افتتاح اولین پارک علم و فناوری سلامت جنوب شرق کشور

پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به عنوان اولین پارک علم و فناوری سلامت استان سیستان و بلوچستان با حضور مجازی وزیر بهداشت و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افتتاح شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این مراسم با اشاره به لزوم تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه، یادآور شد: تقویت این ارتباط از عوامل موثر در پیشرفت کشورها به حساب می آید.

بیشتر بخوانید:

اتصال دانشگاه به صنعت و جامعه با ایجاد شعبه پارک اندیشگاهی در دانشگاه تهران

وی دیپلماسی علمی را فرصتی مهم برای توسعه همکاری های علمی بین المللی و روابط راهبردی دانست و گفت: پارک علم و فناوری سلامت نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی کشور و حمایت از شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت دارد. در پارک علم و فناوری سلامت فرصت برای مخترعین و فن آوران فرآهم شده است تا ایده های خود را به محصول تجاری تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه مهمترین موضوع در پژوهش، وجود اطلاعات است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با کتابخانه های موجود و فضای مجازی، بستر مناسب جهت اطلاعات در اختیار دانشجویان و کارآفرینان قرار دارد تا با استفاده از این اطلاعات به تولید برسند.

به گفته وزیر بهداشت گردش مالی صنعت گیاهان دارویی در دنیا، ۲۰۰ میلیارد دلار و یکی از بخش هایی است که در طول سال‌های گذشته مغفول واقع شده که نیازمند تقویت سهم ایران در عرصه بین المللی هستیم.

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نخستین دانشگاه خارج از کلان منطقه دارای پارک علم و فناوری سلامت

دکتر پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، نخستین دانشگاه خارج از کلان منطقه ی دارنده مجوز تاسیس پارک علم و فناوری سلامت است، گفت: تبدیل علم به فناوری و بهره مندی از قابلیت های موجود در استان، توانست اقدامات موثری انجام دهد و به همین سبب به عنوان نخستین دانشگاه خارج از کلان منطقه، موفق به اخذ مجوز راه اندازی پارک علم و فناوری سلامت شد.

دکتر پناهی از ارتقای کیفی فناوری های حوزه سلامت، توسعه زیرساخت های فناوری از قبیل مراکز نوآوری، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به عنوان برنامه های این معاونت یاد کرد و گفت: نیاز به دیپلمات های علمی جهت توسعه همکاری های علمی بین المللی و روابط راهبردی داریم.

وی با اشاره به صادرات ۱۸ نوع محصول دانش بنیان حوزه سلامت به خارج از کشور، گفت: لازم است دانشجویان نیز علاوه بر تحصیل، در راستای حل نیازها و مشکلات جامعه وارد عرصه کارآفرینی و نوآوری شوند البته در حوزه تولید علم بسیار پرشتاب هستیم؛ نباید صرفا دنبال تولید مقاله باشیم، لازم است در فناوری هم به این شتاب برسیم.

در حال حاضر ۸۰ واحد فناور و ۴ شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مستقرند

دکتر حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در مراسم افتتاحیه پارک علم و فناوری سلامت این دانشگاه و در حضور فناوران سراسر کشور که در سالن همایش های وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: استقرار پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و وجود فضای فناوری و نوآوری سبب توسعه فعالیت های فن آورانه و دانش بنیان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از فعالیت های در حال انجام توسط جوانان عضو شرکت ها و هسته های دانش بنیان در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شامل ساخت دارو، تجهیزات پزشکی، ، طب سنتی و توریسم سلامت است. همچنین حوزه گیاهان دارویی استان سیستان و بلوچستان بسیار غنی است واین استان، غنی از فرزندانی خلاق و صاحب ایده و دارای انگیزه و نوآوری بوده و با توجه به قابلیت های استان و تقاضای بازار جهانی، شرایط مناسبی در مسیر تولید علم به ثروت مهیاست.

دکتر غزنوی با بیان اینکه پارک علم و فن آوری سیستان و بلوچستان در کریدور جنوب شرق و شمال شرق کشور قرار دارد، گفت: پارک علم و فناوری سلامت استان سیستان و بلوچستان در ناحیه نوآوری استان و کریدور زمینی، هوایی و ریلی جنوب شرق و شمال شرق کشور قرار دارد. در حال حاضر ۸۰ واحد فناور و ۴ شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مستقرند.

وی افزود: تولید ۴ محصول دانش بنیان، ۶۷ محصول فناورانه و ۳ محصول تجاری سازی شده، تنها گوشه ای از فعالیت های پارک علم و فناوری سلامت سیستان و بلوچستان است که تا کنون در قالب مرکز رشد فعالیت داشته و با مساعدت و نگاه ویژه وزیر بهداشت ازین پس به طور گسترده تر و در قالب پارک علم و فناوری سلامت، فعالیت خواهد داشت.

منبع: وبدا

انتهای پیام/

کد خبر: 1208498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =