تاکنون در زمینه بومی‌سازی علوم انسانی ضعیف عمل کردیم/ لزوم بازنگری در رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با بیان اینکه تاکنون در زمینه بومی‌سازی علوم انسانی موفقیت چندان حاصل نشده است، گفت: بازنگری در رشته‌های تحصیلی به ویژه در مقطع کارشناسی مورد توجه قرار بگیرد.

طیب افشارنیا، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وجود کم و کاستی‌ها در زمینه ترجمه علوم انسانی گفت: باید به سمت بومی سازی دانش‌های اقتباسی حرکت کرد، چون در بسیاری از علوم به ویژه علوم دینی و فرهنگی به سمت بومی سازی حرکت نکردیم و در صورت عدم فعالیت در این زمینه نمی‌توان کاری از پیش برد.

عدم کارآمدی بسیاری از رشته‌های تحصیلی/ دانشجو در صورت عدم شناخت زبانِ علم نمی‌تواند نوآور باشد

وی افزود: ترجمه نمی‌تواند گویای جملات اصلی باشد و در ترجمه بسیاری از مسائل تغییر می‌کند. برای مثال بسیاری از واژگان در صورت ترجمه از معنای اصلی فاصله گرفته یا معادل آن وجود ندارد. مطالعات تطبیقی مقوله موجود در زمینه علم است و باید دانش در جهان را با وضعیت موجود در کشور مطابقت داد تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود. همچنین  می توان در زمینه دانش اصیل و بومی سازی در مسیر حرکت مناسب دانش‌ها حرکت کرد. البته در برخی از علوم موفق عمل شده، اما در بسیاری از علوم موفقیت چندان حاصل نشده است.

 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ادامه داد: هم اکنون در حوزه‌های صنعت موشکی، صنعت هسته‌ای، صنعت نانو و دیگر نوآوری‌ها به شکل مناسب عمل شده است، اما در زمینه علوم انسانی به عنوان پایه تمامی علوم موفقیت چندان حاصل نشده است. افراد دانشگاهی و تصمیم گیران در زمینه بومی سازی علوم انسانی بیش از پیش وارد عمل شوند.

افشارنیا در پاسخ به این سوال که دانشجویان در زمینه علوم انسانی منابع مناسب در اختیار ندارند و برای حل این نارسایی آموزشی چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟، ادامه داد: بنده دانشجویان را به فراگیری زبان‌های رایج دنیا به ویژه زبان انگلیسی توصیه می‌کنم، چون دانشجو با مطالعه متن اصیل به دلیل آشنایی با رشته تحصیلی مرتبط متن و نظرات مطرح را به شکل مناسب و صحیح می‌آموزد. دانشجویان حداقل در بین زبان‌های خارجی زبان انگلیسی را فرا بگیرند.

دانشیاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره دیگر چالش آموزش در زمینه به روز رسانی رشته‌های تحصیلی برای برون رفت از مشکلات متعدد ادامه داد: بسیاری از رشته‌های تحصیلی در زمینه منابع درسی با مشکل مواجه هستند. البته باید وزارت علوم و تحقیقات در حوزه بازنگری به سرفصل‌های درسی وارد عمل شوند. برای مثال بسیاری از دروس ارائه شده در برخی از رشته‌های تحصیلی در عرصه تئوری و عملی جایگاه ویژه نداشته و وزارت علوم و تحقیقات باید سرفصل‌های درسی در رشته‌های تحصیلی به ویژه در مقطع کارشناسی وارد عمل شده و به بازنگری بپردازد تا تمامی رشته‌های تحصیلی کاربردی و مناسب تدریس شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =