سرما و فواید فراوانی که برای بدن انسان دارد

وقتی صحبت از فصل سرما می‌شود بیشتر ما یاد احساس سرما، سرماخوردگی و آنفولانزا و خشکی پوست می‌افتیم، اما حقیقت آن است که پاییز و زمستان با هوای سرد خود هم کمک زیادی به سلامتی بدن ما می کنند. در ادامه به فواید هوای سرد می پردازیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وقتی صحبت از فصل سرما و هوای سرد می شود بیشتر ما یاد احساس سرما، سرماخوردگی و آنفولانزا و خشکی پوست می افتیم. اما حقیقت آن است که پاییز و زمستان در کنار زیبایی های طبیعی ای که دارند، با هوای سرد خود هم کمک زیادی به سلامتی بدن ما می کنند. در ادامه به فواید هوای سرد می پردازیم. در ادامه به فواید هوای سرد می پردازیم.

هنگام سرما خوردگی نباید ورزش کنیم؟

مغز را تقویت می‌کند

هوای سرد به ما کمک می کند واضح تر فکر کنیم. طبق تحقیقات، در دماهای پایین تر، افراد کارهای خود را بهتر انجام می دهند. علاوه بر این، تحقیقات دیگری نشان داده است افراد در تابستان، در مقایسه با زمستان، کمتر می توانند از پس مشکلات شناختی ای که با آن ها رو به رو می شوند بربیایند، چون در تابستان برای فعالیت های ذهنی گلوکز بیشتری مصرف می کنیم. بنابراین یک پیاده روی کوتاه در یک روز زمستانی می تواند به شما کمک کند مغز خود را به کار اندازید.

به سوزاندن کالری ها کمک می کند

بدن در هوای سرد بیشتر فعالیت می کند تا بتواند دمای مرکزی خود را حفظ کند. وقتی هوا سرد است، بدن ما از میزان قابل توجهی انرژی برای گرم نگهداشتن خود استفاده می کند و هوایی که تنفس می کنیم را مرطوب می کند.

چربی قهوه ای بدن را بیشتر می‌کند

بیشتر چربی های موجود در بدن انسان رنگی سفید مانند دارد، اما چربی قهوه ای بدن که همان سلول های چربی حاوی میتوکندری است انرژی می سوزاند و در بدن تولید گرما می کند. در گذشته تصور می شد که فقط نوزادان چربی قهوه ای دارند، اما تحقیقات نشان داده بزرگسالان هم مقداری چربی قهوه ای دارند و کسانی که شاخص توده ی بدنی پایینی دارند چربی قهوه ای بدن آن ها بیشتر است. پژوهش ها نشان می دهد مردان وقتی در معرض دماهای پایین تری قرار می گیرند، میزان چربی قهوه ای بدن آن ها افزایش پیدا می کند و علاوه بر این، سوخت و ساز بدن هم بیشتر می شود.

آلرژی ها را بهبود می بخشد

اگر به عوامل آلرژی زایی در محیط باز مثل گرده ها حساسیت دارید، باید بدانید که مقدار گرده ها در هوای سرد و برفی تقریباً به صفر می رسد. اما اگر به عوامل آلرژی زایی حساسیت دارید که در محیط های بسته هستند، متأسفانه آلرژی های ناشی از قارچ ها و مایت های گرد و غبار در زمستان می تواند تشدید پیدا کند، به ویژه اگر زمان بیشتری را در فضای بسته سپری کنید.

التهاب را کم می‌کند

همه ی ما می دانیم که برای کم کردن التهاب و درد بعد از یک جراحت می توانیم از کیسه ی یخ استفاده کنیم. شاید متوجه شده باشید که در زمستان مفاصل بدن تان کمتر متورم هستند. علت این مسأله آن است که هوای سرد مانند یک کیسه ی یخ طبیعی عمل می کند و التهاب بدن را کاهش می دهد.

ریسک ابتلا به بیماری ها را کاهش می‌دهد

درست است که در هوای سرد احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر می شود، اما در فصل سرما از بسیاری از بیماری ها و ویروس هایی که در هوای گرم شایع تر هستند در امان می مانید. علت این مسأله آن است که پشه ها در زمستان به خواب زمستانی می روند، بنابراین بیماری هایی که پشه ها عامل آن ها هستند، مثل زیکا، مالاریا، تب دانگ و ویروس وست نایل، در طول زمستان کاهش پیدا می کنند.

 خواب بهتری دارید

زمانی که در تلاش هستیم به خواب برویم، دمای مرکزی بدن به طور طبیعی افت می کند. این پروسه در گرمای تابستان می تواند تا ۲ ساعت به طول انجامد، در حالی که در زمستان بسیار سریع تر رخ می دهد. به علاوه، با کوتاه تر شدن روزها در فصل سرما، صبح ها تاریک تر می شوند، بنابراین می توانید بدون آنکه نور صبح اذیت تان کند به طور طبیعی بیشتر بخوابید.

 به مقابله با عفونت ها کمک می‌کند

درست است که در زمستان بیشتر سرما می خوریم، اما در حقیقت آمادگی بیشتری برای به کار انداختن سیستم ایمنی بدن خود و مقابله ی مؤثرتر با عفونت ها پیدا می کنیم. تحقیقات نشان داده است سیستم ایمنی بدن انسان در مواجهه با سرما می تواند فعال شود و این مسأله توانایی فرد را در مقابله با عفونت ها افزایش می دهد.

پوست را جوان و با طراوت می‌کند

هوای نسبتاً سرد می تواند برای سلامت پوست مفید باشد چون عروق خونی درون پوست را منقبض می کند. در نتیجه، جریان خون کاهش پیدا می کند و احتمال قرمز شدن و التهاب عروق کمتر می شود. علاوه بر این، در زمستان، پوست چربی کمتری تولید می کند و به همین دلیل احتمالا کمتر جوش می زنید.

عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد

اگر در زمستان در فضای باز ورزش کنید، هوای سرد می تواند برای قلب شما مزایایی داشته باشد. هوای سرد ورزش کردن را تبدیل به یک فعالیت مفرح و چالش برانگیز می کند و قلب مجبور می شود خون اکسیژن دار بیشتری پمپاژ کند تا هم فشار وارده به بدن را جبران کند و هم مطمئن شود که بدن به اندازه ی کافی گرم باقی می ماند و ریسک افت دما را از بین ببرد. علاوه بر این، ورزش در زمستان ماهیچه های قلب را قوی تر می کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1170611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =