شکاف در جبهه مخالفان رئیس جمهور ترکیه / آیا اردوغان دوباره پیروز انتخابات خواهد شد؟

خانم مرال آکشنر رهبر حزب ملی گرای خوب اخیرا اعلام کرده که این حزب از کمال قلیچداراوغلو نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون و مهمترین رقیب اردوغان حمایت نخواهد کرد و به اعتقاد ناظران داخلی در ترکیه، این اقدام شانس مخالفان برای پیروزی در برابر اردوغان را کاهش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از زلزله مرگبار ترکیه و ناکارامدی دولت این کشور در مدیریت بحران پس از زلزله و همچنین روشن شدن ابعاد گسترده فساد پیمانکاران و شرکت‌های نزدیک به حزب عدالت و توسعه و اردوغان، احتمال شکست وی و حزبش در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری پیش‌رو افزایش یافت. بر اساس پیش‌بینی‌ برخی تحلیلگران، اردوغان که با یک زلزله به قدرت رسیده بود، در پی زلزله اخیر این کشور از قدرت خارج خواهد شد. اگرچه موج نارضایتی نسبت به دولت او به سرعت در حال افزایش است اما در طرف مقابل احزاب و چهره‌های رقیب برنامه مشخصی برای انتخابات ندارند و همین موضوع می‌تواند منجر به پیروزی حزب حاکم در انتخابات ماه اردیبهشت این کشور شود.

زلزله‌ای که پایه‌های دولت اردوغان را لرزاند / جدال حزب حاکم با رقبا برای به تعویق انداختن انتخابات

بر اساس آخرین گزارش از کمپین‌های انتخاباتی در ترکیه، خانم «مرال آکشنر» -رهبر حزب ملی گرای خوب- اخیرا اعلام کرده که این حزب از «کمال قلیچداراوغلو» -نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون و مهمترین رقیب اردوغان- حمایت نخواهد کرد. به اعتقاد ناظران داخلی در ترکیه، این اقدام ضربه سنگینی به مخالفان اردوغان در انتخابات پیش‌رو وارد خواهد کرد و شانس آنها را برای پیروزی کاهش خواهد داد.

گزراشات داخلی از ترکیه حاکی از آن است که آکشنر با غیرمنظقی دانستن اصرار احزاب مخالف برای حمایت از قلیچدار اوغلو، اظهار کرده: «جاه طلبی‌های شخصی بر منافع ترکیه ترجیح داده شده و متاسفانه باید بگویم که از دیروز، ائتلاف مخالف توانایی خود را برای نمایندگی اراده ملت از دست داده است». به گفته تحلیلگران مسائل ترکیه، این اظهارات به عنوان نشانه‌ای از خروج حزب او از بلوک مخالف تفسیر شده است.

این اظهارات در حالی مطرح شد که چهار حزب از شش حزب مخالفان دولت پنج شنبه هفته گذشته بر سر حمایت از کمال قلیچدار اوغلو توافق کرده بودند. بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، قلیچدار اوغلو تا کنون واکنش جدی به اظهارت خانم آکشنر انجام نداده است و در یک بیانیه کوتاه به هواداران خود اعلام کرده که نگران نباشند و به موقع مشکلات را حل خواهد کرد.

رهبران سایر احزاب مخالف نیز با تشکیل جلسه‌ای فوری در حال کار بر روی بیانیه‌ای مشترک در واکنش به اقدام خانم آکشنر هستند. شواهد امر نشان می‌دهد که خانم آکشنر خواهان نامزدی منصور یاواش –شهردار آنکارا- یا اکرم امام اوغلو -شهردار استانبول- به عنوان نامزدهای رقیب اردوغان شده است. وی با استناد به برخی نظرسنجی‌ها مدعی شده قلیچدار اوغلو شانس زیادی برای پیروزی در برابر اردوغان ندارد.

البته برخی نظرسنجی‌های داخلی ادعای خانم آکشنر را تایید می‌کنند و نشان می‌دهند که یاواش و امام اوغلو نسبت به قیلیچدار اوغلو برتری دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1173941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =