۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
مسمویت‌های روانی

حامد صادقی*

گروه اجتماعی ایسکانیوز- ماجرای مسمومیت دختران دانش آموز در مدارس که در تاریخ ۹ آذرماه از هنرستانی در قم آغاز شد، ابعاد و بازتاب وسیعی یافت. در تاریخ نهم آذرماه خبری مبنی بر مسمومیت ۱۸ دانش آموز دختر در هنرستان نور در یزدان شهر قم منتشر شد و مطابق اعلام مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک قم این دختران فورا به بیمارستان انتقال یافتند و اغلب در همان روز بهبودی خود را به دست آوردند؛ خبر اولیه این موضوع در رسانه ها واکنش های گسترده ای نداشت و درحد یک اتفاق و حادثه، پوشش خبری یافت. 

حتی تکرار ماجرای مسمومیت در قم در تاریخهای ۱۰۰۸ و ۱۲ بهمن نیز سبب رشد چشمگیری در روند انتشار مطالب نشد اما نقطه عطف افزایش روند نشر مطلب و واکنش نشان دادن به این موضوع به تاریخ ۲۵ بهمن بر می گردد که خبری مبنی بر مسمومیت ۳۰ دختر دانش آموز در منطقه یازده تهران منتشر شد. نقطه عطف دوم در ماجرای مسمومیت دختران به اوایل اسفندماه و وقوع مواردی مشابه قم این بار در بروجرد استان لرستان بود که بازتاب گسترده‌ای داشت. 

پس از تکرار ماجرای مسمومیت‌ها جریان معاند درصدد انگاره سازی از انتقام گیری نظام از دختران دانش آموز بر سر حضور آنان در اعتراضات و همچنین القای دست داشتن طیفهای تندروی مذهبی در قم و دیگر نقاط کشور با سناریویی هماهنگ برای ارعاب دختران و حذف آنان از عرصه اجتماعی، تحصیل و غیره برآمدند رسانه‌ها و کاربران معاند نیز  با تکرار ادعای بالا ، فضا را مهیا دیده و تلاش گسترده‌ای را برای تولید روایت و داستان تعمدی بودن این ماجرا توسط حاکمیت نمودند.

از سوی دیگر  لولای این روایت را هم با انگاره سازی از طراحی عامدانه نظام برای این وقایع با هدف انتقام گیری از حضور دانش آموزان دختر در اعتراضات ساختند.

اما هدف راهبردی دشمن در این رابطه فعال سازی شکاف های مذهبی-جنسیتی- قومیتی بود که  تمام نقاط هدف مبتنی بر این سه موضوع استوار شده بود بطوریکه انتخاب موضوع و انتخاب شهر های درگیر در ابتدای ماجرا، این گزاره را تقویت می کند. در این راستا انتخاب مدرسه دخترانه در شهر مذهبی قم و بعد شهرهای قومیت پایه، تاییدی بر هوشمند بودن این پروژه است و  البته تلاش رسانه‌ای دشمن برای ایجاد التهاب بویژه در شهرهای دارای بافت قومیتی که در اغتشاشات چند ماه گذشته هم درگیر نشده اند مانند اردبیل و استان‌های آذری نشین و استان های خوزستان و لرستان تشدید شد که البته بی نتیجه ماند ولی ذیل این راهبرد سعی در برجسته سازی خبر و درگیرسازی افکار عمومی سایر کشور ها را نسبت به موضوع ایران برای پیشبرد سناریوهای بعدی داشت. 

یکی دیگر از اهداف، تشدید تنش مقابل مدارس با نیت ایجاد بحران میان والدین و نیروهای انتظامی بودکه البته با سناریو سازی هم موفق به تسری آن مقابل همه مدارس نشدند.

نکته قابل توجه در این ماجرا، فعال شدن جریان اصلاح طلب، سلبریتی‌ها و برخی مراکز اجتماعی است بطوریکه نقش پررنگ برخی اصناف از جمله کافه داران و آرایشگاه‌های زنانه در انتشار شایعات و ترغیب به تعطیلی مدارس همانند اغتشاشات پاییز قابل مشاهده است که متاسفانه از طرف دستگاه قضایی برخورد متناسبی نداشت.

در این خصوص بررسی فضای مجازی نشان می‌دهد همزمان با افزایش انتشار مطالب با محتوای فمینیستی در فضای مجازی بخصوص از سوی چهره‌ها، موارد متعدد از شایعه فوت و یا به کما رفتن دانش آموزان نیز افزایش داشت که البته با مرور زمان، کذب بودن این ادعاها هم ثابت شد ولی اهداف دشمن در ضریب دادن و برجسته نمایی این پروژه در بخش هایی برآورده شد.
در نهایت یکی از مهمترین درس های حوادث اخیر، تجربه اندوزی و کنش فعالانه در مواجهه با پدیده ای است که اهمیت آن را برای دشمن مشخص و احتمال تکرار و شبکه سازی در این موضوع را در آینده ترسیم می کند.

*کارشناس مطالعات رسانه

کد خبر: 1174368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =