پوست مجرا نیز نیاز به شست‌وشو دارد و کسی که گوشش سالم است باید در هر بار حمام رفتن با شامپو یا کف و صابون داخل مجرا را هم بشوید. ما تنها در مواردی توصیه می‌کنیم که از ورود آب به گوش پرهیز شود که یک بیماری یا عفونتی در گوش وجود دارد که آن هم تا زمانی که آن بیماری برطرف شود لازم است که مثل هر زخم دیگری آب به آن منطقه نخورد.

برقعی با تأکید بر اینکه والا در باقی موارد در زمان حمام رفتن باید داخل گوش نیر با کف و آب تا نزدیک پرده گوش شست‌وشو شود، گفت: اگر آب داخل گوش نشده و این ترشحات شسته نشود، ترشحات در گوش می‌ماند و می‌تواند احساس خارش و ناراحتی کند، خیلی از بیماری‌های گوش به دلیل عادت و اعتقاد به همین موضوع است که آب نباید داخل گوش بشود در حالیکه گوش هم مانند سایر نقاط بدن نیاز به شست‌وشو دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: اینکه برخی از این موضوع هراس دارند به دلیل عادتی است که به وجود آمده در حالی که مجرای گوش خارجی یک کانال بسته است و هیچ وقت آب داخل آن نمی‌ماند، همچنین داخل مجرا را نباید با پنبه و یا گوش پاک کن دستکاری کرد اصلا ما چیزی به عنوان گوش پاک کن نداریم و آن سیستم خودکاری که ما در مجرای گوش خارجی داریم تا خودش را تمیز نگه دارد با ورود اشیای خارجی به هم می‌زنیم و به همین خاطر اصلا توصیه نمی‌شود که از گوش پاک کن یا هر وسیله دیگری برای تمیز کردن گوش استفاده شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به اینکه مکانیسم گوش هم مانند سایر نقاط بدن اعجاب‌آور است به نوعی که می‌تواند خودش را تمیز کرده و حتی از عفونت رها کند، اظهار کرد: مثل عفونت‌های گوش میانی در بچه‌ها که با سوراخ شدن پرده عفونت خارج شده و بعد هم سوراخ آن خود به خود ترمیم می‌شود، لذا اگر ما فقط بهداشت آن را رعایت کنیم نیاز به معاینات سالیانه هم ندارد، ولی اگر فردی احساس کرد که مشکلی در شنوایی دارد در آن صورت باید گوش معاینه شود.

برقعی در خصوص غربالگری‌هایی که در طول زندگی برای گوش هر فردی انجام می‌شود، تصریح کرد: یک غربالگری شنوایی برای نوزادان در بدو تولد داریم، یک تست شنوایی در زمان ورود به مدرسه داریم و بعد هم در زمان ورود به کار متخصصان طب کار به ویژه در محل‌هایی که سروصدای زیادی دارند یک چکاب دوره‌ای و اولیه انجام می‌دهند

این متخصص گوش بیان داشت: چکاب‌های سن بالا نیز بسته به احساسی است که شما دارید، اگر شخصی در سن بالا شنوایی خوبی دارد نیازی به چکاب دوره‌ای نیست، اما چیزی که به عنوان پیرگوشی متداول است می‌تواند در برخی از افراد در سنین بالای 60 سال رخ دهد و اگر این اتفاق افتاد باید ارزیابی‌های شنوایی انجام شود.

وی در خصوص استفاده مداوم از گوشی‌ها نیز هشدار داد: در مورد استفاده از گوشی‌ها هم اگر صدا از یک حدی بیشتر باشد می‌تواند به گوش داخلی آسیب بزند، نکته دیگر، رعایت بهداشت گوش است چون ممکن است که آلودگی‌ها را به گوش برساند و دیگر اینکه رطوبت و ترشحات داخل گوش بماند و ما عفونت گوش را داشته باشیم، در نتیجه اگر بهداشت این گوشی‌ها رعایت شده و شدت صدا بالا نباشد منعی برای استفاده از آن نیست.

این پزشک متخصص در پایان نیز توصیه کرد: حتما باید زمانی که دچار کم شنوایی یا مشکلی در گوش شدیم فورا به دکتر مراجعه کنیم چراکه خیلی از اوقات مشکلاتی که برای گوش پیش می‌آید یک زمان طلایی دارد که اگر آن را از دست بدهیم دیگر آسیب‌های برگشت‌ناپذیری به گوش خواهد رسید، در خصوص مراقبت از گوش هم باید تأکید کنم که حتما از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی با صداهای بلند بپرهیزیم و بهداشت گوش را رعایت کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1159458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =