برگزاری رویداد صدرا به دنبال طرح پویش/ کمک به اشتغال جوانان، رسالت اجتماعی دانشگاه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در گفتگو با ایسکانیوز ضمن تشریح ابعاد برگزاری دومین رویداد صدرا با هدف تقویت طرح پویش، کمک به اشتغال جوانان را رسالت اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان-نجف‌آباد، فرید نعیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در حاشیه دومین رویداد صدرا در دانشگاه آزاد نجف‌آباد عنوان کرد: پس از برگزاری رویداد «صدرا ۱» در سال گذشته -که روش نوینی در اجرای طرح پویش بود- شرایطی در دانشگاه فراهم شد که شرکت‌ها در قالب برگزاری یک نمایشگاه وارد دانشگاه شوند و توانمندی‌های خود را عرضه کنند. در رویداد صدرا ۱، که قبل از دوران کرونا برگزار شد، دانشجویان زیادی را در طرح پویش جذب کردیم. اما امسال افق دید را هم‌چنان گسترده‌تر کردیم تا رویداد در مقیاس وسیع‌تری برگزار شود.

حضور ۱۰۰ شرکت متقاضی نیروی کار دانشجویی در رویداد صدرا ۲

وی ادامه داد: به دنبال آنیم که دانشجو را در زمان مشخص به سمت شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حاضر می‌شوند هدایت می‌کنیم. به همین منظور، امسال در رویداد «صدرا ۲» برای جذب ۱۲۰ شرکت اقدام کردیم که ۱۰۰ شرکت دعوت ما را پذیرفتند و وارد نمایشگاه شدند. سعی کردیم شرکت‌ها را دسته‌بندی کنیم و صرفا برای یک گروه تحصیلی نباشند و جامعه وسیع‌تری از دانشجویان را در بر بگیرد.

نعیمی درباره رویکرد و اهداف رویداد صدرا گفت: صدرا مخفف «صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» است و یکی از کارکردهای مهم آن، اجرای طرح پویش است. با توجه به اینکه اصفهان مبدع این طرح بوده و سرانه صنایع در این استان نسبت به سایر استان‌ها بالاتر است، ما نیز در دانشگاه آزاد نجف‌آباد به این موضوع توجه ویژه‌ای کردیم.

بیشتر بخوانید: طرح پویش پاسخ به نیاز صنعت و جامعه است

رئیس دانشگاه آزاد نجف‌آباد ضمن اشاره به اقدامات این واحد پیش از برگزاری رویداد بیان کرد: اعتقاد داریم رویداد صدرا و طرح پویش، جزئی از طرحِ درس است؛ بنابراین امسال برنامه‌ریزی شد که به صورت هدفمند دانشجویانی که می‌توانند در قالب طرح پویش از خدمات آن استفاده کنند، در کلاس‌های درسی مشخص جذب و دعوت شده و همراه با استاد مربوطه وارد رویداد صدرا شوند. 

برگزاری دوره‌های مهارتی برای دانشجویان پیش از ورود به طرح پویش

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان افزود: پیش از برگزاری رویداد صدرا برنامه‌هایی اجرا شد که پیش از این بی‌سابقه بوده است؛ برای مثال ما چند دوره آموزشی آشنایی با فن بیان و رزومه نویسی را برای دانشجویان برگزار کردیم. مضافاً برگزاری دوره‌های مهارتی برای رشته‌های خاص را نیز در دستورکار قرار دادیم؛ در حال حاضر، بانک اطلاعاتی نشان می‌دهد که مثلاً علاقه‌مندی‌ صنایعی که در رشته مکانیک هستند چیست و چه مهارتی لازم دارند. در نتیجه ما این مهارت‌ها را به دانشجویان آموزش داده و شانس جذب توسط صنایع را برای آن دانشجو بالا می‌بریم.

برگزاری رویداد صدرا به دنبال طرح پویش/ کمک به اشتغال جوانان، رسالت اجتماعی دانشگاه است

تشکیل بازارچه الکترونیکی دانشجو و صنعت در آینده نزدیک

نعیمی درباره چگونگی برگزاری رویداد صدرا بیان کرد: ما این رویداد را در دو روز برگزار می‌کنیم. روز افتتاحیه با حضور بسیار خوب دانشجویان سپری شد. سیاست هیأت رئیسه دانشگاه آزاد نجف‌آباد برگزاری این رویداد در هر سال به تعداد دو یا سه مرتبه است. می‌خواهیم کاری کنیم که دانشجو در فضای دانشگاه، آشنایی اولیه با صنعت را پیدا کرده و دانشجو مسیر خود را از طریق دانشکده مهارت طی کند. ما در حال دیجیتال‌سازی کل این ساز و کار هستیم و در آینده نزدیک نیاز صنعت در اپلیکیشن «دانشگاه من» ثبت شده و دانشجو نیاز را شناسایی می‌کند. به این صورت در قالب یک بازارچه الکترونیکی دانشجو و صنعت با هم مرتبط می‌شوند. 

دربرگیری گسترده‌ترین طیف رشته‌ها در طرح پویش

وی با ذکر تنوع گروه‌ها و رشته‌های قابل جذب در طرح پویش گفت: در اتاق فکر این رویداد سعی کردیم به غیر از رشته‌هایی مانند علوم پزشکی که قابلیت اجرای طرح پویش ندارند و فرآیند اشتغال متفاوتی را طی می‌کنند، همه رشته‌ها را در نظر بگیریم و دامنه گسترده‌ای از دانشجویان رشته‌های مختلف را پوشش دهیم. حتی در رشته‌های علوم انسانی مثل حسابداری، مدیریت و بعضاً روانشناسی نیز شرکت‌هایی را دعوت کردیم که نیازشان به منابع انسانی را از میان دانشجویان تأمین کنند.

رئیس دانشگاه آزاد نجف‌آباد عنوان کرد: استقبال از سوی دانشجویان مطلوب بوده و مشخص است که نیاز امروزِ جامعه، اشتغال برای جوانان است. ضعف ما در تبیین سریع و صحیح طرح است و به نظر می‌رسد که درصد خیلی کمی از دانشجوهای ما با موضوع طرح پویش آشنا شده‌اند. ما در این دوره، از شبکه انسانی و غیررسمی اطلاع‌رسانی نیز استفاده کردیم و اساتید بر آن شده‌اند تا طرح پویش را به دانشجویان اطلاع‌رسانی کنند.

برگزاری رویداد صدرا، رسالت اجتماعی دانشگاه است

نعیمی با اشاره به ابعاد اقتصادی رویداد صدرا گفت: این رویداد بدون پرداخت هزینه‌ای از سوی دانشگاه برگزار می‌شود. هدف نخست ما انجام رسالت اجتماعی است. علی‌رغم آن‌که دانشگاه تکلیف تأمین شغل برای فارغ‌التحصیل را ندارد، اما می‌تواند تحصیل دانشجو در رشته مورد نیاز کشور را تسهیل کند. ما در این رویداد، نوآوری دیگری هم انجام دادیم و سه سطح متفاوت برای صنعت معرفی کردیم؛ سطح رایگان، نقره‌ای و طلایی. متعاقباً به صنعت اعلام شد که در حالت عادی جذب دانشجویان از طریق طرح پویش و شرکت در رویداد صدرا، بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ای به دانشگاه خواهد بود. اما در کنار آن، به صنعت اعلام شد که در سطوح نقره‌ای و طلایی، خدماتی هم‌چون تبلیغات و حضور در پارک علم و فناوری هم ارائه می‌شود و در صورت علاقه‌مندی، صنایع می‌توانند هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنند.

ضعف آموزش و پرورش در جهت‌دهی به استعدادها

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره مشکلات فرادانشگاهی اجرای طرح پویش اشتغال بیان کرد: نظام آموزش و پرورش در جهت‌دهی به استعداد دانش آموزان بسیار بد عمل می‌کند. در کشور ما، جهت‌دهی به تحصیل و انتخاب رشته دانش‌آموزان به درستی انجام نمی‌شود. ما در ۲۰ سال آینده دچار سونامی سالمندی در کشور هستیم. ما در سال ۱۴۳۰ سالمندان زیادی خواهیم داشت که دندان ندارند؛ در حالی که علاقه‌مندی به تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در کشور ما بسیار بیش‌تر از رشته بیومتریال است که فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند دندان مصنوعی بسازند. هم‌چنین سالمندانی خواهیم داشت که رژیم غذایی خاص خود را نیاز دارند اما امروز جهت‌دهی دانشجو به سوی رشته صنایع غذایی نیست. در رشته روانشناسی نیز امروزه گرایش دانشجویان بر پایه میان‌سالان است و مبنی بر سالمندی نیست.

وی تصریح کرد: اگر  آموزش و پرورش و آموزش عالی نیم‌نگاهی به آینده نداشته باشند، در آینده خواهیم دید که جوانان را در رشته‌هایی پرورش داده‌ایم که در آینده متقاضی برای خدماتشان وجود ندارد.

برگزاری رویداد صدرا به دنبال طرح پویش/ کمک به اشتغال جوانان، رسالت اجتماعی دانشگاه است

دانشجویان را تشویق به مهارت‌آموزی می‌کنم

نعیمی در پایان گفت: من در افتتاحیه رویداد صدرا درباره تعریف سواد از منظر سازمان یونسکو صحبت کردم. طبق این تعریف، کسی که صرفاً خواندن و نوشتن بلد باشد و حتی یک زبان خارجی و مهارت رایانه‌ای را بداند، باسواد تلقی نمی‌شود. امروزه در کنار این مهارت‌های پایه، اگر دانشجویان به مهارت‌های اجتماعی مسلط نباشد، به مشکل بر می‌خورند؛ یعنی حتی اگر از بهترین دانشگاه هم فارغ‌التحصیل شوید، اما به فنون مذاکره، قراردادنویسی، ارتباط‌گیری و فن بیان اشراف نداشته باشید، نمی‌توانید استعدادهای خود را به نمایش بگذارید. پس به دانشجویان توصیه می‌کنم که قبل از هر چیز، مهارت‌آموزی را در اولویت قرار دهند.

خبرنگار: فاطمه لشنی زند

انتهای پیام./

کد خبر: 1172195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =