آخرین تحولات اوکراین| وقوع انفجارهایی در مناطق دنپروپتروفسک، زاپروژیه و اودسا

رسانه های اوکراین بامداد امروز، چهارشنبه، از وقوع انفجارهایی در مناطق دنپروپتروفسک، زاپروژیه و اودسا گزارش دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، سازمان ملل خواستار توقف درگیری‌هادر اوکراین با توجه به حمله پهپادی اوکراین به فرودگاه‌های روسیه شد. استفانی ترمبلی، سخنگوی دفتر دبیرکل سازمان ملل بامداد امروز در رابطه با حمله پهپادهای اوکراینی به فرودگاه‌های روسیه تاکید کرد که دستیابی به آتش بس در اوکراین ضروری است. با این حال، وی از اظهار نظر صریح در خصوص این حملات خودداری کرد.

وی گفت: «وقتی چنین وضعیتی پیش آمده، فرصتی برای تأیید این اطلاعاتی نداریم. من به طور خاص در مورد این وضعیت نظری ندارم.» با این حال تاکید کرد که این حادثه فرصتی برای یادآوری در خصوص ضرورت دستیابی به توقف درگیری‌ها و برقراری آتش بس در اوکراین است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| زلنسکی از امضای بیانیه‌ای با مونته نگرو درباره حمایت از پیوستن به ناتو خبر داد

پیش از این، وزارت دفاع روسیه گزارش داد که صبح روز گذشته نیروهای مسلح اوکراین سعی کردند با استفاده از پهپادهای تهاجمی به فرودگاه های دیاگیلووا در منطقه ریازان و انگلس در منطقه ساراتوفسکی حمله کنند. در این حادثه سه نیروی نظامی روس کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

در این گزارش یادآوری شده که نیروهای مسلح روسیه موفق به رهگیری پهپادها و انهدام آنها شدند. در اثر سقوط و انفجار آنها، بدنه دو هواپیما کمی آسیب دید. نظامیان مجروح  به بیمارستان منتقل شدند.

در این رابطه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا  صبح امروز اعلام کرد که ایالات متحده از اقدام اوکراین در حمله به اهدافی در خاک روسیه حمایت نمی کند. با این حال، وی یادآور شد که واشنگتن همچنان به تامین تسلیحات کی‌یف ادامه خواهد داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز شب گذشته یادآور شد که واشنگتن هرگز برای حمله به خاک روسیه تسلیحات نظامی در اختیار کی‌یف قرار نداده است. به گفته وی، این سلاح ها فقط برای اهداف دفاعی به اوکراین ارسال شده است.

در عین حال کاخ سفید اعلام کرد که آنها در مورد مسئولیت کی‌یف برای حمله به فرودگاه های روسیه گمانه زنی نمی کنند. به گفته کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، تنها یک کشور، و آن هم روسیه، مسئول اتفاقات رخ داده در جریان درگیری نظامی در اوکراین است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز به نوبه خود گفت که ایالات متحده در روش استفاده از تسلیحات تهاجمی دوربرد در اوکراین دخالت نمی کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و هشتاد و  هفتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

رئیس پنتاگون: در روش استفاده از تسلیحات دوربرد در اوکراین دخالتی نداریم

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده بامداد امروز، چهارشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که  ایالات متحده در روش استفاده از تسلیحات تهاجمی دوربرد در اوکراین دخالت نمی کند.

آستین در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران گفت: «شما پرسیدید که آیا ایالات متحده در تلاش است تا اوکراین را از توسعه قابلیت های حملات دوربرد خود باز دارد؟ پاسخ کوتاه منفی است.»

رئیس پنتاگون در عین حال یادآور شد که واشنگتن تاکنون بیش از 19 میلیارد دلار تسلیحات نظامی به کی‌یف تحویل داده است و همچنین متحدان خود را متقاعد کرده  که به حمایت از اوکراین ادامه دهند.

بلینکن: ایالات متحده اوکراین را تشویق به حمله به خاک روسیه نکرده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد امروز، چهارشنبه تاکید کرد که ایالات متحده اوکراین را به انجام حملات خود به خاک روسیه تشویق نکرده است.

بلینکن گفت: «ما اوکراینی‌ها را تشویق به حمله به خاک روسیه نمی‌کنیم و به آنها امکانات لازم برای انجام چنین حملاتی را نمی‌دهیم.»

وزیر خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد که واشنگتن به تامین تسلیحاتی کی‌یف ادامه خواهد داد. وی توضیح داد: «ما به همراه شرکای خود در سراسر جهان مصمم هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که آنها تجهیزات لازم برای دفاع از خود، خاک و آزادی خود را دارند.»

روز گذشته وزارت دفاع روسیه گزارش داد که پهپادهای اوکراینی سعی کردند به فرودگاه دیاگیلووا در منطقه ریازان و انگلس در منطقه ساراتوفسکی حمله کنند. در این حادثه سه نیروی نظامی کشته و چهار نظامی دیگر زخمی شدند.

ایتالیا تصمیم گرفت فعلا تسلیحات جدیدی به اوکراین ارسال نکند

گویدو کروزتو، وزیر دفاع ایتالیا صبح امروز  اعلام کرد که مقامات ایتالیایی تا پایان سال جاری بسته جدید  کمک نظامی به اوکراین تدارک نخواهند دید.

وزیر دفاع ایتالیا گفت: «من به شما اطمینان می دهم که تا پایان سال هیچ فرمان جدیدی [در مورد تدارکات نظامی برای کی‌یف] وجود نخواهد داشت. باید ببینیم که دولت در مورد کمک های آتی به اوکراین چه تصمیمی می گیرد و چه چیزهایی در این زمینه در نظر گرفته خواهد شد. درخواست های اصلی کی‌یف اخیرا در وهله نخست به مشکلات زیرساختاری در شرایط کمبود انرژی مربوط می شود.  آنها خواستار ژنراتور برق هستند.»

وی تاکید کرد که ایتالیا به حمایت از اوکراین "در چارچوب تصمیمات ائتلاف آتلانتیک شمالی" ادامه خواهد داد، البته سرعت و محتوای کمک ها "در آینده مشخص خواهد شد".

 وقوع انفجارهایی در مناطق دنپروپتروفسک، زاپروژیه و اودسا

رسانه های اوکراین بامداد امروز، چهارشنبه، از وقوع انفجارهایی در مناطق دنپروپتروفسک، زاپروژیه و اودسا گزارش دادند.

طبق این اطلاعات، شب گذشته حدود پنج انفجار قوی در منطقه دنپروپتروفسک شنیده شد و چند دقیقه قبل از آن نیز آژیر حمله هوایی در آنجا به صدا درآمد.

نماینده روسیه در سازمان ملل:به حمله به زیرساختارهای اوکراین ادامه خواهیم داد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته در نشست شورای امنیت اعلام کرد که حملات به زیرساختارهای مورد استفاده برای حمایت از نیروهای مسلح اوکراین به منظور تضعیف توان بالقوه نظامی کی‌یف همچنان ادامه خواهد یافت.

این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد که کشورهای غربی قول می دهند «تا زمانی که لازم باشد و طول بکشد» به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه دهند و دعی هستند که ظاهراً این کار به خاطر دست یابی به صلح انجام می شود. به گفته وی، اتحادیه اروپا حتی این منابع را از طریق صندوق صلح اروپا تامین می کند تا مالیات دهندگان را سردرگم کند.

نبنزیا در عین حال دلیل نیاز کی‌یف به این همه سلاح را نام برده و یاداور شد که  آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت اوکراین اخیراً با صراحت اعلام کرده که کشورش به سلاح نیاز دارد، زیرا «روس‌ها باید نابود شوند تا دیگر به عنوان یک کشور وجود نداشته باشند».

نماینده روسیه گفت که نشستن با مسکو بر سر میز مذاکره، همانطور که آقای دانیلوف گفته، «شایسته مردم اوکراین نیست». او تاکید کرد در چنین شرایطی توضیح اینکه چرا روسیه نمی تواند به چنین اظهاراتی از سوی کی‌یف واکنش نشان ندهد، اضافی خواهد بود و دلیل آن واضح است.

نبنزیا هنگام سخنرانی نماینده دائم اوکراین سالن شورای امنیت را ترک کرد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، شب گذشته نشست شورای امنیت را ترک کرد تا مجبور به گوش دادن به سخنرانی سرگئی کیسلیتسا، همتای اوکراینی خود نباشد.

این دیپلمات روس در پایان سخنرانی خود گفت: «خانم رئیس، در آخر می‌خواهم بگویم که من حاضر نیستم به سخنان بی‌معنای نماینده رژیم کی‌یف گوش بدهم».

نبنزیا پیش از این گفته بود که در زمان سخنرانی نماینده دائم اوکراین در نشست شورای امنیت حضور نخواهد داشت. به گفته وی، کیسلیتسا همواره به خود اجازه سخنان توهین آمیز علیه روسیه را می دهد.

آمادگی روسیه برای حل دیپلماتیک مناقشه نظامی در اوکراین

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: روسیه برای حل و فصل دیپلماتیک درگیری نظامی در اوکراین برای از بین بردن دلایلی که باعث آغاز عملیات نظامی ویژه شده است، آمادگی دارد.

وی یادآور شد که در جریان بحث درباره بحران اوکراین در مجمع عمومی، روسیه علاقه اکثریت قابل توجهی از کشورهای عضو را به حل و فصل دیپلماتیک وضعیت اوکراین را مشاهده کرده است. نبنزیا گفت: «ما به این سیگنال‌ها به جدی‌ترین شکل پاسخ می‌دهیم و آمادگی خود را برای مذاکره تأیید می‌کنیم، هدف از آن حذف دلایلی است که ما را مجبور به آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین کرد».

وی در عین حال تاکید کرد که این منطق را تقریباً همه کشورهای جهان به جز کشورهای غرب جمعی و مقامات کی‌یف درک می کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه،نیز پیش از این اعلام کرد که شرط آغاز مذاکرات با اوکراین دستیابی به اهداف عملیات ویژه روسیه است. وی در عین حال یادآور شد که مقامات مسکو در حال حاضر هیچ چشم اندازی برای مذاکره با کی‌یف نمی بینند.

روسیه خواستار تشکیل نشست شورای امنیت به دلیل ارسال سلاح به اوکراین شد

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد به خبرنگاران اعلام کرد که این کشور در رابطه با ادامه تامین تسلیحات غربی به اوکراین نشست شورای امنیت سازمان ملل را در تاریخ 9 دسامبر (روز جمعه،  18 آذر) برگزار خواهد کرد.

 واسیلی نبنزیا گفت: «سلاح‌های غربی به مقصد اوکراین، نه تنها در اروپا، بلکه در خاورمیانه و آفریقا به طور فزاینده‌ای به دست راهزنان و تروریست‌ها می‌افتند.»

وی اظهارات رئیس جمهوری نیجریه را یادآور شد که درگیری در اوکراین منبع اصلی تامین سلاح برای تروریست ها در منطقه حوضه دریاچه چاد شده است.

وزارت خارجه آمریکا ارائه تسلیحات به اوکراین برای حمله به روسیه را تکذیب کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شب گذشته اعلام کرد که ایالات متحده برای حمله به خاک روسیه به اوکراین سلاحی در اختیار این کشور قرار نداده است. وی توضیح داد: همانطور که جو بایدن، رئیس جمهوری [ایالات متحده] گفته است، ما اوکراین را تشویق به حمله به خارج از خاک خود نمی کنیم و چنین حملاتی را تشویق نمی کنیم.

پرایس تاکید کرد که واشنگتن برای حمله به روسیه سلاحی به کی‌یف منتقل نکرده است.سخنگوی وزارت خارجه گفت: «ما به وضوح اعلام کرده‌ایم که این سلاح‌ها صرفا ماهیت دفاعی دارند.»

وی در عین حال تاکید کرد که واشنگتن دقیقا تا زمانی که اوکراین حاکمیت خود را به دست آورد، از کی‌یف حمایت خواهد کرد.

کاخ سفید از ارزیابی تلاش اوکراین برای حمله به اهدافی در روسیه خودداری کرد

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته، در یک نشست خبری اعلام کرد که مقامات ایالات متحده نمی خواهند در خصوص مسئولیت طرف اوکراینی در تلاش برای انجام حملات پهپادی به فرودگاه های نظامی روسیه گمانه زنی داشته باشند. وی در جمع خبرنگاران گفت: «من نمی‌خواهم در مورد اینکه آیا اوکراین مسئول این حملات است یا نه، گمانه زنی کنم. تنها یک کشور مسئول وضعیت کنونی و درگیری هاست و آن روسیه است.»

کرملین: سازمان‌های اطلاعاتی غرب همیشه اقدامات تهاجمی علیه روسیه داشته و دارند

 دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه شب گذشته اعلام کرد که سازمان‌های اطلاعاتی غربی همچنان به شدت علیه روسیه کار کرده‌اند. به گفته وی، سرویس ضد جاسوسی فدراسیون روسیه همیشه کار زیادی داشته، برای اینکه این کشور هرگز راحت گذاشته نشده است

پسکوف در پاسخ به این سئوال که آیا افسران اطلاعاتی بعد از شروع عملیات ویژه در اوکراین کار بیشتری دارند، گفت: "آنها همیشه کار زیادی داشته و دارند… غربی‌ها هرگز ما را راحت نگذاشتند، سرویس های اطلاعاتی غربی همواره کاملاً تهاجمی عمل کرده و به کار خود علیه ما ادامه می دهند."

علاوه بر این، پسکوف تاکید کرد که حتی در دهه‌های گذشته، نمونه‌های بسیاری از فعالیت‌های سازمان‌های اطلاعاتی غربی علیه روسیه علنی شده، اما این تنها کسری از تمام موارد افشا شده توسط افسران اطلاعاتی و ضد جاسوسی روسیه است.

ریابکوف از غرب خواست خود را برای هر گونه واکنش مسکو به تعیین سقف قیمت آماده کند

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه شب گذشته، سه شنبه، اعلام کرد که تعیین سقف قیمت برای نفت صادراتی روسیه منجر به جهش قیمت ها در غرب خواهد شد، ولی بودجه فدراسیون روسیه تامین خواهد شد. وی اطمینان داد که مسکو فرصت هایی برای فروش محصولات خود پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه به خبرنگاران گفت: بار دیگر، کسانی که طرح هایی برای نقض منافع روسیه ارائه می دهند، در نهایت هیچ نتیجه ای نخواهند داشت. نتیجه می تواند یک جهش جدید در قیمت نفت در بازارهای غربی، افزایش قبوض جدید برای مصرف کنندگان غربی باشد و کسانی که از مزایای تعامل عادی با روسیه برخوردار باشند، این تأثیر را بر خود احساس نخواهد کرد.

ریابکوف همچنین هشدار داد که غرب و متحدانش باید برای هرگونه واکنش روسیه به محدودیت های جدید آماده باشند. وی تاکید کرد: «اگر جنگی را بدون قاعده شروع کنند، ما نباید در ابزار مقابله خودمان احساس محدودیت کنیم».

امکانات اقتصادی روسیه بعد از تعیین سقف قیمت نفت محدود نخواهد شد

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران ابراز اطمینان کرد که اعمال محدودیت بر قیمت نهایی نفت روسیه توسط کشورهای غربی منجر به محدود شدن امکانات اقتصادی این کشور نخواهد شد.

این دیپلمات گفت: «فرصت‌های اقتصادی ما [در پس زمینه تعیین سقف قیمت برای نفت صادراتی از روسیه] کاهش نخواهد یافت و من مطمئن هستم که درآمدهای بودجه ما نیز کاهش نخواهد یافت.»

به گفته ریابکوف، "غرب به ضرر خود عمل کرده و این تصمیم بازتابی از تنزل تفکر سیاسی در میان آنهاست و هیچ محاسبات اقتصادی در این زمینه دیده نمی شود".

مدویدوف: اگر نیروهای هسته‌ای راهبردی نبود، روسیه از هم پاشیده می‌شد

دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه و رهبر حزب "روسیه واحد" حزب حاکم این کشور اعلام کرد که اگر نیروهای هسته‌ای استراتژیکی وجود نداشتند، روسیه از هم پاشیده شده بود.

وی گفت: «اگر زرادخانه هسته ای استراتژیک نبود، ما از هم پاشیده شده بودیم. کشوری بزرگ و بسیار ثروتمند؛ مسلماً همه به دنبال آن هستند و فکر می کنند که چگونه آن را از بین ببرند یا آن را تقسیم کنند.»

 معاون رئیس شورای امنیت روسیه یادآور شد، دقیقا به همین دلیل کشورهایی که تحت فشار هستند تلاش می کنند تا سلاح هسته‌ای تولید کنند.

نخست وزیر استونی: ما نمی توانیم موج جدیدی از پناهندگان اوکراینی را بپذیریم

کایا کالاس، نخست وزیر جمهوری استونی اعلام کرد که این کشور نمی تواند موج جدیدی از پناهندگان اوکراینی را بپذیرد. او روز سه‌شنبه، این موضوع را در مصاحبه با یک شبکه رادیویی کشورش بیانکرد.

او توضیح داد: «ما با فنلاند صحبت کردیم که واقعاً دیگر نمی‌توانیم به این طریق به پناهندگان اوکراینی کمک کنیم و فنلاندی‌ها هم موافقت کردند که می‌توانند پناهندگان بیشتری را نزد خود بپذیرند.»

نخست وزیر یادآور شد که استونی برای بازسازی زیرساختارهای انرژی و ایجاد امکانات زندگی مردم به اوکراین کمک می کند تا شهروندان آن مجبور به ترک کشورشان نباشند. در همین حال، دیگر مسکن و شغلی برای پناهندگان در استونی وجود ندارد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در اواخر ماه نوامبر گفت که کشورهای اروپایی باید خود را برای موج جدید پناهندگان اوکراینی آماده کنند. وی از نقش رومانی در موضوع پذیرش پناهجویان تشکر و قدردانی کرد. به گفته وی، این کشور بیش از 1.5 میلیون اوکراینی را پذیرفته است.

مجارستان مانع از تصویب بسته کمکی 18 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین شد

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه گزارش داد که مجارستان از حق وتوی خود استفاده کرد و  از تصویب بسته کمک مالی کلان اتحادیه اروپا به اوکراین به مبلغ 18 میلیارد یورو که توسط کمیسیون اروپا برای سال 2023 پیشنهاد شده بود، جلوگیری کرد.

موضع گیری رسمی بوداپست توسط وزیر دارایی مجارستان بیان شد و گفت که کشورش مخالف اصلاحیه جدید قانون مالی احادیه اروپا است.

وزیر دارایی چک نیز در این باره گفت: ما نتوانستیم بسته کمکی را بپذیریم، اما تسلیم نخواهیم شد. هدف ما شروع کمک به اوکراین در ابتدای ژانویه است. به دلیل استفاده از حق وتو توسط مجارستان، 26 کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا باید به دنبال فرصت هایی برای این اتحادیه باشند تا بتوانند در ماه ژانویه از طریق خط مشترک اروپایی و بدون مشارکت مجارستان در این روند، به ارائه کمک مالی به اوکراین ادامه دهند.

در اوایل ماه دسامبر، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان اعلام کرده بود که درگیری در اوکراین برای کشورهای غربی بسیار گران تمام شده است. به گفته وی، این نه تنها با تامین مالی ارتش و احیای اقتصاد کشور، بلکه با نیاز به حفظ عملکرد دولت اوکراین مرتبط است. وی در این زمینه گفت که مجارستان آماده است تا بر اساس توافقات دوجانبه به اوکراین کمک کند، اما با وام پان اروپایی برای این اهداف مخالف است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1162725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =