دستاوردهای حوزه ارتباطات در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تشریح دستاوردهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سالهای بعد از انقلاب اسلامی مانند دست‌یابی به تعمیر فیبر دریایی پرداخت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تشریح دستاوردهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی به دستیابی به دانش تعمیر فیبرهای دریایی دارای برق اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۲۹ میلیون مشترک تلفن ثابت و بیش از ۱۴۵ میلیون مشترک فعال تلفن همراه در کشور داریم که البته به دلیل تمرکز توجه‌ها بر توسعه ارتباطات همراه بخصوص در یک دهه گذشته، در حوزه ارتباطات ثابت عقب ماندگی‌هایی داریم که تلاش داریم با اجرایی کردن طرح توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری که از یک سال گذشته آغاز شده است، این عقب ماندگی را جبران کنیم.

زارع پور با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری برای استفاده مردم از سرعت‌های چند صد مگابیتی فراهم می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون قریب به ۲.۵ میلیون پوشش مبتنی بر فیبرنوری ایجاد شده است و سال آینده بخش عمده‌ای از هدفگذاری انجام شده، محقق می شود.

وزیر ارتباطات از فراهم سازی زیرساخت‌های اینترنت پر سرعت در کشور خبر داد

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه هم اکنون نزدیک به ۹۰ درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت متصل شده اند، گفت: بعد از ایجاد پوشش صددرصدی روستاها تا هفته دولت سال آینده در گام بعد ارتقای کیفیت پوشش ایجاد شده را در روستاهای سراسر کشور دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه در ابتدای امسال ۱۶ اولویت بومی سازی را اعلام کردیم و شرکت های دانش بنیان در حال کار روی آنها هستند، اظهار کرد: تا الان حدود ۹۲ درصد دستگاه‌های کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند و بیش از ۳۰ درصد خدمات خود را از این طریق ارایه می‌دهند و برنامه داریم تا سال آینده ضمن ارایه صددرصد خدمات دستگاه های دولتی و حاکمیتی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ۲۰ درصد از این خدمات هوشمندسازی شود که یعنی با یک بار احراز هویت، برای ارایه خدمات مدارک هویتی دریافت نشود و تمام استعلامات بدون نیاز به حضور فیزیکی انجام شود.

زارع پور که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را تبدیل دولت به یک اتاق شیشه‌ای دانست و تصریح کرد: با این کار ضمن کاهش جدی مراجعات که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه و مصرف انرژی می شود، زمینه های فساد از میان برداشته می شود.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به استفاده چشمگیر مردم از پلتفرم‌های داخلی، گفت: با حمایت‌های وزارت ارتباطات و دیگر دستگاه‌ها و همچنین به همت جوانان متخصصی که در شرکت های دانش بنیان مدیریت این پلتفرم‌ها را برعهده دارند، هم اکنون پلتفرم‌های داخلی پاسخگوی نیاز مردم هستند و روزانه میلیون‌ها کاربر از آنها استفاده می کنند.

وی با اشاره به نخستین پرتاب ماهواره بومی با ماهواره‌بر بومی در ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ گفت: این اولین قدم برای ورود به باشگاه فضایی و به جمع کشورهایی بود که چرخه کامل صنعت فضایی را در اختیار دارند و اگر بخواهیم  به یک قدرت برتر تبدیل شویم باید با شتاب این مسیر را ادامه دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اعلام اینکه در یک سال اخیر شش پرتاب فضایی در کشور انجام شده است که تاکنون سابقه نداشته است، افزود: بخشی از این پرتاب‌ها تحقیقاتی و بخشی نیز عملیاتی بوده است.

زارع پور با گرامیداشت یاد شهید طهرانی مقدم و شهدای سازمان فضایی تصریح کرد: در این مسیر باید قدردان ایثارگری و تلاش شهدایی باشیم که باعث شدند ما به جایگاه کنونی در صنعت فضایی دست پیدا کنیم.

وی  با اشاره به یکی از هدف های تعیین شده در برنامه ۱۰ ساله فضایی برای دستیابی به مدار ژئو (مدار بیش از ۳۶ هزار کیلومتر) اظهار کرد: ان شاالله در دولت سیزدهم برنامه داریم برای دستیابی به این مدار در ابتدا پرتاب‌های تحقیقاتی را انجام دهیم و مطابق اهداف برنامه ۱۰ ساله فضایی باید با یک ماهواره بر بومی، یک ماهواره بومی را در مدار ژئو قرار دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اهتمام رییس جمهوری برای پیگیری پیشرفت‌های صنعتی فضایی یاد کرد و افزود: آقای رییس جمهوری شخصا پیگیر پیشرفت صنعت فضایی هستند و بارها از من در این مورد سوال کردند و خوشبختانه بعد از یک دوره ۱۰ ساله، شورای عالی فضایی در کمتر از یک سال گذشته دو بار  به ریاست رییس جمهوری تشکیل جلسه داده است و این نشان دهنده توجه ویژه دولت سیزدهم به صنعت فضایی است.

زارع پور با بیان اینکه تلاش داریم تا پایان سال یک پرتاب دیگر داشته باشیم، گفت: پرتاب هر ماهواره برای ما اقتداری به همراه دارد و نشان می دهد که چطور جمهوری اسلامی ایران در اوج تحریم ها به این مرحله رسیده است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه فناوری‌های فضایی بالاترین استانداردها را دارد و از پیچیده‌ترین فناوری‌ها برخوردار است، خاطرنشان کرد: موضوع دیگر سرریز فناوری های پیشرفته فضایی در صنعت‌های دیگری چون لوازم خانگی و خودروسازی است که بنابه دستور رییس جمهور باید با همکاری با وزارت صمت نسبت به احصای کاربرد فناوری‌های فضایی در بخش های دیگر اقدام شود که البته بخشی از آن انجام شده و بخشی دیگر نیز در دست اقدام است.

وی به تنوع کاربردهای فناوری‌های فضایی اشاره کرد و افزود: یکی از کاربردهای فناوری‌های فضایی استفاده در شناسایی پدیده زمین خواری است که هم اکنون در پنجره واحد زمین این موضوع در دست اقدام است و  به زودی با استفاده از تصاویر ماهواره خیام امکان شناسایی ساخت و سازهای غیرمجازی که در نقاط مختلف صورت می‌گیرد، با بهره گیری از  تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی فراهم خواهد شد.

زارع پور با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان به صنعت فضایی کمک می کنند، تصریح کرد: بدون حضور بخش خصوصی این دستاوردها در حوزه فضایی حاصل نمی‌شود و باید برای اقتصادی کردن این صنعت بیشتر از بخش خصوصی استفاده شود.

وزیر ارتباطات استفاده از فناوری فضایی در حوزه کشاورزی را باعث ارتقای بهره‌وری در کشت محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: با استفاده از این فناوری می توانیم با دقت بالایی اقدام به تخمین میزان کشت محصولات مختلف کشاورزی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =