چین دنبال دستیابی به نقشه  محل نگهداری تسلیحات هسته‌ای آمریکا بوده است

کارشناس سابق سلاح‌های هسته‌ای در وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی ایالات متحده با مطرح کردن این ادعا که احتمالا استراتژی چین در قبال آمریکا تغییر کرده است، مدعی می‌شود که پکن به دنبال جمع آوری اطلاعات در خصوص تسلیحات هسته‌ای آمریکا و کسب آمادگی احتمالی برای حمله به آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، سرانجام جنگنده‌های آمریکایی‌ها روز شنبه بالون چینی را که گفته می‌شد با اهداف جاسوسی وارد آب‌های آمریکا شده بود را منهدم کردند. جو بایدن در پی این موضوع اعلام کرد که شخصا دستور انهدام بالن چینی را صادر کرده است. خبرگزاری‌های آمریکایی مدعی بودند که این بالن جاسوسی بوده و از چند روز قبل وارد آب‌های آمریکا شده بود. این مسئله تا حدی برای آمریکایی‌ها مهم بود که آنتونی بلنکین -وزیر امور خارجه این کشور- در پی این موضوع سفر برنامه‌ریزی شده خود را به چین لغو کرد. در مقابل چینی‌ها اعلام کردند که این بالن در حوزه هواشناسی فعال بوده و به دلیل انحراف از مسیر خود وارد آب‌های آمریکا شده بود.

قطب‌های جدیدی در مقابل آمریکا شکل گرفته است

بر اساس اظهارات مقامات پکن، این بالون برای تحقیقات غیرنظامی بوده اما جو بایدن مدعی شده که به دلیل نزدیک شدن بالون مذکور به یک سایت حساس تسلیحات هسته‌ای در مونتانا، تصمیم به صدور دستور سرنگونی آن گرفته است. متیو کروئینیگ –از کارشناسان برجسته اندیشکده شورای آتلانتیک و کارشناس سابق سلاح‌های هسته‌ای در وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی ایالات متحده- در این ارتباط معتقد است: که قطعا این بالون ارزشی بسیار فراتر از آنچه چینی‌ها می‌گویند، داشته است. به گفته وی، اکنون سوال مهم این است که چرا چین چنین ریسکی انجام داده است.

از نظر این کارشناس آمریکایی، پکن به دنبال دستیابی به نقشه سایت‌های محل نگهداری موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای آمریکا بوده و احتمالا قصد داشته این اطلاعات را برای هدف‌گیری‌های آتی آماده کند. وی همچنین بیان می‌کند که احتمالا استراتژی چین در قبال ایالات متحده آمریکا تغییر کرده و این کشور درصدد هدف قرار دادن تسلیحات هسته‌ای آمریکا باشد.

همچنین «آرون لایر» از دیگر کارشناسان اندیشکده شورای آتلانتیک در خصوص این رویداد تصریح می‌کند: ایالات متحده پس از سرنگون کردن بالون چینی باید سه مرحله را دنبال کند. به گفته وی، ایالات متحده اول باید بقایای این بالون رو به منظور رد ادعاهای پکن شناسایی و مورد ارزیابی قرار دهد. دوم، ایالات متحده باید از طریق اقدامات اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک پیامی در مورد هزینه‌ها و خطوط قرمز به جمهوری خلق چین ارسال کند. سوم خشم گسترده و جهانی در قبال این اقدام چین را ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =