لزوم تولید تجهیزات صنعتی راهبردی در کشور / شرکت‌های دانش بنیان وارد کار شوند

عضو انجمن اقتصاد ایران گفت: قانون ترک تشریفات مناقصات می‌تواند به شرکت‌ها در زمینه تولیدات بار اول کمک کند و این سیاست به خنثی کردن تحریم‌ها از طریق بومی‌سازی تجهیزات راهبردی کمک خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ماشین آلات و تجهیزاتی که قرار است برای بار اول در کشور تولید شوند، مشکلات خاص خودشان را دارند. زیرا این تولیدات برای شرکت‌ها و سازمان‌ها شناخته شده نیستند و صاحبان صنایع تمایلی به استفاده از آن ها ندارند. به همین دلیل لازم است طی یک روند دستوری و از بالا به پایین به حمایت از این محصولات بپردازیم. در همین ارتباط، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۷ کارگروه تولید بار اول را با مشارکت وزارت صنعت تشکیل داد تا مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را در زمینه تولیدات بار اول حل کند. طی سه سال گذشته، ۱۹۳ طرح از بیش از ۷۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی توسط دبیرخانه کارگروه تولید بار اول دریافت شده که برای ۹۹ مورد از آنها مجوز ترک تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات صادر شده است. در ادامه نظرات مسعود زاهدی، عضو انجمن اقتصاد ایران را در خصوص لزوم تولید تجهیزات صنعتی راهبردی در کشور می‌خوانید.

مسعود زاهدی در خصوص تولید تجهیزات راهبردی صنعتی در کشور تصریح کرد: نباید امیدوار باشیم تولیدات داخلی بتواند در عرصه بین‌الملل در کوتاه‌مدت حرفی برای گفتن داشته باشد و با نمونه‌های خارجی که چندین سال از تولید آن‌ها می‌گذرد، رقابت کند. به لحاظ قیمت تمام‌شده نیز تولیدات داخلی نسبت به تجهیزات وارداتی قیمت بالاتری خواهند داشت. اما اگرچه تحریم عواقب منفی زیادی دارد و هزینه های کشور هدف را بالا می‌برد، اما نکته مثبتش این است که خودباوری را در کشورهای تحریم شده تقویت می‌کند و آنها را به فکر استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای تولید مایحتاجشان می‌اندازد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. در زمینه تجهیزات راهبردی صنعتی می‌توانیم با اتکا به ظرفیت‌های داخلی پیش برویم.

وی در ادامه گفت: در شرایط فعلی تحریمی، نوسازی ماشین آلات موجود و یا تولید تجهیزات صنعتی مورد نیاز می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد. شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان کاربلد باید وارد کار شوند و ماشین‌آلاتی بسازند که مصرف بهینه داشته باشد و از کیفیت قابل قبولی برای رفع نیازهای داخلی برخوردار باشد.

وی در خصوص ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش بنیان که بر حمایت از تولیدات بار اول تأکید می‌کند و به ارتباط صنایع با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اشاره دارد، تصریح کرد: میزان تأثیرگذاری این قانون بر تسهیل روند تولیدات بار اول در کشور نسبی است. در شرایط فعلی که به تولید تجهیزات صنعتی راهبردی در کشور نیاز داریم و در این زمینه به واردات وابسته هستیم، هر قانونی که در حمایت از تولیدات بار اول باشد، می‌تواند کمک کننده باشد. هر چقدر بتوانیم در زمینه تولید محصولات مورد نیاز کشور رشد کنیم، به نفع کشور است و مزیت نسبی برایمان دارد. به همین دلیل قطع به یقین همه موافق تصویب قوانین این‌چنینی در حمایت از تولیدات بار اول هستند.

عضو انجمن اقتصاد ایران ادامه داد: تولید تجهیزات صنعتی در کشور در حال حاضر برای رفع نیازهای داخلی است اما باید رویکرد ما جهانی باشد و طوری به لحاظ کیفیت در این زمینه کار کنیم که بتوانیم به صادرات ماشین‌آلات به کشورهای دیگر نیز فکر کنیم. از طرف دیگر، باید در پروسه تولید داخلی به موضوع هم‌افزایی و همکاری تمامی نهادها و سازمان‌ها با یکدیگر توجه داشته باشیم. اگر قرار باشد هر سازمان و نهادی به صورت مستقل عمل کند، نتیجه ای حاصل نمی‌شود. همبستگی و یکصدایی در زمینه تولید داخلی موضوع مهمی است و از هدررفت انرژی‌ها جلوگیری می‌کند. باید همه ظرفیت‌ها تحت لوای یک تعاونی بزرگ گرد هم آیند و در چارچوب شرکت‌های بزرگ اقدام به تولید کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قانون ترک تشریفات مناقصات می‌تواند به شرکت‌ها در زمینه تولیدات بار اول کمک کند و این سیاست به خنثی کردن تحریم‌ها از طریق بومی‌سازی تجهیزات راهبردی کمک خواهد کرد. اینکه بازار داخلی در اختیار تولیدکنندگان خودمان قرار داشته باشد، بسیار عالی است. باید چاره اندیشی های لازم انجام شود که برای تولیدکننده داخلی انحصار پیش نیاید و بتوانند با نمونه های خارجی رقابت کنند. ما به یک تنظیم‌گر در زمینه تولیدات بار اول نیاز داریم. نهادی که نیازهای صنایع را بشناسد و از ظرفیت‌های تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را هم آگاهی داشته باشد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ظرفیت لازم برای ایفای این نقش برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =