آخرین تحولات اوکراین| گروسی پیشنهاد محدود کردن نقش روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رد کرد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد که برخی کشورها به دلیل درگیری نظامی در اوکراین، خواستار کنار گذاشتن روسیه از فعالیت‌های آژانس هستند. گروسی این موضوع را شب گذشته طی سخنرانی خود در مباحثات مرکز اندیشکده CSIS در واشنگتن مطرح کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه، پس از حادثه رخ داده بین یک جنگنده سوخو-۲۷ این کشور و یک پهپاد آمریکایی MQ-۹  اعلام کرد که پهپاد آمریکایی مرزهای منطقه رژیم موقت برای استفاده از حریم هوایی را نقض کرده بود. جنگنده‌های روسی از تسلیحات هوابردی خود علیه پهپاد آمریکایی استفاده نکرده و در آسمان دریای سیاه با آن تماسی نداشتند. بدین ترتیب، این وزارتخانه اطلاعات مربوط به تماس جنگنده روسی سوخو-۲۷ با بال پهپاد آمریکایی MQ-۹ که منجر به سقوط آن شده را تکذیب کرد.

زلنسکی: اوضاع در اوکراین سخت و دردناک است

طبق اطلاعات وزارت دفاع، یک پهپاد آمریکایی بامداد روز سه شنبه توسط تاسیسات کنترل حریم هوایی نیروهای هوا-فضای روسیه رویت شد. پهپاد فوق با فرستنده خاموش بر فراز دریای سیاه در نزدیکی منطقه شبه جزیره کریمه در جهت مرزهای ملی روسیه در حال پرواز بود. در همین رابطه جنگنده‌های روسی به هوا بلند شدند. در نتیجه مانور تند، پهپاد آمریکایی به پرواز غیرقابل کنترل رفته، ارتفاع خود را از دست داد و در آب سقوط کرد.

پیش از این، فرماندهی نظامی آمریکا در اروپا (USEUCOM) در مورد این حادثه اظهار نظر کرده و مدعی شده بود که یک فروند هواپیمای شناسایی آمریکایی از نوع MQ-۹ پس از اصابت یک جنگنده روسی سوخو-۲۷ با بال آن، سقوط کرد. به گفته ژنرال جیمز هکر، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا و آفریقا، MQ-۹ در حال اجرای عملیات معمولی در حریم هوایی بین‌المللی بود. البته وی در عین حال مشخص نکرد که چگونه این پهپاد از کنار جنگنده روسی سر درآورده بود.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی ایالات متحده اعلام کرد که ایالات متحده نگرانی خود در رابطه با حادثه رخ داده برای هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز دریای سیاه را به اطلاع روسیه رسانده است.

ند پرایس، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا نیز یادآور شد که آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن در رابطه با این حادثه به وزارت خارجه احضار شد. وی  شب گذشته در یک نشست خبری گفت که آنتونوف بعدازظهر به وقت محلی به منظور ارسال سیگنال مناسب فراخوانده خواهد شد. در عین حال، لین تریسی، سفیر ایالات متحده در مسکو نیز قبلاً نگرانی مقامات واشنگتن را به وزارت امور خارجه روسیه اطلاع داده است.

در عین حال، کاخ سفید گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از قبل از وقوع این حادثه مطلع شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و هشتاد و پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کربی: آمریکا حاضر نیست لاشه هواپیمای بدون سرنشین به دست افراد نادرست بیفتد

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، یادآور شد که ایالات متحده اقداماتی را برای جلوگیری از افتادن بقایای هواپیمای بدون سرنشین MQ-۹ خود به دست افراد نادرست انجام داده است. او این موضوع را بامداد امروز، چهارشنبه، در گفتگو با شبکه CNN اعلام کرد.

 کربی گفت: بدون پرداختن به جزئیات، می‌توانم بگویم که در رابطه با این پهپاد، اقداماتی را برای حفاظت از اموال خود، به‌ویژه این هواپیما انجام داده‌ایم. پهپاد سرنگون شده در دریای سیاه دارایی ایالات متحده است.

وی در مورد احتمال دسترسی روسیه به لاشه هواپیمای MQ-۹ تاکید کرد که ایالات متحده نمی‌خواهد بقایای این پهپاد «به دست کسی جز آمریکا بیفتند».

مقام پنتاگون: هواپیمای بدون سرنشین MQ-۹ فاقد سلاح بود

روزنامه نیویورک تایمز بامداد امروز، چهارشنبه به نقل از یک مقام آگاه در پنتاگون گزارش داد که هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی (MQ-۹ ) مجهز به تسلیحات نظامی نبود.

 یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده به این روزنامه گفت که یک پهپاد MQ-۹ صبح روز سه شنبه از پایگاه خود در رومانی برای یک مأموریت شناسایی معمولی که معمولاً ۹ تا ۱۰ ساعت طول می کشد، برخاست. به گفته این مقام، پهپاد مسلح نبوده است.

در عین حال لازم به یادآوری است که طراحی این پهپاد امکان حمل و پرتاب انواع پرتاب کننده  را به آن داده است. پیش از این، ارتش ایالات متحده قبلاً از MQ-۹ در درگیری‌های نظامی در افغانستان، عراق و سوریه استفاده کرده است.

روز گذشته، نوکتیس دری‌ون، نظامی آمریکایی از ادعای پنتاگون مبنی بر برخورد عمدی جت جنگنده روسی با یک پهپاد انتقاد کرد. به گفته وی، برای نیروهای مسلح روسیه به خطر انداختن جان یک خلبان برای ساقط کردن یک دستگاه کنترل از راه دور کاملاً بی معنی است و مسلماً چنین اتفاقی نیفتاده است.

 آنتونوف آمریکا را به جمع آوری اطلاعات برای حملات ارتش اوکراین به روسیه متهم کرد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن بامداد امروز، چهارشنبه، ابراز اطمینان کرد که پهپادهای آمریکایی در آسمان دریای سیاه در حال جمع آوری اطلاعاتی هستند که کی‌یف می تواند از آنها برای حمله به نیروها و خاک روسیه استفاده کند.

وی گفت: «فعالیت غیرقابل قبول ارتش آمریکا در مجاورت مرزهای ما مایه نگرانی جدی است. ما به خوبی از هدف استفاده از چنین وسایل نقلیه شناسایی و تهاجمی بدون سرنشین آگاه هستیم.»

آنتونوف یادآور شد که به اذعان جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی ایالات متحده، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی (پهپادها) بطور مرتب و هر روز چنین پروازهایی را انجام می دهند. در همین راستا، این دیپلمات گفت که این پهپادها در حال جمع آوری اطلاعاتی هستند که مقامات کی‌یف می توانند از آنها برای حمله به نیروهای مسلح و  خاک روسیه استفاده کنند.

در مقابل این پس زمینه، آنتونوف پیشنهاد کرد، وضعیت مشابهی در نظر گرفته شود که یک پهپاد تهاجمی روسی در نزدیکی نیویورک یا سانفرانسیسکو مشاهده شود، در این صورت "اقدام ارتش ایالات متحده بدون هیچ نوع سازشی بود" و آنها بلافاصله از پیشروی چنین پهپادی در حریم هوایی یا دریایی این کشور جلوگیری می کردند.

سفیر روسیه گفت: ما معتقدیم که ایالات متحده از گمانه‌زنی بیشتر در فضای رسانه‌ای خودداری کرده و پروازهای نزدیک به مرزهای ملی روسیه را متوقف کند.

آنتونوف همچنین تاکید کرد که روسیه هرگونه اقدام با استفاده از سلاح و تجهیزات آمریکایی را "علناً اقدامی خصمانه" ارزیابی میکند. به گفته وی، واشنگتن قبلاً به کی‌یف ۳۳ میلیارد دلار محصولات نظامی عرضه کرده است.

علاوه بر این، آنتونوف گفت که در جریان حضورش در وزارت خارجه آمریکا، "قاطعانه تمام اتهامات طرف آمریکایی را رد کرد."

سفیر روسیه یادآور شد که بدین ترتیب  مسکو ظاهر شدن یک هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده بر فراز دریای سیاه را یک اقدام تحریک آمیز می داند.به گفته وی، پهپاد آمریکایی "با اطمینان و تحریک آمیز" با فرستنده خاموش به سمت خاک روسیه در حال حرکت بود. این پهپاد مرزهای منطقه رژیم موقت برای استفاده از حریم هوایی را که به منظور انجام عملیات ویژه ایجاد شده است، را نقض کرد.

رئیس هیئت نمایندگی دیپلماتیک روسیه ادامه داد: از وجود این منطقه از طریق کانال های بین المللی به طرف آمریکایی اطلاع داده شده بود. ما در این مورد به همه هشدار داده بودیم. با وجود آگاهی از این موضوع، من فکر می کنم این یک اقدام تحریک آمیز واقعی است. این نقض حریم موقت طرف روسی را به اقدامات خاصی برانگیخت که پس از آن می‌توان روسیه و ارتش روسیه را به دلیل نوعی غیرحرفه‌ای بودن سرزنش کرد.

وی افزود: می‌خواهم تاکید کنم که خلبانان روسی بسیار حرفه‌ای عمل کردند، هیچ تماسی با آنها وجود نداشت و جنگنده‌های ما از هیچ سلاحی استفاده نکردند. بطور کلی هواپیماها و کشتی های آمریکایی در نزدیکی مرزهای روسیه کاری برای انجام دادن ندارند و نباید در نزدیکی منطقه عملیاتی حضور داشته باشند.

آناتولی آنتونوف گفت که ایالات متحده در رابطه با اقدام طرف روسی در رابطه با پهپاد آمریکایی به وی اعتراض کرد. وی در وزارت امور خارجه با آنتونی بلینکن کارن دونفرید مشاور وزیر امور خارجه دیدار کرد. سفیر روسیه این نشست را "سازنده" خواند. به گفته وی، طرفین در مورد حادثه رخ داده برای پهپاد آمریکایی در آسمان دریای سیاه به تبادل نظر و ابراز نگرانی پرداختند. در عین حال، سؤال "عواقب" آنچه رخ داد برای مسکو ، مطرح نشد.

نبنزیا: صلح و روابط عادی با اوکراین در شرایط روس هراسی در کی‌یف غیرممکن است

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد، تا زمانی که کی‌یف به رویکرد روسوفوبیک خود پایبند باشد، برقراری صلح و روابط حسن همجواری با اوکراین اصولا غیرممکن خواهد بود. او این موضوع را شب گذشته، در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت که به ابتکارعمل روسیه تشکیل شده بود، بیان کرد.

وی یادآور شد که روسیه برای بررسی مشکلات روز افزون داخلی در اوکراین نشستی تشکیل داد. نبنزیا گفت: "کارزار روس هراسی خارج از مقیاس در این کشور، که توسط گروه ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به راه انداخته شده، مستقیماً صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند، زیرا در چنین شرایطی اصولا هر نوع صلح و روابط حسن همجواری با اوکراین امکان پذیر نیست."

به گفته وی، روسیه از اوکراین می‌خواهد که حقوق و آزادی‌های اولیه شهروندان این کشور را رعایت کند، همانطور که همکاران غربی ما احترام به این مسائل را در داخل کشورهای خود رعایت می‌کنند." این دیپلمات تاکید کرد: «من می خواهم از همسایگان سوئیسی خود (در سالن شورای امنیت سازمان ملل) بپرسم. آیا برای سوئیسی بودن باید هویت ایتالیایی، فرانسوی یا آلمانی خود را رها کنید؟ آیا آنها حاکمیت ملت شما را تهدید می کنند؟ و اگر نه، پس انتقاد شما از کاری که مقامات کی‌یف با روس‌ها انجام می دهند کجاست؟ من امیدوارم که امروز ارزیابی صادقانه‌ای از اقدامات آنها ارائه دهید.»

 نبنزیا تاکید کرد که لازم است به وضوح بر این واقعیت آگاه بود که صلح طولانی مدت و پایدار در اروپا نمی تواند بر اساس تمایلات روسوفوبیا ساخته شود.

گروسی پیشنهاد محدود کردن نقش روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رد کرد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد که برخی کشورها به دلیل درگیری نظامی در اوکراین، خواستار کنار گذاشتن روسیه از فعالیت‌های آژانس هستند. گروسی این موضوع را شب گذشته طی سخنرانی خود در  مباحثات مرکز اندیشکده  CSIS در واشنگتن مطرح کرد.

وی گفت: بسیاری بر این باورند که به دلیل (درگیری نظامی در اوکراین) و هر آنچه پیرامون آن در حال رخ دادن است، لازم است سطح حضور روسیه (در آژانس انرژی اتمی) کاهش یابد. برخی حتی افراط کرده و پیشنهاد می کنند که این کشور از آژانس اخراج شود. با این حال، در این خصوص، ما در مورد یک سازمان بین المللی صحبت می کنیم و تشریفاتی برای چنین اهدافی وجود دارد.

گروسی یادآور شد که، خود او صلاحیت حذف کشور خاصی را از فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد. وی در عین حال تاکید کرد که وضعیت فعلی "اصطکاک و تنشی" را برانگیخته است که باید با آن برخورد کرد. همانطور که گروسی تصریح کرد، آژانس برای حل اختلافات با کشورهای مربوطه در تماس است.

عربستان سعودی به کشورهای محدود کننده قیمت، نفت نخواهد فروخت

عبدالعزیز بن سلمان آل سعود، وزیر انرژی عربستان سعودی شب گذشته، در مصاحبه با Energy Intelligence اعلام کرد که ریاض به کشورهایی که سقف قیمتی برای عرضه اعمال می کنند، نفت نخواهد فروخت. بدین ترتیب، وی در مورد لایحه ضد کارتل نوپک (قانون عدم تولید و صادرات نفت) اظهار نظر کرد که نشان می دهد دولت ایالات متحده می تواند ادعاهای ضد انحصاری علیه اعضای اوپک و شرکای آنها را مطرح کند.

این مقام سعودی افزود: اگر صادرات نفت عربستان تحت محدودیت قرار گیرد، به هیچ کشوری که سقف قیمتی برای عرضه ما اعمال کند، نفت نمی فروشیم و تولید نفت را کاهش خواهیم داد. من تعجب نمی کنم اگر دیگر کشورها هم چنین اقدامی را انجام دهند.»

به گفته وزیر انرژی، تصویب این لایحه منجر به عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار نفت خواهد شد. علاوه بر این، وی از سیاست محدود کردن قیمت نفت انتقاد کرد، زیرا باعث ایجاد نوسان در بازارها و کندی توسعه صنعت می شود. وی تاکید کرد، اوپک پلاس تمام تلاش خود را انجام داده و در تضمین ثبات بازار جهانی انرژی به موفقیت دست یافته است.

واکنش زاخارووا به اظهارات آمریکا و اتحادیه اروپا درباره مواضع روسیه در مورد توافق غلات

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که اظهارات مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا در مورد مواضع روسیه در مورد تمدید توافقنامه صادرات غلات از طریق دریای سیاه پس از تاریخ ۱۸ مارس (۲۷ اسفند ماه) ریاکارانه است و حقایق را بطور کامل تحریف کرده است.

زاخارووا یادآور شد، تصمیم مسکو برای تمدید قرارداد غلات برای مدت ۶۰ روز دیگر، پس از ۱۸ مارس به عنوان یک "دوش آب سرد" برای ایالات متحده و اتحادیه اروپا عمل کرد.  وی در پایان گفت: ما به نویسندگان چنین اظهارنظرهایی توصیه می کنیم که هم خود توافقات استانبول و هم اظهارات آ. گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد و دیگر نمایندگان بلندپایه سازمان ملل را در مورد ماهیت به هم پیوسته «و بسته‌ای» ابتکارعمل صادرات از دریای سیاه و  یادداشت دوجانبه روسیه و سازمان ملل در خصوص صادرات کودهای داخلی و مواد غذایی به بازارهای جهانی را مجدداً بازخوانی کنند.

توضیح وزارت خارجه روسیه تصمیم به تمدید توافق غلات فقط برای ۶۰ روز

سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، روز سه شنبه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که به دلیل عدم پیشرفت در عرضه مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی، روسیه تصمیم گرفت تا توافقنامه غلات را تنها برای دو ماه تمدید کند.

این دیپلمات گفت: "این یک اولتیماتوم نیست، این یک موضع گیری روشن، اصولی و آشکار طرف روسیه است".

ورشینین این موضع گیری مسکو را سیگنال مهمی از نیاز به دستیابی به نتایج واقعی در اجرای کامل توافقنامه غلات خواند. وی تاکید کرد: این مدت برای دستیابی به پیشرفت در اجرای مفاد تفاهم نامه بین روسیه و سازمان ملل، نه در گفتار، بلکه در عمل کافی است. در پایان دوره ۶۰ روزه، مسکو پیشرفت در اجرای کامل توافقات را ارزیابی کرده و سپس در باره روند آتی تصمیم گیری خواهد کرد.

ورشینین یادآور شد، موضوع تمدید توافق غلات در پس زمینه تحریم های ضد روسیه مطرح شده و روسیه به دلیل محدودیت ها قادر به فروش آزادانه محصولات کشاورزی خود نیست.

 تمایل غرب برای بیرون راندن روسیه از بازارهای آفریقا

 اولگ اوزروف، سفیر تام الاختیار وزارت امور خارجه روسیه و رئیس دبیرخانه مجمع مشارکت روسیه و آفریقا روز سه شنبه، اعلام کرد که کشورهای غربی تمایل دارد که روسیه را از بازارهای آفریقا بیرون کند تا انحصار خود در این قاره را حفظ کند.

وی در جریان مجمع بین المللی "روسیه - آفریقا: همکاری به عنوان مسیری برای توسعه پایدار" یادآور شد: غرب با بهانه‌های سیاسی مختلف سعی در بیرون راندن روسیه از آفریقا دارد، اما در واقع اهداف اقتصادی مشخصی را دنبال می‌کند: "ممانعت روسیه از دسترسی به این بازارها به منظور حفظ انحصار و سلطه سیاسی و اقتصادی خود کشورهای غربی است".

این دیپلمات تاکید کرد که مسکو به کشورهای آفریقایی شراکت برابر را پیشنهاد می کند و در دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا، یک بیانیه سیاسی و یک برنامه اقدام مشترک برای تضمین مشارکت متقابلا سودمند به تصویب خواهد رسید.

در اواخر ماه فوریه، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که غرب از زمان آغاز درگیری نظامی در اوکراین، فشارها را به طور قابل توجهی بر کشورهای آفریقایی افزایش داده است. این در حالی است که کشورهای آفریقایی به طور فزاینده‌ای در صدد توسعه همکاری اقتصادی خود با روسیه هستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1174949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =