شکست نسبی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا / نتایج انتخابات موقعیت ترامپ را تضعیف کرد

نامزدهای انتخاب شده توسط ترامپ نتایج خوبی در انتخابات کسب نکردند و این می‌تواند دومین انتخابات متوالی باشد که در آن مداخله او در انتخابات مقدماتی به قیمت از دست دادن اکثریت سنا برای جمهوری خواهان تمام شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، سرانجام انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا برگزار و نتایج آن تا حد زیادی مشخص شد. انتخاباتی که به اعتقاد تحلیلگران آمریکایی تاثیر به سزایی بر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری 2024 این کشور دارد. «ویلیام گالستون» -کارشناس ارشد اندیشکده بروکینگز- در آخرین تحلیل خود به بررسی تاثیر نتایج انتخابات میان دوره‌ای بر انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور پرداخته است. از نظر وی، نتایج این انتخابات تا حد زیادی تکلیف دو حزب دموکرات و جمهوری خواه را برای صف آرایی در انتخابات آتی ریاست جمهوری مشخص کرد.

متن کامل این گزارش بدین شرح است:

انتخابات میان دوره‌ای 2022 تأثیر زیادی بر رقابت ریاست جمهوری 2024 خواهد داشت. دستاوردهای جمهوری خواهان بسیار کمتر از آنچه پیش بینی می‌شد بود و در حالی که به نظر می‌رسد آنها آماده به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان با کنترل سنا هستند، برخی پیامدها برای سال 2024 وجود دارد که احتمالا با شمارش آرای نهایی تغییر نخواهد کرد.

در اینجا به چهار مورد از آنها اشاره می کنیم.

اول، تأثیر آن بر رقابت دموکرات‌هاست. اگر دموکرات‌ها شکست سختی خورده بودند، فشار بر رئیس جمهور بایدن برای کناره‌گیری به نفع چهره‌ای تازه، افزایش چشمگیری می‌یافت. در عوض، اکنون انتخاب با رئیس جمهور است و نتایج انتخابات میان دوره‌ای احتمالا شک و تردیدهایی را که او در مورد نامزدی مجدد داشت برطرف خواهد کرد.

تأثیر [انتخابات میان دوره‌ای] بر رقابت جمهوری خواهان حتی بیشتر است. ران دیسانتیس -فرماندار فلوریدا- با پیروزی قاطع خود در انتخابات، بزرگترین شگفتی انتخابات 2022 بود. او 57 درصد از آرای اسپانیایی‌ها را به دست آورد و حتی رکورد تاریخی دموکرات در شهر میامی-دید را نیز درنوردید. عملکرد او بسیاری از جمهوری‌خواهان را متقاعد می‌کند که او قوی‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری آنها در سال 2024 خواهد بود و باورش سخت است که او کلاه خود را به رینگ پرتاب نکند. همانطور که بروتوس در ژولیوس سزار می‌گوید: «در امور مردم جزر و مدی رخ می‌دهد که از سیل گرفته شده و به ثروت منتهی می‌شود». برای ران دیسانتیس جزر و مد بالاست و اگر این لحظه را از دست بدهد، ممکن است دیگر فرصتی به این خوبی به دست نیاورد.

در مقابل، انتخابات 2022 موقعیت دونالد ترامپ را تضعیف کرده است. در مجموع، نامزدهای انتخاب شده او خوب عمل نکردند و این می‌تواند دومین انتخابات متوالی باشد که در آن مداخله او در انتخابات مقدماتی به قیمت از دست دادن اکثریت سنا برای جمهوری خواهان تمام شد. بدون تردید، «جی. دی. ونس» کرسی باز مجلس سنا را در «رد اوهایو» به دست آورد و با 9 امتیاز خیره کننده «مایک دی واین» -فرماندار جمهوری خواه- را شکست داد که عملکرد ضعیفی برای او محسوب می‌شود. مهمت اوز به جان فترمن در پنسیلوانیا باخت و هرشل واکر در جورجیا از رافائل وارناک عقب تر است (هیچ یک از نامزدهای جورجیا 50 درصد آرا را به دست نیاوردند و رقابت ممکن است به دور دوم در دسامبر ختم شود.). آریزونا نقطه صفر برای جمهوری خواه‌های با ایده «آمریکا را دوباره عالی کن» بود. بلیک مسترز با تقریبا دو سوم آرا شمارش شده با 6 امتیاز از سناتور فعلی مارک کلی عقب تر است و کری لیک با 2 امتیاز در رقابت برای فرمانداری پشت سر کیتی هابز قرار دارد (با این حال، هیچ یک از نژادها فراخوانی نشده اند و این رتبه بندی ممکن است با شمارش آرای باقیمانده تغییر کند).

به عنوان آخرین نکته باید گفت: دموکرات‌ها در رقابت‌های فرمانداری که نحوه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 را شکل می‌دهند، عملکرد خوبی داشتند. رهبران دموکرات در میشیگان و ویسکانسین باقی ماندند و جاش شاپیرو در پنسیلوانیا به پیروزی بسیار خوبی دست یافت. برایان کمپ جمهوری خواه، استیسی آبرامز را در یک مسابقه مجدد از رویارویی آنها در سال 2018 شکست داد؛ اما او قبلا نشان داده که می تواند در برابر فشار دونالد ترامپ برای تحریف نتایج انتخابات مقاومت کند. قضیه در آریزونا فرق می‌کند؛ جایی که اگر رأی‌های ریاست‌جمهوری به سمت نامزد دموکرات متمایل شود، مانند سال 2020، یک پیروزی پشت سر هم توسط کاری لیک می‌تواند منجر به نتیجه‌ای تلخ در سال 2024 شود.

در مجموع، انتخابات میان‌دوره‌ای زمینه را برای یک مبارزه بزرگ بین ترامپ و دیسانتیس برای نامزدی جمهوری‌خواهان فراهم کرده است و این احتمال را بیشتر کرده که برنده این رقابت با رئیس‌جمهور فعلی دموکرات روبرو شود که از چالشی مخرب برای انتخاب مجدد خود اجتناب کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =