اختصاص پنج هزار میلیارد تومان برای بهبود معیشت عشایر

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی با هدف تحول اقتصادی و بهبود معیشت عشایر با هماهنگی ستاد اقتصادی دولت اختصاص یافت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، عباس پاپی زاده،رییس سازمان امور عشایری کشور گفت : عشایر هر سال با تغییرات اقلیمی و خشکسالی با زیان‌های گسترده‌ای مواجهه می شوند که در همین راستا دولت با هدف حمایت از این قشر تاثیرگذار در رشد و تولید کشور، طرحی تحت عنوان تحول اقتصادی و معیشتی عشایر در نظر گرفته است.

هواشناسی ایران / هشدار بارش‌های شدید به کشاورزان

وی افزود: این طرح مکمل درآمد خانوارهای عشایر خواهد شد و با پرداخت تسهیلات در چهار حوزه گیاهان دارویی، صنایع دستی، گردشگری و تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز دنبال می شود.

پاپی زاده ادامه داد: جدای از پرداخت تسهیلات، عشایر از آموزش و مشاوره های لازم نیز بهره مند خواهند شد.

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: اینک نیز در بسیاری از استان های کشور، میزهای تخصصی این طرح تشکیل و خوشه های تولید نیز ساماندهی شده است.

وی با بیان اینکه عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تولید می کنند، خاطرنشان کرد: تکمیل طرح زنجیره تولید گوشت از مهمترین موضوعاتی است که به شکلی جدی سازمان امور عشایری کشور آن را دنبال می کند زیرا که اجرایی شدن آن هم به نفع تولید کننده و هم به نفع مصرف کننده است.

پاپی زاده افزود: در این طرح محل تامین نهاده، فرآورده های دامی، خرید دام، کشتار و بازار رسانی با مشارکت تشکل های عشایری پیش بینی شده است تا با حذف واسطه، تولید کننده بیشترین سود را داشته باشد و خریدار نیز با قیمت ارزان تری محصول را دریافت کند.

رییس سازمان امور عشایری کشور در سفر یکروزه به خراسان شمالی امروز (پنجشنبه) علاوه بر افتتاح غرفه گوشت در بجنورد در جشن انقلاب عشایر در روستای "قلیچ قامیش" شهرستان مانه و سملقان شرکت می کند.

عشایر خراسان شمالی‌ ۷۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر این استان با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1170738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =