نباید از آیات قرآن نظرات علمی را استخراج کرد

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آیات متعددی در قرآن کریم درباره طبیعت آمده است؛ نباید از آیات قرآن نظرات علمی را استخراج کرد، قرآن کتاب کامل است اما برای پژوهش باید به فعالیت پرداخت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، برنامه اولین همایش ملی حکمت اسلامی و علوم طبیعی چهارشنبه 21 دی در دانشگاه علوم تحقیقات برگزار شد.

طرح پایش کلاس‌های درس انس با قرآن کریم دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد

در ابتدای همایش جمشید صباغ زاده، قائم مقام ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات با خیر مقدم به حاضران گفت: در هر جایی متخصصان فیزیک اشتباه کردند باید فلسفهِ موضوع را بررسی کرد. ما اشتباه می‌کنیم که بشر را بزرگ می‌کنیم. برای مثل برخی سلبریتی ها را خیلی بزرگ و بی اشتباه می‌دانند در حالی که نباید آنها را از اشتباه بری دانست.

حکمت واژه ای ایرانی و اسلامی است

در ادامه عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با سلام و صلوات و تبریک فرارسیدن پلات حضرت زهرا (س) درباره واژه حکمت گفت: حکمت واژه ای ایرانی و اسلامی است. حکمت مفهومی قرآنی و در ادبیات ایرانی شکل گرفته است و بنده در این زمینه تحقیق کرده و حکمت ساحت بینشی و دانشی داشته و علم نافع مبتنی بر خرد ناب است.

وی افزود: در اسلام به غیر از عقل نظری و عملی، عقل معاش و عقل معاد جمع شده و به فارسی خرد ناب تعبیر می شود. در ادبیات فارسی حکمت مترادف فضیلت است. حکمت در ساحت کنش در قالب مردم داری و خدمت به خلق، گره گشایی بررسی شده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اخلاق مصداقی از حکمت است چون علم مبتنی بر علوم نظری است. حکمت مقابل جهل است. در سوره اسرا و لقمان هم به حکمت اشاره شده است. حکمت و طبیعت شناسی به چند سوال در قالب آموزه های دینی و طبیعت شناسی و نسبت علوم انسانی و طبیعت مطرح می شود.

خسروپناه تاکید کرد: آیات متعدد در قرآن درباره طبیعت است. نباید از آیات قرآن نظرات علمی را استخراج کرد، قرآن کتاب کامل است اما برای پژوهش باید به فعالیت پرداخت. قرآن به ما می‌آموزد که طبیعت شناسی با خلقت شناسی همراه باشد و دونکته را طبیعت شناسی با اشاره به مبدا و معاد مطرح میکند. قرآن به ما طبیعت شناسی علمی و مشارکت در علم را توصیه میکند

به گفته وی طبیعت شناسی قرآن و پارادایم معرفی با پارادایم طبیعت شناسی متفاوت است اما به ما می‌آموزد که پیوند مبدا و معاد مورد توجه قرار بگیرد. باید طبیعت شناسی را با خلقت شناسی پیوند داد.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام /

کد خبر: 1167079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =