افزایش ۱۰ برابری پردیس‌های علم و فناوری در یک‌سال گذشته/ تعداد مراکز رشد ۳۰ درصد افزایش یافته است

آمارها نشان‌دهنده رشد ۳۰ درصدی تعداد مراکز رشد، رشد حدود ۶ درصدی واحدها فناور و افزایش ۱۰ برابر پردیس‌های علم و فناوری در یکسال گذشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» به عنوان شعار سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری تعیین شد و نصب‌العین مسئولان کشور قرار گرفت. البته وزارت علوم پیش از نام‌گذاری سال، اقدام به تاسیس معاونت فناوری و نوآوری با ارتقای زیست بوم فناوری کشور کرده بود. معاونتی که این روزها، یک ساله شده است. سالگرد تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم بهانه‌ای شد تا نگاهی به عملکرد این مجموعه در یک‌سال گذشته و چشم‌انداز آن تا سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.

آیین‌نامه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌ آفرین هم در راستای حل مشکلات زیست بوم فناوری کشور و گسترش فناوری تدوین و ابلاغ شد. ایسکانیوز، پیش‌تر در گزارش جای خالی کیفیت در آیین‌نامه «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» به بررسی برخی از مواد این آیین‌نامه در حوزه وزارت علوم پرداخت. در ادامه چشم‌انداز زیست‌بوم فناوری کشور در سال آینده مورد بررسی قرار گرفته است.

فعالیت ۲۶۴ مرکز رشد در کشور

توسعه، تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور یکی از راهبردهای است که معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف است. سیر تکاملی زیست بوم کارآفرینی و نوآوری شامل چهار گام است. گام اول ایجاد مرکز کارآفرینی و نوآوری، گام ایجاد مرکز رشد واحدهای فناوری، گام سوم ایجاد پردیس فناوری و نوآوری با مشارکت پارک علم و فناوری و گام چهارم ایجاد پارک‌های علم و فناوری است.

هم‌اکنون در ایران ۲۶۴ مرکز رشد، ۳۲ پردیس فناوری و نوآوری و ۵۳ پارک علم و فناوری وجود دارد. نمودار زیر نشان دهنده تعداد مراکز رشد واحدهای فناوری و هدف‌گذاری سال ۱۴۰۲ است:

افزایش ۱۰ برابری پردیس‌های علم و فناوری در یک‌سال گذشته/ تعداد مراکز رشد ۳۰ درصد افزایش یافته است

بررسی عملکرد معاونت فناوری نشان می‌دهد که تعداد مراکز رشد واحدهای فناور از ۲۰۰ مرکز در سال ۱۴۰۰ به ۲۶۰ مرکز در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است که نشان‌دهنده رشد ۳۰ درصدی است. همچنین تعداد مراکز رشد قرار است تا سال ۱۴۰۲ به ۳۳۸ مرکز برسد.

فعالیت ۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد فناور در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور

۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد فناور به طور کلی در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور وجود دارد.  نمودار زیر نشان دهنده عملکرد وزارتخانه در یکسال گذشته و چشم‌انداز آن در سال ۱۴۰۲ است:

افزایش ۱۰ برابری پردیس‌های علم و فناوری در یک‌سال گذشته/ تعداد مراکز رشد ۳۰ درصد افزایش یافته است

بررسی عملکرد معاونت فناوری و نوآوری نشان می‌دهد که ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد فناور سال ۱۴۰۰ در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد فعالیت داشتند که در سال ۱۴۰۱ به ۱۱ هزار و ۴۱۴ واحد در سال ۱۴۰۱ رسید که بیانگر رشد حدود ۶ درصد است. وزارت علوم درنظر دارد تعداد واحدهای فناور را در سال ۱۴۰۲ به ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد برساند.

رشد ۱۰ برابری تعداد پردیس‌های علم و فناوری در یک سال گذشته

گام سوم سیر تکاملی زیست بوم کارآفرینی و نوآوری، افزایش تعداد پردیس‌های علم و فناوری است که در نمودار زیر آمده:

افزایش ۱۰ برابری پردیس‌های علم و فناوری در یک‌سال گذشته/ تعداد مراکز رشد ۳۰ درصد افزایش یافته است

عملکرد وزارت علوم در این حوزه از ۲ پردیس در سال ۱۴۰۰ به ۲۲ پردیس در سال ۱۴۰۱ رسیده است که نشان ‌دهنده رشد ۱۰ برابری است. قرار است سال ۱۴۰۲ تعداد پردیس‌ها به ۳۰ برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =