ماجرای لو رفتن سوالات امتحان نهایی و واکنش آموزش و پرورش

در اولین روزهای برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم انتشار تصاویر در فضای مجازی سوالات نگرانی‌هایی مبنی بر لو رفتن سوالات ایجاد کرد که واکنش مسئولان آموزش و پرورش تکذیب موضوع بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، از سوم دی امتحانات نهایی پایه دوازدهم آغاز شده و بسیاری از داوطلبان کنکور که سابقه تحصیلی نداشته یا خواهان ترمیم نمرات خود هستند، داوطلب شرکت در این امتحانات شده‌اند. در همان روزهای ابتدایی با انتشار سوالات در فضای مجازی خبر لو رفتن سوالات دست به دست می‌شد و دانش‌آموزان هم در پیام‌های متعددی که به ایسکانیوز فرستادند، از لو رفتن سوالات ابراز نگرانی کردند.

حذف کنکور کاغذی در سال ۱۴۰۳

موضوع را از روابط عمومی آموزش و پرورش پیگیری کردیم که در پاسخ موضوع لو رفتن سوالات امتحان نهایی را به کل تکذیب کردند.

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش هم در گفت‌وگویی که با شبکه خبر داشت گفت که انتشار سؤالات حین برگزاری آزمون به معنای لو رفتن نیست و به هیچ عنوان امکان دسترسی به سؤالات قبل از برگزاری آزمون وجود ندارد.

وی توضیح داد: زمان شروع امتحانات ساعت ۱۰ صبح بوده است. ما در برنامه اعلامی شروع فرآیند را از ساعت ۹ و نیم صبح اعلام کردیم یعنی از نیم ساعت قبل داوطلبان باید در محل حوزه‌ها حضور داشته باشد که مراحل آماده سازی برای آزمون را پشت سر بگذارد که چنین اشتباهی صورت گرفت و برخی مراکز ساعت نه و نیم را به عنوان زمان شروع آزمون در نظر گرفته شده بود.

زارعی عنوان کرد که پاسخ‌ها مربوط به سوالات اصلی نبود و پاسخ‌های غیر واقعی بود و مستندات آن هم موجود است.

طبق گفته‌های رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش عکس سوالات توسط یکی از دانش‌آموزان و در حین برگزاری آزمون منتشر شده است. زارعی در این باره افزود: در زمان برگزاری آزمون در ساعت ۱۰:۱۲ دقیقه یکی از داوطلبان از امتحانات ریاضی ۳ علوم تجربی عکس گرفت و این عکس از طریق کانال‌ها و در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان اینکه به سوالات دسترسی پیدا شده است منتشر شد؛ در حالی‌که انتشار این برگه‌ها بعد از پخش سوالات و برگزاری امتحانات صورت گرفته است. ساعت برگزاری آزمون ساعت ۱۰ بوده، اما ساعت ۱۰ و ۱۲ دقیقه سوالات منتشر شده است و این به معنی لورفتن سوالات نیست؛ لورفتن به معنی دسترسی به سوالات قبل از امتحان است.

نقش امتحان نهایی امسال در کنکور باعث شده که این آزمون‌ها از اهمیت بالایی برخوردار باشند و مسئولان آموزش و پرورش دست یاری به سمت پلیس فتا دراز کرده‌اند. زارعی در این‌باره گفته: برخی افراد سودجود در فضای مجازی، کانال‌هایی را ایجاد کرده و دانش‌آموزان را اغفال می‌کنند که با این ترفندها موبایل یا ابزار جاسوسی را مخفی و در زمان امتحان پاسخ‌ها را بگیرند. البته، علاوه بر تامین ابزار مورد نیاز همچون سیگنال‌یاب برای حوزه‌های امتحانی، راهکار جدی‌تر برخورد با شبکه‌های سودجویی است که این اقدامات را در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند و درخواست خود را به پلیس فتا ارائه داده‌ایم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1165694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =