حقوق فرهنگی-اجتماعی دانشجویان شامل چه مواردی است؟

دانشجویان بر اساس منشور حقوق دانشجویی از حقوقی شامل عضویت و فعالیت در انجمن‌ها و کانون‌ها برخوردارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان بر اساس منشور حقوق دانشجویی و آیین نامه انجمن‌های دانشجویی از حقوقی فرهنگی و اجتماعی مانند عضویت و فعالیت در انجمن‌ها و کانون‌ها برخوردار هستند. این منشور توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردآوری شده است. 

البته دانشجویان در این منشور از حقوق دیگری مانند حقوق آموزشی و پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، صنفی و رفاهی همچنین انضباطی نیز برخوردار هستند. همچنین معیار انتخاب مواد این منشور از مجموعه مقررات و قوانین موجود بوده است. البته مواردی مانند «تعداد دانشجویانی که مشمول این حقوق و مقررات می‌شوند» و «گستره خسارت و میزان هزینه‌هایی که در صورت پایبند نبودن به این حقوق و مقررات، به دانشجویان و نظام آموزش عالی کشور تحمیل می‌شود» نیز در نظر گرفته شده است.

حقوق فرهنگی و اجتماعی 

حق عضویت و فعالیت در نهادهای اجتماعی و فرهنگی دانشگاه‌ها بر اساس ماده ۳۹ منشور حقوق دانشجویی و آیین نامه دانشجویی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. از جمله این نهادها می‌توان به انجمن‌های علمی -دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و هنری دانشجویان اشاره کرد. 

بر اساس ماده ۳ آیین نامه دانشجویی فعالیت علمی شامل مناظر و نقد علمی، هم اندیشی و نشست های تخصصی، مطالعات و پژوهش‌های علمی، نشر و ترویج یافته‌های علمی و  فعالیت‌های کمک آموزشی است. برخی از مصادیق آن عبارتند از برگزاری دوره‌های آموزشی تکمیلی و تقویتی، تشکیل کارگاه‌های تخصصی، برگزاری و همکاری در اجرای جشنوارها، کنفرانس‌ها و مسابقات علمی داخلی و خارجی، تولید و انتشار نشریه علمی، کتاب و نشریات الکترونیکی، نرم افزارهای رایان‌های و فیلم‌های علمی آموزشی و برنامه‌ ریزی و اجرای بازدیدهای علمی از مراکز علمی، صنعتی و فناوری است.

دانشجویان کلیه گرایش‌ها و مقاطع  تحصیلی یک رشته دانشگاهی اعضای انجمن علمی متناظر با همان رشته به شمار می‌روند، بنابراین نیاز به ثبت نام ندارند. اما فعالیت در کانون‌ها نیازمند عضویت داوطلبانه دانشجویان در آنها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =