چگونه دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد از تخفیف شهریه بهره‌مند می‌شوند؟

دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، در صورت ازدواج از پرداخت شهریه ترم جاری معاف شده و دانشجویان مقطع دکتری هم فقط ۵۰درصد شهریه را پرداخت می‌کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، موضوع جمعیت از دغدغه‌های مهم تمام بخش‌های کشور و برنامه‌ریزان نظام است و مقام معظم رهبری مطالبه جدی در این زمینه دارند و اگر نرخ ازدواج افزایش یابد فرزندآوری و مشکل جمعیت هم  حل می‌شود. در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ ازدواج‌ها کاهش معناداری داشته است، اما در دو سال اخیر این کاهش متوقف شده و حتی  از لحاظ کمی هم  افزایش داشته است. در وضعیت کنونی جمعیت قابل توجهی از جوانان در دانشگاه‌ها حضور دارند که از نظر سنی شرایط ازدواج را دارند. اکنون ۵/۳ میلیون دانشجو و استاد در دانشگاه‌ها هستند و میانگین سنی که دانشجو وارد دانشگاه می‌شود ۱۸ سال است و ۵۰ درصد این دانشجویان، دانشجویان دختر هستند. 

پیوست فرهنگی خوابگاه‌های متاهلی به مجلس ارائه شده است/ حمایت عاطفی از دانشجویان توسط مراکز سلامت

سال ۹۱ در ازدواج‌های دانشجویی رشد داشته، اما در سالجاری ۱۳ هزار ثبت نام ازدواج دانشجویی داشته که اندکی با کاهش نسبت به سال گذشته که ۱۸ هزار ثبت نام داشتیم، مواجه است که از دلایل این کاهش می‌توان به بالا رفتن سن ازدواج و کاهش مشوق‌های ازدواج اشاره کرد. در روزهای اخیر حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در مجموعه دستگاه‌های متولی آموزش عالی، دانشگاه آزاد بالاترین میزان ثبت نام ازدواج دانشجویی را دارد و سپس دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌های وزارت علوم، دانشگاه علمی کاربردی، وزارت بهداشت و دانشگاه فرهنگیان بیشترین ثبت نام را داشتند. دانشجویان دانشگاه‌های وزارت بهداشت با توجه به اینکه کمتر دغدغه اشتغال دارند از لحاظ آماری وضعیت خوبی دارند.

به گفته رستمی چند محور را در ازدواج دانشجویی پیگیری می‌کنیم که شامل ترویج و تسهیل ازدواج دانشجویی است حتی باید مقررات آموزشی دانشگاه در این زمینه در راستای تسهیل ازدواج دانشجویی تغییر کند، چون برخی دانشجویان به خاطر فعالیت‌های پژوهشی از ازدواج و فرزندآوری فاصله می‌گیرند.

دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد درصورت ازدواج از پرداخت شهریه ترم جاری معاف می‌شوند

با توجه به اهمیت ازدواج  و فرزندآوری در وضعیت کنونی کشور برای افزایش ازدواج در بین دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی ماده ۲۰ مورد توجه قرار گرفته است. برای زمینه‌سازی ازدواج جوانان، ماده الحاقی آئین نامه شماره ۴۵۶۰۴/۱۰ در تاریخ ۴ مهر ۱۳۹۴ ابلاغ شده است. بر اساس ماده ۲۰ در صورتی که دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی در طی مدت تحصیل خود ازدواج کنند برحسب مقطع تحصیلی  دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی (اعم از پیوسته و ناپیوسته) به طور کامل از پرداخت شهریه نیمسالی که در آن ازدواج کردند معاف می‌شوند. همچنین به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای و تخصصی ۵۰ درصد تخفیف شهریه برای نیمسالی که در آن ازدواج کردند اعطا می‌شود.

همچنین مطابق با تبصره ۱  اگر هر ۲ زوج دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی باشند تشویق فوق شامل هر ۲ نفر می‌شود. بر این اساس ملاک تعیین تاریخ ازدواج، ارائه سند ازدواج دائم و شناسنامه زوجین است. برای دانشجویان شاغل به تحصیل در نیمسال آخر، اعمال تخفیف برای همان نیمسال تحصیلی منظور می‌شود. برای دانشجویان تخفیف محاسبه شده خارج از سقف ۷۵درصد کل شهریه دریافتی محاسبه شود.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1166464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =