هشدار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به وزیر بهداشت / تخلف دانشگاه‌های علوم پزشکی

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت که اگر وزیر بهداشت این تضمین را ندهد که ظرف یک ماه آینده، تمامی دستگاه‌های تابعه وزارت بهداشت به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی حساب‌های فرعی خود در خارج از بانک مرکزی را مسدود کنند، راهی جز استیضاح ایشان برای مجلس باقی نخواهد ماند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی خضریان با اشاره به وصول گزارشاتی درباره به بی‌انضباطی مالی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به کمیسیون اصل نود مجلس گفت: در این رابطه گزارشاتی از دستگاه‌های مربوطه از جمله دیوان محاسبات اخذ شده که در آن به تخلفات متعدد دانشگاه‌های علوم پزشکی به علت معافیت آنها از اجرای قوانین عمومی مانند قانون محاسبات عمومی عطف به ماده یک قانون احکام دائمی توسعه اشاره شده است.

هشدار به وزیر بهداشت/ احتمال ایجاد موجی از کمبودهای دارویی در اواخر بهمن و اسفند

وی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه از دولت دریافت می‌کنند که بخش قابل توجهی از بودجه عمومی است، اما به علت بی‌انضباطی مالی گسترده در آنها و عدم شفافیت کافی در نحوه هزینه‌کردها، شاهد اتلاف منابع گسترده در این دستگاه‌ها هستیم. اجرای قانون حساب واحد خزانه و پرداخت مستقیم به ذی‌نفع نهایی می‌تواند نقشی ویژه در ایجاد انضباط مالی و شفافیت در هزینه‌کرد مصارف داشته باشد.

خضریان با اشاره به جزییات این قانون گفت: اصل ۵۳ قانون اساسی بر اجرای حساب واحد خزانه تاکید کرده و  در مجلس نیز قوانین متعددی برای تشریح جزئیات این اصل تصویب شده است. آخرین مورد بند «الف» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است که براساس آن، تمامی دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی استفاده می‌کنند از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلفند تمامی حساب‌های درآمدی و هزینه‌ای خود در خارج از بانک مرکزی را مسدود کرده و به حساب خود نزد خزانه در بانک مرکزی منتقل کنند؛ به طوری که کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌ها باید صرفا از طریق این حساب‌ها انجام شود. در ادامه با اجرای پرداخت مستقیم به ذی‌نفع نهایی، نحوه هزینه‌کرد بودجه عمومی در این دستگاه‌ها شفاف شده که نقش مهمی در کاهش پرداخت‌های نجومی و کنترل فساد و اتلاف منابع خواهد داشت.

وی با اشاره به آخرین وضعیت اجرای این قانون گفت: براساس گزارش دیوان محاسبات، اکثریت دستگاه‌های دولتی این قانون را اجرا کرده‌اند اما دانشگاه‌های علوم پزشکی و شرکت‌های تابعه وزارت نفت، اصلی‌ترین متخلفان در اجرای این قانون بوده‌اند. در بخشی از گزارش دیوان محاسبات ذکر شده که از مجموع ۴۶۰۰ حساب فعال دستگاه‌های متخلف در بانک‌های غیردولتی، بیش از ۲۹۰۰ حساب غیرمجاز متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان بیمه سلامت به عنوان دستگاه‌های تابعه وزارت بهداشت بوده است لذا بیش از ۶۳ درصد از این حساب‌های غیرمجاز که باید تا فروردین ماه ۱۴۰۱ مسدود می‌شد، متعلق به دستگاه‌های تابعه وزارت بهداشت است.

نماینده تهران در پایان گفت: بنده به همراه جمعی از نمایندگان سوالی را از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ناظر به تخلف از اجرای قانون حساب واحد خزانه مطرح کرده و به هیئت رئیسه مجلس جهت بررسی در کمیسیون تخصصی ارسال کرده‌ایم. درصورتی که وزیر بهداشت این تضمین را ندهد که ظرف یک ماه آینده، تمامی دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی حساب‌های فرعی خود در خارج از بانک مرکزی را مسدود کنند، علاوه بر پیگیری این سوال، با توجه به این مسأله و سایر مشکلات ایجاد شده برای مردم در این وزارتخانه، راهی جز استیضاح ایشان برای مجلس باقی نخواهد ماند.

انتهای پیام

کد خبر: 1167757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =