اجرای سند 2030 توسط شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده متوقف شد

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده اعتقاد دارد که در موضوع سند ۲۰۳۰ این شورا توانست آن را متوقف کند. دولت قبلی سند ۲۰۳۰ را تا حدی اجرایی کرد و هم‌اکنون هم شاهد مشکلات آن در جامعه هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در مراسم بزرگداشت تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی که ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شد، با بیان این که انقلاب اسلامی با زمینه‌سازی از سال ۴۲ با تلاش‌های امام خمینی کار خود را آغاز کرد، اظهار کرد: تهدیداتی از همان روزهای اول به ثمر نشستن انقلاب در سال ۵۷ آغاز شد. جنگ تحمیلی یکی از این اقدامات بود که جمهوری اسلامی توانست با قدرت این تهدید را پشت سر بگذارد

وی افزود: سال ۶۵ بود که طراحی ویژه‌ای برای پرداختن به زنان در ایران فراهم شد که شورای زنان بود. سیاستگذاری، برنامه ریزی، ایجاد هماهنگی، انجام تحقیقات و سفارش تحقیقات به دستگاه‌های ذی ربط از جمله وظایف این شوراست‌.

خزعلی با اشاره به این که در همه این عرصه‌ها مصوبات غنی‌ای داریم، گفت: حقوق و مسئولیت‌های زنان هم از جمله موارد مهم برای شورا بود. نکته لازم به ذکر این است که کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان ۳۰ ماده است و ۱۶ مورد آن محتوایی است؛ اما شورای عالی زنان بیش از ۱۴۸ مصوبه دارد.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان تاکید کرد: کشورهای غربی سال‌ها زن را دست دوم می‌دانستند و در این بندها سعی کرده‌اند که زن‌ها را مساوی مرد بدانند؛ اما در اسلام، زن و مرد هر دو انسان هستند و حقوق ویژه دارند.

وی تصریح کرد: همه مسئولان نظام وقت مفصلی برای تصویب مواردی در حوزه زنان گذاشتند. شورای زنان مصوباتی قوی در همه امور زنان دارد و به دنبال آن برنامه‌ریزی و اقدام خواهد آمد. در سال ۹۷ طرح تحکیم خانواده ارائه شد. در زمینه ورزش، اشتغال و حضور اجتماعی مصوباتی غنی و قوی وجود دارد.برای تشکیل و تحکیم خانواده مجموعه‌ای مصوبات داریم.

خزعلی گفت: قانون اساسی زیربنای همه برنامه‌ها رو تحکیم خانواده گذاشته است‌. وقتی سیاست‌ها نتوانستند به نتیجه برسند، شورای زنان تلاش زیادی در زمینه این موارد داشت. مجموعه مصوبات کلان نظام در حوزه زن و خانواده منتشر شده است. برخی اجرایی شده‌اند؛ اما برخی به دلیل کوتاهی مسئولان ذی‌ربط به مرحله اجرا نرسیده است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: سند ملی حقوق کودک هم از جمله خروجی‌های شورای زنان است که در مقایسه سند حقوق کودک کنوانسیون جهانی قرار دارد. متناسب با شرایط امروز جامعه و جهان، مقام معظم رهبری شورا را موظف به پایش و رصد پیشرفت علمی و فرهنگی در حوزه زنان کردند که باید تا به نتیجه رسیدن مصوبات نظارت داشته باشد.

وی یادآورد شد: یکی از وظایف شورا این است که حلقه ارتباط مردم و دولت باشد. در این راستا، شورا پیگیری مصوبات را در دستور کار قرار داد. در موضوع سند ۲۰۳۰ شورا توانست آن را متوقف کند. دولت قبلی سند ۲۰۳۰ را تا حدی اجرایی کرد و هم‌اکنون هم شاید مشکلات آن در جامعه هستیم.

خزعلی تاکید کرد: کمیته‌ها و هسته‌های فکری وجود دارد. برای مثال در حوزه مشکلاتی مانند کم شدن ازدواج و موارد دیگری که نتایج آن به صورت ملموس در جامعه دیده می‌شود. سال ۹۲ رهبری اعلام کردند که باید کار جامعی در حوزه زنان انجام شود. لازم است کاری فراقوه‌ای انجام شود. رهبری زن و خانواده را در کنار هم می‌بینند. سال ۹۸ مرکزی قوی در دولت برای زنان را مطرح کردند. وظیفه این مرکز پاسخگو بودن است. نیازهای خانواده را ببیند و برای آن‌ها راهکار بدهد.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: ستاد ملی زن و خانواده هیئت دولتی تخصصی برای زنان است که در ادمه این اقدامات تشکیل شد. مرکز عالی زن و خانواده که فراقوه‌ای است تا جایگاه زنان با تغییرات در هر قوه، تغییر نکند. اقدامات باید متناسب با شرایط جامعه باشد. مصوبات شورا در عرصه زنان متعدد بوده است؛ اما بستگی دارد که دولتی که مردم انتخاب می‌کنند، چه شیوه‌ای اتخاذ کند. برخی دولت‌ها به اجرای این مصوبات پایبند بودند، برخی تا حدی اجرایی کردند و برخی هم به کلی مصوبات را رها کردند.

وی اظهار کرد: شورا هم در عرصه ساختار، هم در عرصه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مصوباتی دارد. مصوباتی مانند تشکیل شوراها و مراکز علمی مختلف، در دستگاه‌ها در موضوع ازدواج و کاهش طلاق، شورای زنان برنامه‌هایی را تصویب کرد. برای مثال طرح خانواده پایدار در مشهد اجرایی شد که برای افرادی که در آستانه طلاق بودند، کاربرد داشت. آموزش‌های قبل از ازدواج هم برای مدارس و دانشگاه ها طراحی شد. برای رفع تنش‌های بعد از ازدواج هم طرح‌هایی اجرایی شدند. پیش‌تر پرداخت به این تنش‌ها زیر نظر بهزیستی بود؛ اما این بار به قوه قضائیه واگذار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1162235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =