مقوله نیازگرایی در فرهنگ و تمدن اسلامی اهمیت دارد/ اقناع افکار دانشجویان با تعامل حوزه و دانشگاه

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با بیان اینکه برای وحدت حوزه و دانشگاه باید بتوان در زمینه اطلاع رسانی فعالیت کرد، گفت: حوزه و دانشگاه برای آگاه‌سازی نسل جوان و تحت تاثیر اغتشاشات اخیر از جهاد تبیین استفاده کنند.

حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات برای وحدت بیش از پیش حوزه و دانشگاه گفت: با توجه به اهتمام اسلام به مقوله علم و دانش و تعلیم و تعلم مراکز علمی از صدر اسلام آموزش علوم روز هم به شیوه‌های نوین ادامه دارد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در شیراز افزود: راهبرد مخالفان مکتب اسلام و پیشرفت ایران اسلامی به دنبال ایجاد ذهنیتی مبنی‌بر عدم نیاز به حوزه در صورت فعالیت دانشگاه بودند. در حالی که نظام آموزش حوزه و نظام آموزشی جدید در دانشگاه در کنار یکدیگر تکمیل کننده جامعه اسلامی هستند. در این راستا مساله وحدت از اهمیت برخوردار است. همچنین جلسات و طرح‌های متعدد نوشته و سخنرانی‌های فراوان هم ارائه شده است که فقط در حد صحبت چندان راهگشا نیست و یکی از راهکارهای علم مساله گشا بودن است.

وی افزود: در فرهنگ و تمدن اسلامی مقوله نیازگرایی از اهمیت برخوردار است. تمامی دستورات در اسلام در راستای حل نیازها مطرح می‌شود. در مقوله علم در عرصه‌های متعدد حوزه و دانشگاه باید با هدف حل و فصل مسائل جامعه باشد. بی‌شک اگر حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر به حل مسائل بپردازند، طبیعتا بسیاری از مشکلات فرهنگی، فکری، علمی و ... برطرف می‌شود.

حجت‌الاسلام یعقوبی تاکید کرد: با توجه به اغتشاشات در ماه‌های اخیر در صورت همراهی حوزه و دانشگاه در راستای تقویت نسل جوان و انتقال داشته‌ها به آنها  انتظار می‌رود تا حوزه و دانشگاه در این زمینه ورود پیدا کنند. جهاد تبیین می‌تواند در راستای آگاه سازی جوانان نسبت به مسائل روز کمک کننده باشد. انتقال بسیاری از داشته‌ها به نسل جدید از طریق همراهی حوزه و دانشگاه و استفاده از جهاد تبیین به عنوان یک مساله مشترک وحدت خود را به شکل عملی نمایش دهند.

وی درباره نقد شایع در زمینه نبود تحقیقات علمی و آموزش در زمینه حوزه گفت: به باور بنده یکی از راهکارهای مهم این است که با آسیب شناسی عمیق و در راستای حل این آسیب‌ها اقدامات مناسب در دستور کار قرار بگیرد. در اغتشاشات اخیر مهمترین ضعف نارسایی در اطلاع‌رسانی بود و باید از سوی دانشگاه و حوزه به رسانه تمرکز کرد. برای تحقق این مهم باید بر روی موضوعات مشترک از هر دو طیف دانشگاهی و حوزی استفاده کرد که یکی از اقدامات مشترک مقوله رسانه و اطلاع‌رسانی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بسیاری از بدنه دانشگاهی اطلاعات دقیق از حوزه نداشته و هنوز باور دارند که حوزویان مدل ۲۰۰ سال قبل به تحصیل می‌پردازند، افزود: حوزه علمیه قم بیش از۱۵ مرکز تخصصی حوزوی در سطح تحصیلات تکمیلی به مدل دانشگاهی به پرورش متخصص می‌پردازند. باید بتوان درزمینه اطلاع رسانی و انتقال داده‌ها در زمینه رسانه نهادهای دانشگاه و حوزه به فعالیت‌های عمیق بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =