آخرین تحولات اوکراین| پنتاگون: تعیین زمان مذاکره با روسیه به عهده خود اوکراینی‌ها است

یک مقام ارشد پنتاگون ضمن تأکید بر ادامه حمایت آمریکا از کی‌یف مدعی شد که تعیین زمان مذاکره با روسیه به عهده خود اوکراینی ها است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه با خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین گفت که کشورش به همکاری با شرکا و متحدانش برای کسب اطمینان از تضمین دستیابی اوکراین به نیازمندی‌های خود در جنگ طولانی مدت ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

احساس خطر اوکراین/ ائتلاف نظامی ایران و روسیه علیه امنیت دنیا است

بر اساس این گزارش، «سابرینا سینگ» همچنین تأیید کرد که هر گونه مذاکره بین روسیه و اوکراین به اوکراینی‌ها بستگی دارد تا درباره مذاکره با مسکو تصمیم گیری کنند.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین مبنی بر اینکه آیا اوکراین در موقعیتی از قدرت نظامی قرار دارد که به این کشور اجازه دهد با روسیه مذاکره کند، گفت: این به اوکراین بستگی دارد که تصمیم بگیرد چه زمانی می‌خواهد مذاکره کند. «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا از گروه تماس ویژه اوکراین خواست تا با شرکا و متحدان ما در سراسر جهان کار کنند تا اطمینان حاصل شود که کی یف آنچه را در مبارزه با روسیه به آن نیاز دارد، در اختیار داشته باشد.

وی افزود: این جنگ ممکن است فردا یا هم اکنون نیز پایان یابد؛ روسیه این فرصت و انتخاب را دارد که تصمیم بگیرد نیروها، تجهیزات و سیستم‌های جنگی خود را از اوکراین خارج کند.

این اظهارات مقام پنتاگون در حالی است که چند روز پیش، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی خبر داد که دولت جو بایدن از طریق کانال‌های خصوصی از مقامات کیف خواسته است تا در مورد موضوع گفتگو با روسیه استقبال نشان دهند. «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید نیز تأکید کرد که آمریکا به دنبال درگیری با روسیه نیست و واقعاً خواهان یک راه حل گفتگو محور برای بحران اوکراین است.

در ۲۴ اکتبر گذشته تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از بایدن خواستند تا تلاش‌های دیپلماتیک مستقیم برای دستیابی به یک راه‌حل گفتگو محور برای پایان دادن به جنگ در اوکراین و مذاکره مستقیم با روسیه انجام دهد.

شایان ذکر است که» «دیوید آراخامیا» مذاکره کننده ارشد اوکراینی در مذاکرات با روسیه روز یکشنبه گفت که مذاکرات مسکو و کی یف ممکن است در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ دوباره آغاز شود.

زلنسکی :11 میلیون تن مواد غذایی از اوکراین صادر شده است

رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد در چند ماه اخیر میلیون‌ها تن مواد غذایی از بنادر این کشور به دیگر کشورها صادر شده است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در این باره اعلام کرد که از زمان توافق چند جانبه صادرات غلات، ۱۱ میلیون تن مواد غذایی از طریق بنادر واقع در دریای سیاه به دیگر کشورها صادر شده است.

رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی در پیام رسان تلگرام اعلام کرد که از اول اوت، بیش از ۴۵۰ کشتی از بنادر اوکراین (اودسا، چرنومورسک و یوژنی) خارج شده‌اند. زلنسکی حجم کل مواد غذایی صادر شده از اوکراین را ۱۱ میلیون تن اعلام کرد.

رئیس جمهور اوکراین، مراکش، الجزایر، لیبی، تونس، مصر، سودان، اتیوپی، سومالی، کنیا، یمن، لبنان، بنگلادش، چین، هند، اندونزی، ترکیه و همچنین کشورهای اتحادیه اروپا را مقاصد صادراتی مواد غذایی از اوکراین اعلام کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که قرارداد غلات که در ماه ژوئیه در استانبول امضا شده بود برای ۱۲۰ روز تمدید شد. اوکراین، روسیه و سازمان ملل ۲۲ ژوئیه در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند.

روسیه اوایل آبان با اشاره به اینکه به دلیل حمله به ناوگان مسکو در دریای سیاه، قادر به تأمین امنیت تردد کشتی‌های غیرنظامی از این منطقه نیست، مشارکت در توافق غلات را به حالت تعلیق درآورد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1160378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =