قطار «صدرا» در ایستگاه سلامت/دانشجویان علوم پزشکی آزاد تهران میزبان ۴۷ شرکت‌ دانش‌بنیان شدند

اولین رویداد صدرای دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با حضور بیش از ۴۷ شرکت فعال در حوزه‌های دارویی، صنایع غذایی، پژوهشی، تجهیزات پزشکی، شیمی نانو و علوم پایه،هشتم و نهم اسفندماه در پردیس شهدای سلامت این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، صدرا به عنوان رویدادی بزرگ برای کشف فرصت‌های اشتغال توسط دانشجویان و محک‌زدن مهارت‌ها و توانمندی‌های آنان، برای نخستین‌بار در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برگزار شد. از طرف دیگر رویداد صدرا، نخستین برنامه حضور فعال نمایندگان صنایع بزرگ در دانشگاه به منظور مصاحبه، جذب و استخدام دانشجویان و دانش‌آموختگان توانمند دانشگاه آزاد اسلامی است.

بیشتر بخوانید:

صنایع بزرگ به دنبال جذب نیروی انسانی از دانشگاه آزاد

رویداد صدرا علاوه بر فراهم آوردن فرصت اشتغال برای دانشجویان، امکان ارتباط چهره به چهره آنان با صاحبان صنایع و شرکت‌ها را فراهم می‌کند و در مقابل صنعت هم می‌تواند از توانمندی‌های اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه برای رفع نیازهای خود بهره بگیرد. نکته جالب توجه در برگزاری این رویداد، انتظارات دو بخش صنعت و دانشگاه از یکدیگر بود صنایع خواهان تربیت نیروهای متخصص و اینکه دانشگاه‌ها از مطالب تئوری فاصله بگیرند، بودند و در مقابل دانشگاهیان هم خواستار ارتباط بیشتر و همدلانه‌تری از سوی صنعت با دانشگاه بودند. بنابراین به نظر می‌رسد علی رغم اینکه شکاف نسبی میان دو بخش صنعت و دانشگاه همچنان پابرجاست اما ایده های بکری همچون رویداد صدرا از سوی دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند «عرصه» راهگشایی برای نزدیکی و آشتی هر چه بیشتر این دو بخش باشد.

بر این اساس، رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد ارتباط نزدیک بین دانشگاه و صنعت و جامعه و پاسخگویی به مسائل روز کشور و نیازهای جامعه از طریق پژوهش اثربخش و فناوری ارزش‌آفرین است؛ چراکه دانشگاه در منویات رهبر معظم انقلاب قوه عاقله کشور شناخته شده است.

رویداد صدرا ۳، پاییز ۱۴۰۳ با مشارکت دانشگاه‌های دولتی برگزار می‌شود

علیرضا خوشدل؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حاشیه رویداد صدرا و در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: برگزاری اولین دوره رویداد صدرا در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران عرصه بسیار خوبی برای نزیک شدن حوزه صنعت و دانشگاه به یکدیگر است و از طرف دیگر تحقیق و توسعه بخش صنعت میتواند به کمک اعضای هیئت علمی و دانشجویان ما شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه صنعت میتواند عرصه بسیار خوبی برای آموزش باشد ادامه داد: صنعت و دانشگاه به عنوان دو عضو در کنار یکدیگر میتوانند هم افزا باشند و در آینده بدنه این دو حوزه یک بدنه منسجم و واحد است و صنعت و دانشگاه در کنار هم یک مجموعه را تشکیل میدهند و این مجموعه هم در آموزش و هم در پژوهش و فناوری میتواند نقش موثر داشته باشد.

خوشدل تصریح کرد: اگر بخش صنعت خود را بیشتر در معرض دانشگاه قرار دهد و در برنامه های دانشگاه شرکت کنند و با اعضای هیئت علمی ارتباط داشته باشند بیشترین کمک را به دانشگاه کرده اند چراکه این تعامل برای هر دو طرف سودمند خواهد بود.

وی از برگزاری رویداد صدرا ۲ در خردادماه خبر داد و تصریح کرد: سعی خواهیم کرد یک رویداد بسیار بزرگ تر در پاییز ۱۴۰۳ داشته باشیم و دانشگاه های دولتی را هم به این رویداد دعوت کنیم و آنها را نیز به مشارکت دعوت کنیم.

پروپوزال‌های دانشجویان «محصول‌محور» می‌شود

مسعود پارسانیا؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: مهمترین هدف رویداد صدرا ارتباط صنعت و دانشگاه است تا بتواند از این طریق زمینه ای را برای اشتغال دانشجویان فراهم کند.

وی با بیان اینکه در این رویداد با دعوت از صنایع و اطلاع رسانی برای شرکت دانشجویان و ارائه رزومه به دنبال این هستیم تا تعامل بین این دو بخش را برقرار کنیم، ادامه داد: این تعامل در چند حوزه از جمله در قالب پایان نامه های دانشجویی میتواند اتفاق بیفتد که بر این اساس دانشجویان میتوانند از اولویت های پژوهشی این صنایع مطلع شوند و در صورت حمایت مالی پروپوزال های خود را ارائه کنند که منجر به پروپوزال های محصول محور شود و در این صورت هم پشتیبانی برای دانشجو خواهد بود و هم به نیاز صنعت کمک میکند.

پارسانیا طرح پویش را از دیگر اهداف رویداد صدرا دانست و گفت: این طرح ابتدا به صورت پایلوت در استان اصفهان انجام شد و از سال ۱۴۰۰ به بعد دیگر واحدهای استانی در کل کشور وارد این حیطه شدند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح شرایطی را فراهم میکند تا دانشجو در حین تحصیل شرایط شغلی متناسب با رشته خود را نیز تجربه کنند که لازمه این کار اعلام نیاز صنایع است. حقوقی که صنایع برای کارورزی دانشجویان درنظر میگیرند در قالب شهریه این دانشجویان محاسبه خواهد شد ضمن اینکه با این طرح دانشجو به اهمیت دروس دانشگاهی خود نیز پی خواهد برد.

حضور ۴۷ شرکت در اولین رویداد صدرای دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران

حکیمه زیادی؛ مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و مدیر اجرایی رویداد صدرا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: رویداد صدرا که مختصر شده صنعت دانشگاه و راه اشتغال است یک رویداد دانشجویی و استانی محسوب میشود که حوزه فعالیت آن ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.

وی ادامه داد: هدف اصلی رویداد برگزاری نمایشگاهی با حضور شرکت های مختلف از حوزه های سلامت است تا دانشجویان به صوزت حضوری و چهره به چهره با شرکتها و صاحبان صنایع دیدار و گفتگو داشته باشند.

زیادی تصریح کرد: در جریان این رویداد ما اهداف دیگری از جمله فراهم آوردن زمینه کارآموزی کارورزی اشتغال دانشجویان و پیگیری موضوع استخدام و یا استخدام آزمایشی دانشجویان را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد پیش از رویداد صدرا طرحی را تحت عنوان طرح پویش دارد و در این طرح دانشجویانی که ثبت نام میکنند تقاضای اشتغال به صورت کارآموزی کارورزی و یا استخدام آزمایشی را دارند.

زیادی افزود: دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه این کانکشن و ارتباط بین دانشجو و شرکت ها را برقرار میکند و از طرف دیگر شرکتها و صنایع نیز نیازهای خود را به ما اعلام میکنند.

وی با تاکید بر اینکه رویداد صدرا این بستر را برای مصاحبه اول شغلی فراهم میکند، ادامه داد: رویداد صدرا برای اولین بار ۸و ۹ اسفندماه به صورت حضوری و ۱۰ اسفند به صورت مجازی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برگزار میشود.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به حضور ۴۷ شرکت در اولین رویداد صدرای دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران خاطرنشان کرد: از این ۴۷ شرکت؛ تعداد ۴۰ شرکت از شرکت های خارج دانشگاه و ۷ مورد آنها هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان داخل دانشگاه هستند.

وی با اشاره به رویداد مجازی صدرا در روز پنجشنبه هفته جاری اضافه کرد: کارگاه های مجازی با هدف مهارت افزایی دانشجویان و توانمندسازی اعضای هیئت علمی با عناوینی همچون آشنایی با استارتاپ ها، آشنایی با دانش بنیان ها شتاب دهنده ها و آیین نامه های آنها برگزار میشود و به طور کلی ۶ کارگاه برای این دوره مجازی درنظر گرفته ایم که هم برای دانشجویان و هم برای اعضای هیئت علمی به صورت رایگان است.

زیادی فعالیت در حوزه کارآفرینی دانشجویان، اشتغالزایی، آشنایی دانشجویان با حوزه فعالیت شرکتها، فراهم آوردن زمینه اشتغال آنها در قالب طرح پویش و یا استخدام آزمایشی دانشجویان و عقد تفاهم نامه با شرکت ها را از دیگر اهداف رویداد صدرا برشمرد. وی افزود: گروه های دارویی شفایاب، ریحانه، اکسیر و حکیم و در صنایع غذایی هلدینگ بزرگ پدیده نیکان صبا که با ۶ شرکت خود از جمله شرکت پگاه تهران و شرکت بن مانو که به عنوان اسپانسر در این رویداد یاریگر ما بودند؛ و در حوزه تجهیزات پزشکی شرکت فناوران نانو مقیاس از جمله شرکتها و صنایع مطرح حاضر در اولین رویداد صدرای دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران هستند.

وی با بیان اینکه از یک ماه گذشته سایت رویداد صدرا فعال شد، خاطرنشان کرد: در این سایت لینک ثبت نام رویداد برای صنایع و همچنین برای دانشجویان تعریف شده بود و پس از ثبت نام هماهنگی های لازم برای حضور شرکتها در این رویداد بزرگ انجام شد.

برگزاری رویداد صدرا ۲ همزمان با همایش سلامت، حکمت و حکمرانی در بیمارستان فرهیختگان

زیادی از برگزاری رویداد صدرا ۲ در روزهای ۲۹، ۳۰، ۳۱ اردیبهشت ماه و یکم خرداد ماه سال آینده همزمان با همایش سلامت، حکمت و حکمرانی خبر داد و گفت: از امروز برنامه ریزی های لازم برای رویداد دوم صدرا دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انجام شده است و قطعا شاهد حضور شرکتهای بیشتری خواهیم بود و از فضای بیرونی بیمارستان فرهیختگان که همایش سلامت، حکمت و حکمرانی در این بیمارستان برگزار میشود؛ برای برگزاری رویداد صدرا ۲ بهره خواهیم گرفت. روز یکم خرداد هم سالن سخنرانی به صورت ویژه در اختیار صنایع قرار خواهد گرفت تا به بیان چالش های مدیریتی و حکمرانی خود بپردازند.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: در غرفه ارتباط با صنعت ثبت نام طرح پویش انجام میشود و مصاحبه های علمی و تخصصی در مرحله بعد با هماهنگی دفتر ارتباط با صنعت انجام خواهد شد.

ثبت‌نام ۸۵ دانشجو در طرح پویش/ امضای ۹ تفاهم‌نامه همکاری با صنایع

وی از ثبت نام ۸۵ دانشجو دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در قالب طرح پویش در این رویداد خبر داد و افزود: تا ساعات پایانی این رویداد قطعا به آمار متقاضیان افزوده خواهد شد.

زیادی با اشاره به اینکه طرح پویش در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از ابتدای مهرماه کلید خورده است، اضافه کرد: رویداد صدرا در واقع بستر فیزیکی طرح پویش است.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به بازدید بیش از هزارنفر از اولین رویداد صدرا ادامه داد: پردیس شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به عنوان محل برگزتری رویداد صدرا با بیش از ۱۰ هزار دانشجو ظرفیت بسیار خوبی محسوب میشود ضمن اینکه ۳۰۰ نفر ثبت نام قطعی داشتیم که حتما در دو روز رویداد شرکت میکنند و روز اول رویداد هم بیش از دوهزار بازدید انجام شد.

وی تصریح کرد: در روز اول رویداد هماهنگی های سه دانشجو برای استخدام قطعی انجام شد ضمن اینکه ثبت نام ۷ نفر هم به صورت استخدام پاره وقت یا همان طرح پویش انجام شد. شرکتهای حاضر در رویداد از شرکتهای فعال در حوزه سلامت از جمله حوزه دارویی، صنایع غذایی، پژوهشی، تجهیزات پزشکی، شیمی نانو و علوم پایه هستند.

زیادی از حضور فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب و کار ایران و انجمن مدیریت کیفیت ایران و عقد تفاهم نامه با آنان در این رویداد خبر داد و گفت: تا کنون دو تفاهم نامه همکاری به امضا رسیده و پیش نویس هفت مورد نیز آماده شده است که از این طریق میتوانیم با سازمانها و ارگانهای مختلف ارتباط برقرار کنیم.

صنایع در ارتباط با نسل جدید حوصله بیشتری به خرج دهند

فهیمه نعمتی مدیرکل پژوهش دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: این رویداد از طریق طرح پویش کمک خواهد کرد تا دانشجویان برای مهارت آموزی وارد بخش صنعت شوند و در صورت شکل گیری یک ارتباط درست زمینه اشتغال آنان نیز فراهم میشود.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که کسب مهارت هیچ گاه متوقف نخواهد شد و دانشجویان در صورت اشتغال نیز باید همواره خود را به روز نگه دارند چرا که خواسته صنعت هم علاوه بر آپدیت و به روز بودن، خلاقیت و نوآوری است.

نعمتی تصریح کرد: از بخش صنعت تقاضا داریم که ارتباط خود را با دانشگاه گسترش دهند و حوصله بیشتری برای ارتباط با نسل جدید به خرج دهند چرا که دانشجویان ما صرفا فضای دانشگاهی را تجربه کرده اند این در حالی است که فضای صنعت یک فضای خشن تری است و لازم است صنعت این دانشجویان را فرزندان خود بداند تا بتوانند مهارت های لازم را به خوبی کسب کنند.

انتظار ما از دانشگاه تربیت نیروهای متخصص است/دانشگاه ها از پرداختن به مطالب تئوری صرف خوددداری کنند

مجتبایی کارشناس روابط عمومی شرکت پگاه تهران از شرکت‌های حاضر در رویداد صدرا، در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: محصولات دانش بنیان و جدید شرکتمان را در این رویداد برای دانشگاهیان ارائه کردیم.

وی ادامه داد: شرکت پگاه در زمینه های علمی و فناوری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارد و از متخصصان و اساتید این دانشگاه برای دوره های تخصصی آموزشی شرکت بهره میگیریم.

مجتبایی با بیان اینکه تفاهم نامه هایی نیز به منظور قراردادهای همکاری، دوره های آموزشی و کارورزی برای دانشجویان و افزایش سطح تخصصی پرسنل شرکت به امضا رسید، افزود: انتظار ما از دانشگاه تربیت نیروهای متخصص است چرا که بی شک این دانشجویان نسل بعدی پرسنل شرکت خواهند بود و لازم است دانشگاه ها از پرداختن به مطالب تئوری صرف خوددداری کنند و با آموزش های عملی دانشجویان را برای بازار کار آماده کنند چرا که دنیای کار با دنیای دانشگاه بسیار متفاوت است و بسیاری از مطالب تئوری در دنیای کار هیچ کاربردی ندارند.

از استعدادهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تولید استفاده خواهیم کرد

علی رضایی سرپرست تبلیغات و برندینگ شرکت داروسازی اکسیر هم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال است که بیش از ۹۵ درصد انسولین انسانی کشور را تامین کرده ایم و ۶ سال متوالی هم صادرکننده نمونه کشور بوده ایم.

وی رویداد صدرا را فرصت بسیار مناسبی برای تعامل هرچه بیشتر شرکت با دانشگاه دانست و ادامه داد: از استعدادهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تولید و بهره وری استفاده خواهیم کرد. هم جذب نیرو و استخدام و هم دوره های کارآموزی و کارورزی را برای دانشجویان دانشگاه آزاد خواهیم داشت.

دانشگاه متناسب با نیاز صنعت دانشجو تربیت کند

مسعود کشوات مدیر کنترل کیفی شرکت سهامی عام پیچک نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: هدف ما از حضور در این رویداد استفاده از دانش متخصصین دانشگاه آزاد اسلامی در صنعت مان است و علاوه بر به روز کردن اطلاعات مان پروژه های علمی مشترک با دانشگاه آزاد داشته باشیم.

وی با اشاره به تمایل این شرکت برای جذب کارآموز ادامه داد: دانشجویان نباید صرفا به دنبال پاس کردن یک سری مواد درسی باشند بلکه باید از دوران دانشجویی خود برای آشنایی با صنعت و بازار کار بهره بگیرند و دانشگاه هم باید متناسب با نیاز صنعت دانشجو تربیت کند.

ضرورت افزایش تعامل دانشگاه با آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و کارخانجات

نغمه موحدی دانشجوی رشته میکروبیولوژی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: رویداد صدرا ایده بسیار بکری بود و از برگزاری این چنین رویدادهایی در دانشگاه بسیار خوشحالم چرا که این قبیل برنامه ها مسیر شغلی را برای ما دانشجویان روشن تر خواهد کرد.

وی ادامه داد: با بازدیدی که از نمایشگاه داشتم به خوبی متوجه شدم که شرکتها در چه حوزه هایی فعالیت میکنند و من در چه زمینه هایی میتوانم با آنها همکاری داشته باشم. در نهایت بسیار خوشحالم که موفق شدم در بخش پژوهشی با شرکت داروسازی حکیم به عنوان کارآموز همکاری داشته باشم.

موحدی تصریح کرد: دانشگاه به عنوان واسطه بین دانشجو و بازار کار بسیار میتواند اثرگذار باشد و امیدوارم تعامل دانشگاه ما با آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و حتی کارخانجات صنعتی بیشتر شود چرا که رشته خود من به گونه ای است که هم در حیطه بالینی و هم در حیطه صنعتی میتوانم مشغول به کار شوم.

مدت زمان برگزاری رویداد صدرا بیشتر شود/ اطلاع‌رسانی‌ها کافی نیست

سارا اعرابی دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز در حاشیه این رویداد و در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: برگزاری رویدادهایی همچون صدرا علاوه بر فراهم کردن زمینه های آشنایی ما با شرکت های مختلف، فرصت های اشتغال را نیز در اختیار ما قرار می‌دهد و ما را به سمت همان شغلی که به دنبال آن هستیم هدایت میکند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه این رویدادها باید بیشتر برگزار شود؛ مدت زمان برگزاری آنها نیز باید بیشتر باشد تا دانشجویان با توجه به مشغله هایی که دارند فرصت حضور و استفاده از این امکانات شغلی را پیدا کنند ضمن اینکه در صورت برگزاری مجدد رویدادهای اینچنینی لازم است مسوولین دانشگاه نسبت به اطلاع رسانی گسترده تر و فراگیرتری اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =