افزایش پذیرش دانشجوی دکتری بدون داشتن استانداردهای علمی/ برخی دانشجویان دکتری نمی‌توانند یک جمله انگلیسی بیان کنند!

استاد دانشگاه ادبیات انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: روند پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری بدون داشتن استانداردهای علمی به میزان انفجار رسیده و همین امر تنزل کیفیت آموزش را به‌دنبال دارد.

بهاره بهمن‌پور، استاد دانشگاه ادبیات انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال درباره چگونگی ارتقای مهارت آموزی در بین دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: اغلب دانشجویان دکتری از بدو ورود به دانشگاه در هر رشته تحصیلی باید برخی الزامات از سوی دانشگاه را مورد توجه بیشتر قرار دهند. با این تفاسیر وقتی دانشجویی با کمتری میزان دانش وارد دانشگاه می‌شود، در مراحل بعدی نمی‌تواند خود را به میزان استانداردهای لازم برای تحصیل در مقطع مورد نظر ارتقا دهد.

تغییر نحوه پاسخگویی به سؤالات کنکور/ خواهان قطع کامل اینترنت نیستیم

وی افزود: دانشجویان در بدو ورود و جذب باید حداقل‌های تحصیل در رشته مورد نظر را داشته باشند. در وضعیت کنونی روند پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی بدون داشتن استانداردهای علمی را شاهد هستیم. به عبارت دیگر برخی دانشجویان محصل در مقاطع  کارشناسی ارشد یا دکتری از لحاظ علمی در حد مقطع تحصیلات تکمیلی نیستند. برای مثال برخی از دانشجویان در مقطع دکتری ادبیات زبان انگلیسی حتی یک جمله به زبان انگلیسی نمی‌توانند صحبت کنند.

به گفته این استاد دانشگاه باید زمینه ورود به مقطع دکتری از سوی تصمیم گیران  امر دشوار شود تا دانشجویان توانا در حل چالش‌های حین تحصیل بتوانند جذب شوند. این در حالی است که در سال‌های اخیر برخی از دانشجویان شرکت کننده در مقطع تحصیلات تکمیلی به صرف شرکت در آزمون پذیرش شده و هم اکنون در کرسی‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند!

بهمن‌پور درباره راهکارها برای حل مشکلات دانشجویان دکتری افزود: فقط تا حدی می‌توان مشکلات این دانشجویان را حل  کرد و باید بتوان آنها را راهنمایی کرد و در صورت بروز ضعف فرصت داد تا مشکلات را برطرف کنند. البته فرد برای تحصیل در هر رشته و مقطع  باید زمینه تحصیل را داشته باشد، چون در غیر این صورت امر فشار مضاعف را برای دانشجو و استاد به دنبال دارد.

استاد دانشگاه ادبیات انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ادامه داد: برای مثال وقتی دانشجو با آگاهی اندک و بدون اطلاع از رشته تحصیلی و مهارت‌های مورد نیاز بر سر کلاس مقطع تحصیل تکمیلی حاضر می‌شود، طبیعتا سرخورده می‌شود. با این تفاسیر می‌توان برای دانشجویان ضعیف برنامه‌ریزی کرد، اما میزان توانایی، علاقه، اختصاص وقت و استعداد دانشجو به پیشرفتش بستگی دارد. هرچند در وضعیت کنونی دانشجوی ضعیف وارد دانشگاه شده و بجای تلاش و رفع مشکلات موجود به دلیل پرداخت شهریه‌های گزاف انتظار تنزل کیفیت آموزش را دارد. 

بهمن پور ادامه داد: باید در بدو ورود دانشجویان مسلط‌تر و متناسب با رشته تحصیلی مورد نظر انتخاب شوند. در حالی که فقط به دلیل پرداخت شهریه‌های کلان تنزل استانداردها را شاهد هستیم و همین امر در طولانی مدت باعث تنزل کیفیت آموزش شده و این اقدام خیانت بزرگ به سیستم آموزش کشور محسوب می‌شود.

به گفته وی افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی کیفیت‌ آموزش را تنزل داده و همین امر ارزش مدرک دکتری را هم کاهش داده است. باید توجه داشت که عوامل متعدد از جمله شهریه‌های گزاف دانشگاه و شاخص‌های دیگر در افزایش پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی دخیل هستند.

خبرنگار: علی خلیلی طهرانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1166566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • درخشان یگانه IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      0 0
      با سلام و ادب در خصوص این مطلب تقریبا اهانت آمیز خدمتتان عرض می شود اگر میزان دانش زبان چندان مناسب نیست بیشتر به دلیل عدم توجه مسئولین در دوران ١٢ساله آموزشی و امکانات بسیار ناچیز در این دوران برای یادگیری می باشد/و خانواده ها هم توانایی پرداخت بودجه مورد نظر را برای آموزشگاه های خصوصی ندارند.به قولی وقتی ما هشتمون گرو نه مون است ما را چه به یادگیری زبان دیگر.!؟دیگر اینکه در بسیاری از دانشجویان ی که مشغول در مقاطع ارشد و دکتری می باشند وبا شهریه باید جلو بروند مشکلات مالی فراوانی دارند حتی اگر وام هم داده شود.ضمن این که به دلیل شاغل بودن و پرداخت شهریه های زیاد نمی توانند تمام وقت در دانشگاه حضور داشته و حداقل همین مشکل زبان را راحت تر حل نمایند. و دیگر اینکه همین دانشجویان بعضاً از دانشجویانی که در دانشگاه بدون پول درس می خوانند تقریبا چیزی کم ندارند فرصت ها عادلانه نبوده است که خود جای بحث فراوان دارد متشکرم