سود سهام عدالت دو برابر سال گذشته شد

رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: بازگشایی نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت و معاملاتی شدن خرید و فروش این سهام منوط به مصوبه شورای عالی بورس است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، امروز نشست خبری مشترک امیر صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس تهران و پیمان حدادی رئیس صندوق تثبیت بازار در محل سازمان بورس برگزار شد.

در این نشست پیمان حدادی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه زمانی نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باز و خرید و فروش سهام عدالت آزاد می‌شود؟ گفت: شورای عالی بورس در خرداد امسال سازمان بورس را مکلف کرد که تمهیدات لازم را برای برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را فراهم کند تا این مجامع در شهریور برگزار شود. در این زمینه سازمان بورس در جلسات مختلف با شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی، مقدمات برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را فراهم کرد و به شورای عالی بورس هم اعلام آمادگی کردند، اما نهادی که باید مجوز برگزاری مجامع این شرکت‌ها را بدهد شورای عالی بورس است که تاکنون این مجوز را نداده است.

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه همچنین گفت: بازگشایی نماد شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری هم در این راستا قرار دارد و سازمان بورس با توقف طولانی‌مدت نمادهای بورس از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مخالف است، اما از اول اسفند سال گذشته که شورای عالی بورس مصوب کرد که نماد شرکت‌های استانی بسته بماند، این مصوبه همچنان به قوت خود باقی است و تا زمانی که مجوز بازگشایی این نمادها قبل یا بعد از برگزاری مجامع صادر نشود، نمادهای مذکور باز نمی‌شوند.

حدادی در مورد اینکه مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی چه زمانی باز می‌شود؟ گفت: اعضای شورای عالی بورس باید در این زمینه پاسخ دهند، در حال حاضر حدود 50 میلیون هموطن درگیر سهام عدالت هستند. نهادهای امنیتی هم نکاتی در این زمینه دارند که در حال بررسی است. امیدواریم که با مجوز شورای عالی بورس طی یک ماه آینده به جمع‌بندی در مورد سهام عدالت برسند.

رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه در مورد اینکه چرا سهامداران روش مدیریت مستقیم نمی‌توانند سهام خود را بفروشند؟ کفت: این موضوع‌ هم به تصمیم شورای عالی بورس بستگی دارد. بنابراین خرید و فروش سهام برای 19 میلیون سهامدار عدالت در روش مستقیم هم به تصمیمات شورای عالی بورس بستگی دارد.

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اضافه کرد: سهامداران عدالت امسال سود بهتری کسب می‌کنند و همان‌گونه که وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس اعلام کردند، بیش از دو برابر سال قبل سود برای سهامداران واریز می‌شود که اولین مرحله واریز سود سهام عدالت تا پایان آذر پرداخت می‌شود.

یک نهاد و یک بانک داخلی متقاضی بورس بین‌الملل

حدادی در مورد تشکیل بورس بین‌الملل گفت: دو ماه قبل شورای عالی بورس مصوب کرد که بورس بین‌الملل با سهم حداقل 60 درصدی برای شرکت‌های خارجی می‌تواند برای مناطق آزاد تشکیل شود و در یک سال اول فعالیت آن فقط اوراق بدهی ارزی معامله شود. در این زمینه موافقت اصولی صادر شده اما تاکنون به جز یک نهاد و یک بانک داخلی درخواستی برای راه‌اندازی بورس بین‌الملل به سازمان بورس ارائه نشده است. ما از نهادهای داخلی و خارجی درخواست می‌کنیم که اگر می‌توانند درخواست خود را به سازمان بورس ارائه کنند.

وی همچنین گفت: البته ایده بورس بین‌الملل توسط دبیر سابق مناطق آزاد ارائه شد و امیدواریم اساسنامه بورس بین‌الملل ظرف یکی دو ماه آینده تصویب شود و سرمایه‌گذاران برای پذیره‌نویسی اقدام کنند.

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار همچنین در مورد بیمه سهام گفت: بر اساس آمار 10 میلیون سهامدار حقیقی کمتر از 100 میلیون تومان سهام دارند که با مصوبه هیات مدیره سازمان بورس سهامداران حقیقی با خرید یک سهم یک ریالی به نام سهام‌یار می‌توانند هم اصل سرمایه خود در یک سال آینده را تضمین کنند و هم از بازدهی حداقل 20 درصدی برخوردار شوند و در حال حاضر 96 درصد اشخاص حقیقی حاضر در بازار سرمایه دارای سبد سهام کمتر از 100 میلیون تومان هستند.

220 هزار نفر برای بیمه سبد خود سهام یار خریدند

حدادی این را هم گفت: تا امروز 220 هزار نفر سهام‌یار یک ریالی برای بیمه سبد سهام خود را خریده‌اند و برای این افراد در صورتی که سهام خود را نفروشند تا یک سال آینده اصل پول بعلاوه 20 درصد سود تضمین‌شده وجود خواهد داشت.

به گفته وی؛ بعد از تصمیمات سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه فروش سهام توسط حقیقی‌ها کاهش پیدا کرد و حتی برخی حقیقی‌ها به سمت خرید سهام هم تشویق شدند.

وی همچنین گفت: برای صندوق‌های با درآمد ثابت کف قیمتی در 42 نماد در نظر گرفته شده است، 80 درصد ارزش سهام این صندوق‌ها را تشکیل می‌دهد و افرادی که در این صندوق‌ها هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از درآمد ثابت و حداقل به اندازه سود بانکی برخوردار می‌شوند. 20 هزار میلیارد تومان هم ارزش صندوق‌های با درآمد ثابت توسط صندوق تثبیت بازار در نظر گرفته شده است و اوراق این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران دارای جذابیت است.

حدادی همچنین در مورد اینکه منابع برای بیمه کردن سبد سهامداران زیر صد میلیون تومانی از کجا تامین می‌شود، گفت: در لایحه بودجه 1402 پیش‌بینی می‌شود و از منابع دولت برای صندوق تثبت بازار و بیمه سهام سهامداران کمتر از 100 میلیون تومانی در نظر گرفته می‌شود. همچنین اوراق بدهی دولت که از سوی دولت منتشر می‌شود، جزو تعهد دولت است و هیچ نگرانی در مورد آنها نیست. بنابراین در لایحه بودجه سه منبع یکی تعهد برای اشخاص حقیقی کمتر از 100 میلیونی، همچنین برای صندوق‌های با درآمد ثابت و اوراق دولتی و همچنین ردیف بودجه 5 هزار میلیارد تومان برای صندوق تثبیت بازار در نظر گرفته می‌شود.

پایان پیام/

کد خبر: 1160310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =