بانداژ هوشمندی که مراقب زخم است

محققان دانشگاه کل‌تک آمریکا بانداژ هوشمندی را طراحی کرده‌اند که با سه روش مختلف زخم حاصل از بریدگی، خراش و سوختگی را بهبود می‌بخشد و مانع عفونی شدن آن می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ بیشتر اوقات، وقتی کسی دچار بریدگی، خراش، سوختگی یا زخمی می‌شود، بدن از خود مراقبت می‌کند و خود به خود بهبود می‌یابد. اما این موضوع همیشه صدق نمی‌کند. دیابت یکی از عواملی است که در روند بهبودی اختلال ایجاد می‌کند و زخم‌هایی بروز می‌دهد که از بین نمی‌روند و عفونی و چرکی می‌شوند.

این نوع زخم‌های مزمن نه تنها برای افرادی که از آنها رنج می‌برند ناتوان کننده است، بلکه بار مالی زیادی را روی سیستم‌های مراقبت‌های پزشکی متحمل می‌کند. به طور مثال، این زخم‌ها سالانه ۲۵ میلیارد دلار ضرر روی دست صنعت پزشکی می‌گذارند.

بانداژ هوشمندی که شدت سوختگی را تشخیص می‌دهد

از این رو، محققان دانشگاه کل‌تک در آمریکا نوع جدیدی از بانداژ هوشمند توسعه داده‌اند که درمان این زخم‌ها را آسان‌تر، موثرتر و کم هزینه‌تر می‌کند. این بانداژ هوشمند برخلاف بانداژ معمولی که ممکن است فقط از لایه‌هایی از مواد جاذب تشکیل شده باشد، از یک پلیمر انعطاف‌پذیر و کشسان حاوی ادوات الکترونیک و دارو ساخته شده است. این قطعات الکترونیک به حسگر اجازه می‌دهد مولکول‌هایی مانند اسید اوریک یا لاکتات و شرایطی مانند سطح pH یا دمای زخم را نظارت کند که ممکن است نشان‌دهنده التهاب یا عفونت باکتریایی باشد.

این بانداژ سه عملکرد مختلف دارد: اول، می‌تواند داده‌های جمع‌آوری‌شده از زخم را به‌ صورت بی‌سیم به کامپیوتر، تبلت یا تلفن هوشمند نزدیک برای بررسی توسط بیمار یا متخصص ارسال کند. دوم، آنتی‌بیوتیک یا سایر داروهای ذخیره شده در باند را مستقیما به محل زخم برای درمان التهاب و عفونت می‌رساند و سوم، می‌تواند یک میدان الکتریکی سطح پایین را روی زخم اعمال کند تا رشد بافت را تحریک کند و در نتیجه بهبودی را تسریع کند.

بانداژ هوشمندی که مراقب زخم است

نسخه بزرگ‌تر از بانداژ هوشمند که پشت یک دستکش قرار دارد

کد خبر: 1175702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =