ناتوانی دولت در کنترل بازار آزاد طلا / خرید سکه در بورس برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

کارشناس مسائل اقتصادی درباره اینکه آیا خرید سکه در بورس برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر توضیحاتی را ارائه داد.

مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی درباره بازار طلا و سکه و افزایش قیمت‌ها در این بازار  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، اظهار کرد: محرک اصلی قیمت‌ها در شرایط فعلی، یک محرک غیر اصلاحی است که خارج از کنترل دستگاه‌های سیاست گذار از جمله بانک مرکزی است.

بازار طلا و سکه چشم انتظار سیاست‌های جدید/ طلا بخریم یا منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم؟

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر افراد سپرده‌های خود را به سمت بازار طلا و سکه می‌آورند، گفت: بخش عمده‌ای از افزایش تقاضا برای ارز و طلا ریشه در نا اطمینانی از وضعیت اقتصاد در آینده دارد و تا زمانی که ریشه این افزایش تقاضا که منجر به افزایش قیمت می‌شود از بین نروند، تاثیر اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار کوتاه مدت و بی‌فایده است و همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عرضه سکه و طلا در بورس به نفع دولت نیز خواهد بود،‌ تصریح کرد: با وجود عرضه سکه در بورس بانک مرکزی تاکنون نتوانسته است بر بازار آزاد کنترل داشته باشد،‌ زیرا قیمت عرضه در بورس با بازار تفاوت اندکی دارد و به عبارتی  اگر قیمت سکه در بورس رقابتی با بازار نداشته باشد، تاثیری مثبتی بر بازار آزاد نخواهد گذاشت.

بازار طلا و سکه در آینده به کدام سو خواهد رفت؟

افقه درباره وضعیت این بازار در سال آینده عنوان کرد: محرک اصلی قیمت ارز و طلا در کشور خارج از کنترل دولت است؛‌ تا زمانی که تحریم‌ها و مسائل سیاسی حل نشود بازار طلا و سکه در سال آینده با همین مشکلات و افزایش قیمت‌ها رو به رو خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بازار دلار نیز همچون بازار طلا و سکه است،‌ گفت: مردم برای اینکه اعتبار و قدرت خریدشان حفظ شود به سمت خرید دلار می‌روند، زیرا دلار از جمله کالاهایی است که قدرت نقدینگی بالایی دارد بنابراین تا زمانیکه تحریم و مشکلات اقتصادی حل نشود تقاضا برای خرید ارز بالا خواهد بود و به ازای تقاضای زیاد قیمت نیز افزایش می‌یابد.

افقه با بیان اینکه بازار سهام و بورس اعتبار خود را در گذشته از دست داده است،‌ گفت: مردم خودشان تصمیم‌گیرنده هستند و باید به صورت سنجیده برای سرمایه‌گذاری به سمت بازار ارز و طلا بیایند. متاسفانه در شرایطی هستیم که اگر مشکلات اقتصادی ادامه پیدا کند، تنها راهکار برای حفظ سرمایه تبدیل دارایی به کالایی ارزشمند است.

کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه خرید سکه در بورس روش خوبی برای سرمایه گذاری است یا خیر، گفت: طبیعتا اگر قیمت سکه در بورس کمتر از بازار باشد، خرید آن برای سرمایه گذاری خوب است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =