۶ محصول پردیس پارک علم و فناوری واحد نجف‌آباد برای بهبود سلامت جامعه

دستگاه سنجش توان عضلات، ترکشن کمر، گردن و زانو، دستگاه تصفیه هوای پلاسمای سرد و سیستم اندازه‌گیری فشار کف پا محصولات شرکت‌هایی هستند که در فضای پردیس پارک علم و فناوری نجف‌آباد بالغ شده‌اند و چرخه زیست‌بومی کارآفرینی خود را تکمیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ پردیس پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد، اولین پردیس دانشگاه آزاد است که فعالیتش را از اسفند سال گذشته آغاز کرده است. شرکت‌های زیرمجموعه پارک علم و فناوری این واحد بعد از اینکه از طریق ۱۲ مرکز تحقیقاتی به عنوان یک ایده فناور وارد می‌شوند، در آنجا شکل می‌گیرند و به هسته فناوری تبدیل می‌شوند. در این مرحله روی طرح کسب‌وکار، بازار و امکان‌پذیری ایده‌ها کار می‌شود تا نهایتا به یک شرکت تبدیل شوند. شرکت‌ها سپس وارد مرکز رشد می‌شوند تا روی بازار هدف و توسعه محصولات کار کنند. بعد از گذار از این مرحله، به دلیل تغییر نیازها به سمت سرمایه‌گذاری، تامین مالی، برندینگ و بازاریابی، وارد پردیس علم و فناوری می‌شوند تا بلوغ کامل خود را کسب کنند.

بیشتر بخوانید:

پردیس علم و فناوری واحد نجف‌آباد؛ فضایی برای تکمیل زیست‌بوم نوآوری

پردیس پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد در همین مدت کم توانسته ۱۸ شرکت را در خود جا داده و بسته به نیازها، آنها را در اکوسیستم یا زیست‌بوم فناوری وارد کند.

به گفته احسان روحانی، رئیس پردیس پارک علم و فناوری واحد نجف‌آباد، ۱۸ شرکت زیرمجموعه در پنج دسته تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات، کشاورزی، تولید قطعات و ماشین‌آلات و عمران فعالیت می‌کنند.

در بخش اول این گزارش سعی داریم فعال‌ترین شرکت‌هایی که در زمینه تجهیزات پزشکی در پردیس پارک علم و فناوری نجف‌آباد فعالیت می‌کنند و محصول چشمگیری داشته‌اند، معرفی کنیم:

شرکت اقتدار توان‌ سنجش

شرکت اقتدار توان‌ سنجش از سال ۱۳۹۶ کار خود را شروع کرده و سال ۱۳۹۸ به ثبت رسیده است. این شرکت در سه زمینه فعالیت دارد؛ دستگاه‌های سنجش توان، دستگاه‌های آموزش پزشکی و دستگاه های بهداشت عمومی.

به گفته دانیال ممبینی، مدیرعامل این شرکت، دستگاه سنجش توان عضلات انسان دستگاهی است که برای ارزیابی قدرت عضلات انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک این دستگاه مشخص می‌شود که آیا شخص نیاز به فیزیوتراپی یا کاردرمانی دارد یا خیر.

۶ محصول پردیس پارک علم و فناوری واحد نجف‌آباد برای بهبود سلامت جامعه

این دستگاه نسبت به نمونه‌های قبلی قابلیت‌های بیشتری دارد و شرایط و توانایی عضلات بدن انسان را به شکل دقیق و دیجیتال نمایش می‌دهد.

مانکن شبیه‌ساز صدای قلب و ریه، یک دستگاه شبیه‌ساز سمع صدای بدن است که در پزشکی کاربرد دارد. دانشجویان رشته پزشکی با کمک این مانکن در محیط واقعی قرار می‌گیرند و می‌توانند صدای قلب و ریه انسان را آنالیز کنند و تشخیص دهند.

به گفته ممبینی، تاکنون چندین دستگاه از این مانکن شبیه‌ساز به دانشگاه‌های برتر ایران از جمله دانشگاه علوم پزشکی ایران، گناباد و بابل فروخته شده است.

دیگر محصول این شرکت، دستگاه مایع‌ریز اتوماتیک در دسته دستگاه‌های بهداشت عمومی است. این دستگاه می‌تواند برای ریختن هر مایع بهداشتی مانند بتادین، مایع ضدعفونی کننده و صابون مایع مورد استفاده قرار گیرد.

۶ محصول پردیس پارک علم و فناوری واحد نجف‌آباد برای بهبود سلامت جامعه

به گفته مدیرعامل شرکت اقتدار توان سنجش، این دستگاه‌ها در مرحله تولید نیمه‌صنعتی هستند.

دانیال ممبینی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک طراحی کاربردی دانشگاه آزاد نجف‌آباد است.

شرکت پایش صنعت صحت

شرکت پایش صنعت صحت قبلا یک واحد فناور در پردیس پارک علم و فناوری نجف‌آباد بوده و هم‌اکنون در مراحل پایانی ثبت قرار دارد. این شرکت توسط بهزاد کریم‌خانی، فارغ‌التحصیل دوره دکتری و دستیار آموزشی دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد، تاسیس شده است.

محصول این شرکت «سیستم اندازه‌گیری توزیع فشار کف پا به همراه رابط کاربری و سیستم مانیتورینگ» حاصل پایان‌نامه مدیرعامل این شرکت است که حدود ۲ سال روی آن کار کرده است.

۶ محصول پردیس پارک علم و فناوری واحد نجف‌آباد برای بهبود سلامت جامعه

این دستگاه برای بیمارانی که دچار ناهنجاری‌های کف پا مانند صافی کف پا هستند کاربرد دارد و با استفاده از حسگرهایی که در آن قرار دارد، اطلاعات و جزئیات دقیق شرایط پا را در اختیار بیمار یا درمانگر قرار می‌دهد. این دستگاه برای سنجش فشار کف پای انسان در سنین مختلف از ۶ سال تا سالمندی و به صورت ویژه برای بیماران دیابتی و آلزایمری و همچنین کسانی که دچار سکته مغزی شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دستگاه میزان فشار وارد شده در کف پای فرد را اندازه می‌گیرد و نوع بیماری او را نیز تشخیص می‌دهد. اگر شخص صافی کف پا داشته باشد یا نیاز به درمان داشته باشد، از طریق اپلیکیشن به فرد بیمار یا درمانگر اطلاع می‌دهد.

به گفته کریم‌خانی، این دستگاه به ویژه زمانی که فرد دچار دیابت است، هر قسمت از پا که تحت تنش باشد را تشخیص و هشدار می‌دهد.

کهربا پردازش توان

شرکت کهربا پردازش توان در سال ۱۳۹۲ تاسیس شده و هم‌اکنون یک شرکت دانش‌بنیان به شمار می‌آید. این شرکت دستگاهی را ابداع کرده است که با استفاده از پلاسمای الکترونی هوا را ضدعفونی می‌کند.

به گفته مسعود جباری، مدیرعامل این شرکت، عملکرد دستگاه تصفیه کننده هوا با استفاده از پلاسمای سرد به این گونه است که به DND ویروس یا میکروب حمله و آن را تخریب می‌کند. در نتیجه این ویروس‌ها قدرت تکثیر یا اثرگذاری بر محیط را از دست می‌دهند.

دستگاه های ضدعفونی هوای این شرکت بر پایه تکنولوژی پلاسمای الکترونی هستند که با عبور مستقیم هوا از داخل ابر بسیار قوی پلاسمای الکترونی ویروس‌ها و باکتری‌ها را می‌کشد و بوی نامطبوع محیط را از بین می‌برد. این دستگاه‌ها دارای عملکرد هوشمند و اتومات یک است که بدون نیاز به قطعات مصرفی و فیلتر اضافی همراه با مصرف برق بسیار پائین عمل ضدعفونی هوا و محیط را انجام می دهند.

https://media.iscanews.ir/d/2022/05/23/3/563557.jpg

در حال حاضر نمونه سازی این دستگاه انجام شده است و به تولید انبوه رسیده و توسط سازمان هواپیمایی کشور خریداری و مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته جباری، فناوری ساخت این دستگاه تصفیه کننده هوا جدید نیست، اما محققان دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از این علم، مبدل جدید از پلاسمای سرد را تولید کرده‌اند که نسبت به محصول مشابه خارجی، بسیار ارزان قیمت یعنی یک پنجم مشابه دستگاه تولیدی سامسونگ است. در نتیجه تمامی افراد جامعه به راحتی می‌توانند آن را خریداری و در منزل یا محیط کار استفاده کنند.

پارتاک طب اسپاد

شرکت پارتاک طب اسپاد یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تجهیزات پزشکی پردیس پارک علم و فناوری نجف‌آباد است که یک دستگاه فیزیوتراپی کاملا پرتابل و قابل حمل تولید می‌کند.

این دستگاه «مولتی ترکشن کمر، گردن، زانو و لگن» نام دارد و برعکس دستگاه‌های موجود که حجیم و گران قیمت هستند، این دستگاه به راحتی در منزل و مطب‌های کوچک قابل استفاده و همچنین مقرون به‌صرفه است.

https://partakteb.com/wp-content/uploads/2023/04/IMG_20230423_115424_576.jpg

به گفته امیرحسین صفاری، مدیرعامل این شرکت، این دستگاه برای افرادی که مشکلات دیسک یا چسبندگی ستون مهره دارند، کاربرد دارد و می‌تواند براساس مشکل فرد، نیروی کششی را روی او اعمال کند تا فشار غیرمتعارف روی آن بخش از بدن را از بین ببرد.

این دستگاه تمام مجوزهای ممکن از جمله مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی ایران را گرفته و وارد مرحله تجاری‌سازی شده است. چندین مطب فیزیوتراپی در تهران و اصفهان این محصول را خریداری کرده‌اند.

امیرحسین صفاری دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =