پس از گذشت چند روز از ابتلا به آنفلوآنزا می‌توان از قرنطینه خارج شد؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی اصفهان با بیان اینکه دو ویروس کرونا و آنفلوانزا از دو خانواده ویروسی متفاوت هستند، گفت: ویروس آنفلوانزا از خانواده ارتومیکسوویریده و ویروس کرونا از خانواده کروناویریده است، اما از نظر علائم بیماری تا حدودی شبیه به یکدیگر هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مجید بوذری  درخصوص تفاوت ویروس آنفلوانزا و کرونا اظهار کرد: از نظر ویروس‌شناسی باید گفت که دو ویروس کرونا و آنفلوانزا از دو خانواده متفاوت هستند؛ ویروس آنفلوانزا از خانواده ارتومیکسوویریده و ویروس کرونا از خانواده کروناویریده است، اما از نظر علائم بیماری تا حدودی شبیه به یکدیگرند.

بیشتر بخوانید:

لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد بالای ۶۰ سال

وی ادامه داد: در خانواده ارتومیکسوویریده چندین نوع از ویروس‌های آنفلوانزا وجود دارد که براساس پروتئین‌های موجود در ویروس به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود؛ آلفا، دلتا، گاما، توگوتو ویروس از نوعa ،b،c که باعث بیماری‌زایی در انسان می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی اصفهان با بیان اینکه نوع توگوتو ویروس با انتقال از کنه به انسان می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود، تصریح کرد: آنفلوانزا نوع a دارای انواع مختلف زیرمجموعه است که براساس مولکول‌های گلیکوپروتئین داخل غشا دسته‌بندی می‌شود، طبق گزارش‌ها ۱۸ نوع مولکول هماگلوتینین و ۱۱ نوع مولکول نورآمینیداز داریم که در سطح ویروس آنفلوانزا وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آنفلوانزا نوع A از نوع H۱N۱ و آنفلوانزای خوکی در جامعه در گردش است، اضافه کرد: این ویروس از لحاظ قدرت بیماری‌زایی از دو نوع b و c قوی‌تر است، ویروس آنفلوانزا در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار در آمریکا مشاهده و پاندمی شد، اما به دلیل در دسترس بودن سریع واکسن در پیک دوم از حالت پاندمی خارج شد.

بوذری خاطرنشان کرد: علائم فرد مبتلا به ویروس آنفلوانزا شامل تب، سرفه، گلودرد، آبریزش و گرفتگی بینی، درد عضلانی، سردرد و احساس خستگی است، این علائم در تمام افراد یکسان نیست و در برخی افراد به ویژه کودکان، ممکن است شاهد اسهال و استفراغ نیز باشیم.

وی گفت: دوره نهفتگی این بیماری بین یک تا چهار روز است، به طور میانگین حدود دو روز زمان لازم است که فرد مبتلا، علائم بیماری را مشاهده کند، فرد مبتلا تا زمانی که علائم داشته باشد، حدود یک هفته ناقل بیماری است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی اصفهان افزود: نوزادان، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و بیماران زمینه‌ای می‌توانند مدت زمان طولانی‌تری ناقل بیماری آنفلوانزا باشند، در آنفلوانزا فرد پس از ۲۴ ساعت از قطع تب، بدون دخالت دارو می‌تواند به محیط کار یا تحصیل بازگردد.

وی درخصوص واکسن آنفلوانزا، اظهار کرد: با توجه به نوع ویروسی که در جوامع در گردش است، کشورهای مختلف نمونه‌هایی از واکسن آنفلوانزا را به سازمان بهداشت جهانی ارسال کرده و از آن‌ها برای تهیه واکسن استفاده می‌شود، بیشتر ویروس‌های استفاده شده در واکسن آنفلوانزا از نوع آلفا است.

بوذری با اشاره به زمان شیوع ویروس آنفلوانزا، افزود: به طور معمول شروع آنفلوانزا از اواسط پاییز تا اواخر زمستان ادامه دارد، با توجه به سردی هوا و افزایش بقای ویروس در محیط‌های سرد و بسته بودن میزان انتقال‌پذیری ویروس افزایش می‌یابد، بنابراین بهتر است قبل از این زمان واکسیناسیون در گروه‌های پر خطر از جمله افراد مسن، دارای سیستم ایمنی ضعیف و کودکان انجام شود.

منبع:سایت خبری ایمنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1161351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =