تولید گیاهان دارویی ارگانیک برای جلوگیری از تاثیرات سوء بر سلامت مصرف‌کننده/ کاهش عوامل خسارت‌زای کشاورزی با فناوری امکان‌پذیر است

مدیر کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فعالیت کلینیک گیاه پزشکی با بکارگیری علوم و فناوری کشاورزی، نسبت به شناسایی و مقابله با عوامل مختلف خسارت‌زای محصولات کشاورزی و در نهایت افزایش محصولات کشاورزی موثر است.

عبدالله محمدی، مدیر کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره راه اندازی کلینیک گیاه پزشکی واحد بجنورد گفت:  اولین کلینیک گیاهان دارویی سطح یک در کشور فعالیت می‌کند. هرچند در کشور این مرکز اولین کلینیک دانشگاهی سطح یک در بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی هم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کلینیک گیاه پزشکی نیاز محور راه اندازی شده است، افزود: محصولات کشاورزی تولیدی مشکلات متعدد در طول فرآیند تولید داشته و این کلینیک می‌تواند به فعالیت‌ها کمک کند. همچنین بعد از تولید در زمینه صادرات، مباحث گمرکی و آزمایشات خاص می‌توان از ظرفیت‌های موجود در این کلینیک بهره‌مند شد. این اقدام ارتباط بین جامعه کشاورزان و صنعت را با دانشگاه ایجاد کرده و مجوزهای فعالیت این کلینیک گرفته شده و همکاران در سطح دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد  فعالیت می‌کنند.

مدیر کل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این خدمات نقش بسزایی در حفظ امنیت غذایی کشور دارد، چرا که فعالیت این نوع کلینیک‌ها با بکارگیری علوم و فناوری نسبت به شناسایی و مقابله با عوامل مختلف خسارت‌زای محصولات کشاورزی و در نهایت افزایش محصولات کشاورزی نقش ایفا می‌کنند. کشاورز در این کلینیک برای تولید سالم گیاهان، نحوه مهار آفات و امراض تحت آموزش قرار گرفته تا محصولات دچار امراض نشوند و چگونگی مبارزه با امراض هم شناسایی شده تا تاثیر سوء بر مصرف کننده نداشته باشد.

محمدی افزود: برای تولید گیاه پزشکی فقط به از بین بردن آفات و امراض توجه نمی‌شود، بلکه تولیدات ارگانیک و روند تولید محصولات با کیفیت و رعایت نکات مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی درباره روند تولید آنتی بیوتیک‌های گیاهی گفت: در تولید متابولیک‌های ثانویه مواد موثره لازم برای تولید مواد و پرورش گیاهان دارویی کنسرسیوم( ائتلاف، به پیوند دو یا چند فرد، شرکت یا سازمان) راه اندازی شده و وظیفه کلینیک گیاهان پزشکی تولیدات در زمینه  متابولیک‌های ثانویه نیست. البته در زمینه تولیدات داروهای گیاهی می‌تواند فعالیت کند، چون با همکاری معاونت پزشکی داروهای گیاهی ورود پیدا کرده و این کنسرسیوم در حال فعالیت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =