اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی چگونه محاسبه می‌شود؟

اجاره بهای خوابگاه برای دانشجویان بر اساس دستورالعمل «دریافت اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی» تعیین می‌شود و برای دانشجویان روزانه، شبانه و بورسیه متفاوت است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف تعیین میزان مشخص و یکسان برای دریافت اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی در سراسر کشور، دستورالعمل «اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» را تصویب و به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است. 

۹۰۰ واحد در دانشگاه‌ها به خوابگاه متاهلی تغییر کاربری داده‌اند

خوابگاه به چه دانشجویان تعلق می‌گیرد؟

بر اساس آیین نامه اداره خوابگاه‌های دانشجویی، دانشجویانی می‌توانند از خوابگاه‌ استفاده کنند که هیچ کمکی از موسسات دیگر استفاده نکرده و همچنین وام مسکن صندوق رفاه دانشجویان را دریافت نکرده باشند. علاوه بر این موارد، به کاری که مستلزم کسب درآمد باشد نیز اشتغال نداشته باشند. در چنین شرایطی، تمامی دانشجویان ملزم به پرداخت اجاره بهای خوابگاه‌ها به صورت نقدی در ابتدا و یا طول ترم تحصیلی هستند.

گفتنی است که حداکثر ۱۰ درصد از دانشجویان شامل گروه‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، شاهد و ایثارگر و دانشجویان دارای شرایط خاص؛ به تشخیص معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه از پرداخت نقدی اجاره بها خوابگاه معاف هستند. بنابراین آنان بدهی خود را پس از فراغت از تحصیل به صورت اقساط مطابق مقررات باز پرداخت صندوق، پرداخت خواهند کرد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مجاز هستند تا خوابگاه های مازاد ظرفیت خود را با رعایت سرانه‌های استاندارد در اختیار دانشجویان قرار دهند. لازم به ذکر است که  این خوابگاه‌ها با نرخ ۵۰ درصد علاوه بر مبلغ اجاره بها تعیین شده و به ازا دریافت نقدی در ابتدای هر نیمسال تحصیلی، در اختیار سایر دانشجویان متقاضی فاقد شرایط اسکان، قرار می‌گیرد. همچنین دانشجویان میهمان، بورسیه، شاغل و دانشجویان بهره‌مند از خوابگاه در نیمسال تابستان نیز مشمول همین تبصره است.

اجاره بها خوابگاه برای دانشجویان بورسیه چقدر است؟

تبصره ۴ دستورالعمل «اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» عنوان می‌کند که مبنای نرخ اجاره بها خوابگاه دانشجویان که به دلیل طولانی شدن مدت تحصیل، متقاضی استفاده از خوابگاه هستند، تا سقف ۳ نیمسال تحصیلی محاسبه می‌شود.

این دستورالعمل تبصره‌ای دارد که بر اساس آن پرداخت اجاره بها برای دانشجویان بورسیه متعهد دبیری در دانشگاه‌ها و آموزشکده‌ها در صورتی که درآمد ماهانه آنها تا ۴۵۰.۰۰۰ ریال باشد، بالاتر از این مبلغ  باید به شکل نقدی دریافت شود.

همچنین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور باید پس از اخذ سند رسمی تعهد پرداخت اجاره بها، نسبت به واگذاری خوابگاه اقدام کنند. در غیر این صورت موسسه آموزشی مربوط در اختیار گذاشتن خوابگاه‌ها مکلف به پرداخت اجاره بهای مستنکفین از پرداخت و جبران خسارت وارده است؛ البته مبلغ پیش پرداخت در پایان تحصیلات از بدهی دانشجو کسر خواهد شد.

در این راستا دانشجویان باید توجه داشته باشند که پس از پایان هر سال تحصیلی یا فراغت از تحصیل باید خوابگاه محل سکونت را تخلیه کنند. در غیر این صورت از زمان استنکاف موظف به پرداخت ۱۰  برابر اجاره بهای خوابگاه به طور یکجا خواهند بود.

بر اساس ماده ۴ این دستورالعمل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی باید اسامی دانشجویانی را که از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده می‌کنند را از طریق سیستم اتوماسیون اداری به صندوق رفاه دانشجویان ارسال کنند.

ذکر این نکته اهمیت دارد که براساس مصوبات هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان، کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در مراکز آموزش عالی موظفند اجاره بهای خوابگاه را به صورت نقدی پرداخت کنند.

در پایان می‌توان گفت تخفیف پرداخت نقدی فقط مشمول دانشجویان روزانه در سنوات مجاز تحصیل خواهد بود. سایر دانشجویان فقط نقد پرداز بدون تخفیف خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =