ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای در راستای ارتقای مهارت‌آموزی دانشجویان

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند گفت: استقبال از رشته‌های مهارتی در مدارس عالی مهارت و دانشکده‌ها نیازمند بسترسازی است. برای شروع آموزش‌های مهارتی نیازمند ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای بین دانشکده‌ها در حوزه‌های متعدد هستیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مدارس عالی مهارت و دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی به تازگی شروع بکار کرده و نیازمند تبلیغات و اقدامات گسترده است، چون بر اساس آمار تاکنون ۴۰ درصد مدارس ملی مهارت فعال و ۶۰ درصد دیگر به دلیل موانع موجود نتوانسته کارایی مورد توجه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را کسب کند. همچنین در جامعه شاهد کمبود نیروهای متخصص هستیم. از سوی دیگر صنعت به شدت دنبال نیروهای متخصص است. در همین راستا ۱۱۳ مدرسه عالی مهارت راه اندازی شده تا بتوان به نیاز اشتغال جوانان و صنعت پاسخ داد.

برخی از مدارس عالی مهارت مورد استقبال هنرجویان قرار نگرفتند/ لزوم توجه جدی آموزش و پرورش به مهارت‌آموزی

نرگس رحیمی، رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت و استقبال دانشجویان از رشته‌های مهارتی گفت: برای معرفی رشته‌های مهارتی نیازمند بسترسازی و ایجاد شرایط در راستای استقبال هنرجویان از رشته‌های متنوع و تعامل با صنعت برای تربیت متخصصان مورد نیاز جامعه هستیم. هدف از رشته‌های مهارتی پاسخگویی به نیاز جامعه است تا دانشجوی فارغ التحصیل علاوه‌بر اخذ مدرک به کسب مهارت و توانمندی‌های متعدد نیز بپردازد.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند افزود: برای شروع کار رشته‌های مهارتی نیازمند ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای هستیم تا بتوان برای متقاضیان از طریق تعامل بین دانشگاه‌ها در زمینه‌های پذیرش دانشجو، آموزش‌های مهارتی، کارگاهی و برگزاری کلاس‌های متعدد اقدامات موثر انجام داد.

رحیمی ادامه داد: هم اکنون دانشجویان به دلیل عدم آشنایی با رشته‌های مهارتی استقبال کمی از این رشته‌ها دارند و نیازمند تبلیغات گسترده در راستای معرفی این رشته‌ها هستیم. البته میزان پذیرش دانشجو در رشته‌های متعدد به اقدامات دانشکده در معرفی رشته، شناسایی ظرفیت‌ها و بازار کار بستگی دارد. در گام نخست برای ارائه رشته‌ها پایش منطقه‌ای انجام و متناسب با توانمندی‌های محدوده جغرافیایی رشته‌های مورد توجه ارائه تا ظرفیت و ویژگی‌های هر منطقه شناسایی و به رشته‌های ارائه شده مرتبط شود.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند تاکید کرد: برای موفقیت در این زمینه باید تعاملات بین حوزه‌ای مورد توجه قرار بگیرد، چون فقط یک واحد دانشگاهی یا یک دانشکده صرف یا مجموعه خاص نمی‌تواند به تنهایی کاری از پیش ببرد. همچنین افزایش قدرت ریسک پذیری منجر به باور و اعتماد صنعت به قابلیت‌های دانشگاه و تبهر دانشجویان می‌شود.

به گفته وی باید مدارس عالی مهارت، کارگاه‌ها و طرح پویش با صنعت تعامل بیشتر داشته باشند، در غیر این صورت استقرار این مراکز موثر نیست.

خبرنگار: محمد مهدی فروزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1168228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =