مصاف رکوردها و خاطره‌ها در جام جهانی/ امباپه در کنار زیدان و پله می‌درخشد

بعد از هتریک امباپه در فینال جام جهانی ۲۰۲۲، حالا بحث داغ رکوردها بعد از چندین سال از دل انبوهی خاطره بیرون می‌آید.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایسکانیوز، بعد از این که کلیان امباپه موفق شد در دیدار نهایی با آرژانتین سه بار دروازه آبی-سفیدها را باز کند، حالا او تبدیل به پنجمین نفری شد که رکورد سه گل زده در فینال را از آن خود کرده است.

پیش از امباپه، جف هرست، زین‌الدین زیدان، واوا و پله، چهار بازیکنی بودند که در فینال‌های جام جهانی سه گل زده به ثمر رساندند.

واوا و پله، ستاره‌های سال های ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۰ فوتبال برزیل هر کدام در فینال‌های جام جهانی سه گل زدند: برزیل در فینال جام جهانی ۱۹۵۸ مقابل سوئد با نتیجه پنج بر دو برای اولین بار قهرمان جهان شد؛ دو گل را واوا و دو گل دیگر را پله به ثمر رساند. در فینال جام جهانی ۱۹۶۲ واوا یک گل از سه گل برزیل را مقابل چکسلواکی زد و خودش را تبدیل به اولین صاحب رکورد سه گل در فینال‌ها کرد. هشت سال بعد هم، پله در فینال جام جهانی یک گل به ثمر رساند تا برزیل با نتیجه چهار بر یک ایتالیا را شکست دهد تا خود و برزیل را رکورد دار بیشترین‌ها کند؛ برزیل در سال ۱۹۷۰ رکورد دار بیشترین قهرمانی جهان و پله در کنار واوا، رکورد بیشترین گل زده در فینال را صاحب بودند.

بیشتر بخوانید

رقابت‌های جام جهانی قطر| آرژانتین قهرمان جهان شد/ ناکامی فرانسه در ضربات پنالتی

جف هرست، مهاجم انگلیس در جام جهانی ۱۹۶۶ در دیدار نهایی با آلمان غربی سه بار دروازه حریف را باز کرد تا تبدیل به اولین رکورد دار هتریک در فینال باشد؛ هرچند که جام جهانی ۱۹۶۶ پر بود از اولین‌ها؛ آن جام جهانی که میزبانش انگلستان بود با حواشی سیاسی زیادی برگزار شد، اولین بار بود یک قاره دست به تحریم جام جهانی زد، اگر دقیق‌تر بگوییم، به این دلیل که برای اوقیانوسیه، آسیا و آفریقا تنها یک سهم در جام جهانی درنظر گرفته شده بود و این موضوع اصلا برای آفریقایی‌ها مسئله خوشایندی نبود، آن‌ها تصمیم گرفتند که مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی را تحریم کنند و هیچ کدام از کشورهای آفریقایی در آن مسابقات شرکت نکردند.

همچنین در جام جهانی ۱۹۶۶ برای اولین بار بود که فوتبال از قاب تلویزیون، رنگی و همراه با صحنه‌های آهسته پخش می‌شد.

انگلستان در جام جهانی ۱۹۶۶ با رد شدن از مصاف کشورهای بزرگی مثل آرژانتین، اروگوئه و فرانسه توانست خود را به فینال برساند و با آلمان غربی به رقابت بپردازد، درنهایت انگلستان با نتیجه چهار بر سه توانست آلمان‌ها را شکست دهد و سه گل از این چهار گل را جف هرست به ثمر رساند؛ این برای اولین و آخرین بار بود که انگلستان قهرمان جهان شد.

زین‌الدین زیدان، ستاره فرانسوی سال‌های نچدان دور فوتبال نیز با زدن دو گل در فینال جام جهانی ۱۹۹۸ تیم فراسنه را برای اولین بار قهرمان جهان کرد و ۸ سال بعد در فینال جام جهانی ۲۰۰۶، فراسنه با تک گل زیدان و در نهایت تساوی مقابل ایتالیا، رقابتشان به پنالتی‌زنی کشیده شد ولی نتوانست پیروز میدان باشد و به نایب قهرمانی رضایت داد.  هرچند که زیدان نیز به جمع رکوردداران بیشترین گل زده در فینال رسید.

زیدان در آن جام جهانی یکی از پرحاشیه ترین اتفاق‌های تاریخ فوتبال را رقم زد، زمانی که زیدان خشمگین با ضربه سر به سینه مارکو ماتراتزی، بازیکن ایتالیا از بازی اخراج شد و در نهایت یکی از عوامل شکست خروس‌ها شد.

دربازی فینال جام جهانی ۲۰۲۲ نیز، امباپه با هتریکی که انجام داد توانست نام خود را در کنار بزرگانی مثل: واوا، زیدان، هرست و پله قرار دهد و همچنین در کنار جف هرست تبدیل به دومین فردی شود که در فینال جام جهانی هتریک کرده.

باتوجه به جوانی امباپه و حضور در جام جهانی‌های بعدی،  و با احتمال گلزنی در فینال این تورنمنت؛ ممکن است این آمار بیش‌تر دستخوش تغییر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =