عدم اعتماد به محققان و شکاف میان صنعت و دانشگاه‌های کشور/ صنایع به آلاینده‌های زیست محیطی توجه نمی‌کنند

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه عدم اعتماد به محققان و شکاف میان صنایع و دانشگاه‌های کشور را شاهد هستیم، گفت: صنایع به مقوله آلاینده‌های زیست محیطی توجه نمی‌کنند و آلودگی‌های زیست محیطی امروز حاصل بی‌توجهی به این مهم است. صنعت آنطور که باید تصفیه مناسب را بر روی خروجی اعمال نکرده و همین امر باعث آلودگی منابع آبی شده است.

محمد علی بهنژاد، پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و استاد تمام رشته شیمی کاربردی است. از سال ۹۲ رتبه استادی را کسب کرده و در زمینه تصفیه آب و پساب  و بررسی  پساب  در حذف آلودگی‌های محیط زیست تحصیل کرده  است. وی در چند سال اخیر بیش از ۶۰ مقاله  JCR را ثبت کرده است.

ساخت پنل‌های آکوستیکی با استفاده از الیاف طبیعی کنف در واحد علوم و تحقیقات

از دیگر افتخارات مهم بهنژادی می‌توان به جزء یک درصد دانشمندان بین‌المللی دنیا در ۵ سال متوالی از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ به گزارش ISI، دانشمند جوان ایران به گزارش Elsevier و دریافت جایزه ۲۰۱۴ Scopus، برگزیده علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۹۴، برگزیده نخستین، دومین و سومین دوره مسابقات فناوری نانو در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ و منتخب دومین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان در سال ۹۳ نام برد.

پژوهشگر نمونه منطقه ۱۳ در سال‌های ۹۰، ۹۲ و ۹۳، پژوهشگر نمونه دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سال‌های ۸۳ الی ۸۶، ۸۸، ۹۰ و ۹۷، پژوهشگر نمونه دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی در سال‌های ۸۵ و ۹۳ و چاپ بیش از ۱۰۰ عنوان مقاله تخصصی در مجلات معتبر علمی با درجه ISI-JCR و تألیف و ترجمه سه عنوان کتاب از دیگر دستاوردهای علمی وی است.

طبق ارزیابی مراجع مختلف علمی در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میزان ارجاع و استفاده از مقالات وی در تدوین مقالات دیگر محققان دیگر (h-index) معادل ۳۶، i۱۰-index برابر ۸۰ و Citations معادل ۳۸۱۳ بوده که اصلی‌ترین دلیل قرار گرفتن نام بهنژادی در فهرست دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۰ شده است.

این پژوهشگر برتردر گفت‌وگو  با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه در زمینه پساب در کشور مشکلات متعدد وجود دارد، گفت: صنایع ما به مقوله آلاینده‌های زیست محیطی توجه نمی‌کنند و آلودگی‌های زیست محیطی امروز حاصل بی‌توجهی به این مهم است. صنعت آنطور که باید تصفیه مناسب را بر روی خروجی اعمال نکرده و همین امر باعث بروز منابع آبی شده و همین امر باعث بروز و تشدید مشکلات شده است.

وی تاکید کرد: تاکنون راهکارهای مناسب درزمینه مدیریت پساب در دستور کار تصمیم‌گیران قرار نگرفته است. همین نارسایی به دلیل عدم اعتماد به محققان و شکاف میان صنایع و دانشگاه‌ها در کشور بروز کرده است. از سوی دیگر عدم اعتماد و عدم همکاری  بین صنایع و دانشگاه از پژوهش‌های دانشگاهی آنطور که باید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

این پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: برای عملیاتی کرده این پژوهش در کشور به دلیل کمبود آب در برخی از شهرها این معضل به وضوح مشاهده می‌شود که در برخی از فصول سال در تمامی نقاط کشور با قحطعی آب مواجه هستیم و باید روش‌های جدید و نوظهور را به شکل مناسب در صنایع و کشاورزی با استفاده از فناوری جدید در دانشگاه‌های کشور می‌توان آب‌ها تجدیدپذیر را وارد چرخه کرد و به این شکل آب مورد نیاز کشاورزی تامین شود. در کشور ما به دلیل مشکلات کمبود آب می توان نارسایی‌ها در این زمینه را کاهش داد.

وی درباره حمایت‌های دانشگاه از پروژه‌های تحقیقاتی تاکید کرد: در حد اختصاص بودجه‌های پژوهشی همکاری با پژوهشگرمورد توجه قرار گرفته است، اما باید به این امر اذعان داشت که در کشور ما اختصاص بودجه به تحقیق و توسعه اندک است و در مقابل انتظار نتایج عالی را از این اقدامات دارند. برای اخذ نتایج ایده آل باید بودجه‌های تحقیقاتی در کشور توسعه یافته و صندوق‌های توسعه و صندوق‌های حمایت  بودجه در اختیار پژوهشگران قرار گرفته تا نتیجه بهتری از این ایده کسب کنند.

خبرنگار: فاطمه بینایی

انتهای پیام/

کد خبر: 1170704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =