روشی برای توقف ریزش موها

ریزش مو مشکلی شایع در جهان است. در برخی موارد این شرایط ریشه ژنتیکی دارد و کار چندانی نمی‌توان برای جلوگیری از آن انجام داد، اما در بسیاری موارد دیگر روش‌های پیشگیرانه مختلفی برای پرهیز از مواجهه با ریزش مو وجود دارند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ،ریزش مو می‌تواند مشکلی فراتر از تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی ظاهری انسان باشد. با این وجود، پیش از آغاز هر اقدامی برای درمان ریزش مو باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک می‌تواند شرایط را بررسی کرده و دلیل اصلی بروز ریزش مو را مشخص کند. ریزش مو ممکن است به واسطه یک عدم تعادل هورمونی، بیماری یا کمبود تغذیه‌ای شکل گرفته باشد.

نشانه‌های موهای آسیب‌دیده

بدون در نظر گرفتن دلیل ریزش مو شما می‌توانید اقداماتی را در راستای مقابله با این شرایط انجام دهید. به خاطر داشته باشید که توقف ریزش مو یک‌شبه رخ نمی‌دهد. روش‌های درمان ریزش مو عمدتا بر تقویت پوست سر و ریشه‌های مو در گذر زمان متمرکز خواهند بود.غذا نقش بسیار مهمی در مراقبت از مو ایفا می‌کند. زمانی که با ریزش مو مواجه هستید، بهینه‌سازی مواد مغذی مصرفی اهمیت ویژه‌ای دارد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، نشان داد که رژیم‌های غذایی سرشار از محصولات تازه و خام ممکن است خطر آلوپسی را که نام علمی برای ریزش مو است، کاهش دهد.

نتایج این مطالعه نشان داد شرکت‌کنندگانی که سه بار در هفته یا به دفعات بیشتر مواد غذایی مانند جعفری، ریحان و سالادهای سبز مصرف می‌کردند، کنترل بهتری بر ریزش مو شدید داشتند. افزون بر این یک رژیم غذایی خوب برای محافظت از مو باید شامل موارد زیر باشد:

- منابع پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا مانند گوشت‌های بدون چربی، ماهی، حبوبات، تخم مرغ و لبنیات

- منابع خوب ویتامین A، مانند سیب‌زمینی شیرین، فلفل‌های شیرین و اسفناج

- منابع خوب ویتامین‌های B، C، D و مواد معدنی آهن، سلنیم و روی

- مواد غذایی سرشار از بیوتین (ویتامین B ۷)

استفاده از یک شامپوی ملایم

مواد شیمیایی قوی موجود در بیشتر شامپوهای تجاری اغلب موجی خشکی مو شده و شکنندگی آن را به همراه دارند. در واقع برخی شامپوها موجب تغییر PH پوست سر می‌شوند و محرکی برای مشکلات دیگر مانند خارش و شوره سر هستند.

در عوض انتخاب شامپوهای ملایم، ترجیحا نمونه‌های خانگی و تهیه شده از مواد طبیعی گزینه بهتری است. استفاده از شامپوهای ملایم به صورت روزانه پوست سر را تمیز و سالم نگه می‌دارد.

بر اساس نوع موی خود شامپوی مناسب را انتخاب کنید. بر همین اساس از بروز واکنش‌های ناخوشایند هنگام استفاده از شامپو پیشگیری می‌شود.

خشک کردن مو به صورت طبیعی

استفاده روزانه از سشوار می‌تواند به شکنندگی مو و در نهایت ریزش موی شدید منجر شود. بر همین اساس بهتر است اجازه دهید مو به طور طبیعی خشک شود.

افزون بر این، با استفاده از یک حوله تمیز و نرم می‌توانید مقداری از رطوبت موی خود را کاهش دهید. این اقدام از بروز مشکلاتی مانند تحریک شدن پوست سر و بروز موخوره پیشگیری می‌کند.

ماساژ پوست سر

ماساژ به بهبود گردش خون در پوست سر کمک می‌کند. این کار اکسیژن‌رسانی به فولیکول‌های مو را نیز تقویت می‌کند. اگرچه شواهد علمی در این زمینه محدود هستند، برخی مطالعات کوچک نشان داده‌اند که این اقدام به نتایج مثبتی ختم می‌شود.

افزون بر این، شما می‌توانید با استفاده از برخی روغن‌های اساسی فواید ماساژ پوست سر را هر چه بیشتر افزایش دهید. ازجمله بهترین گزینه‌ها در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- روغن نارگیل

- روغن بادام

- روغن زیتون

پوست سر خود را برای سه تا پنج دقیقه، ترجیحا پیش از خواب، ماساژ دهید.

مدیریت استرس

مواجهه مداوم با موقعیت‌های استرس‌زا یکی از محرک‌های ریزش مو محسوب می‌شود. از این رو شما می‌توانید اقداماتی را در راستای کنترل استرس مد نظر قرار دهید. برخی تکنیک‌های مفید در این زمینه شامل موارد زیر می‌شوند:

- ورزش منظم

- انجام یوگا یا پیلاتس

- مدیتیشن

- تمرینات تنفس عمیق

- رایحه‌درمانی

- دریافت ماساژ

سخن پایانی

به طور کلی عادات خوب یکی از عوامل کلیدی برای پیشگیری از ریزش مو هستند و می‌توانند نتایج هرگونه درمان موضعی را نیز تقویت کنند.

با این وجود تشخیص دلیل زمینه‌ای ریزش مو می‌تواند به انتخاب روش درمان مناسب کمک کند. این شرایط ممکن است به‌واسطه کمبود برخی مواد مغذی یا بیماری‌های دیگر شکل گرفته باشد و با رسیدگی به آن‌ها ریزش مو نیز متوقف می‌شود.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1170655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =