تشخیص سوختگی اغلب با فناوری رده پایین انجام می‌شود و گاهی پزشکان متخصص با تکیه بر حس‌های بینایی، بویایی و لمس، شدت آن را تشخیص می‌دهند و این دو عامل مستعد خطا هستند و می‌توانند مانع بهبود بیمار شوند. اما دانشمندان به تازگی یک بانداژ هوشمند طراحی کرده‌اند که شدت سوختگی را تشخصی می‌دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ پزشکان برای تشخیص شدت سوختگی در ناحیه به ندرت زمان یا تجهیزات مورد نیاز برای تحلیل بیوپسی (تکه‌برداری) را در اختیار دارند و باید با همان روش‌هایی که صدها سال پیش انجام می‌دادند، سوختگی را ارزیابی کنند؛ یعنی استفاده از حواس بینایی، بویایی و لمسی. این در حالی است که از هر چهار مورد ارزیابی میدانی یک مورد نادرست است. در این راستا، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست با همکاری محققان ارتش آمریکا در حال توسعه یک بانداژ هوشمند هستند که تشخیص دقیق و بالقوه شدت سوختگی را ارائه می‌دهد.

رودنی چان، متخصص سوختگی و یکی از محققان مرکز تحقیقات سوختگی موسسه تحقیقات ارتش ایالات متحده در تگزاس، می‌گوید: پزشکان اغلب سوختگی‌های جدی را با سوختگی‌های سطحی اشتباه می‌گیرند. سوختگی‌های سطحی معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد، اما درمان سوختگی جدی به روش‌های قدیمی می‌تواند منجر به عفونت یا مرگ شود. از سوی دیگر، سوختگی‌های درمان نشده نیز ممکن است بدن را در موقعیت‌های عجیب و غریب قرار دهد؛ یا باعث نقص عضو شود یا جراحی‌های متعدد برای اصلاح آسیب.

چان و همکارانش برای بهبود شرایط تشخیص شدت سوختگی، یک بانداژ مایع کم هزینه و با کاربری سریع را آزمایش کردند که شدت سوختگی را تلگراف می‌کند. چان می‌گوید: در حالی که هنوز این بانداژ در مراحل اولیه آزمایش‌های بالینی است، به پزشکان اجازه می‌دهد تا عمق سوختگی را به طور دقیق تشخیص دهند و این امر به درمان موثرتر منجر و در نهایت موجب کاهش جراحی‌های ترمیمی قسمت‌های آسیب‌دیده خواهد شد.

این بانداژ از سه عنصر کلیدی درست شده؛ پورفیرین تازه سنتز شده، یک رنگ مرجع سبز و سیلانت زخم پورفیرین و رنگ فسفر که براساس میزان اکسیژن موجود در زخم نور را جذب می‌کند و مجددا در طول موج دیگری آن را منتشر می‌کند. در در سطوح اکسیژن بالاتر –که نشان‌دهنده بافت سالم پوست است- رنگ بانداژ سبز می‌شود. در سطوح پایین‌تر اکسیژن- که نشانه سوختگی شدیدتر است- پورفیرین تور نارنجی مایل به قرمز را از خود ساطع می‌کند.

به غیر از این، پزشک متخصص می‌تواند فسفر داخل بانداژ را با استفاده از فلاش دوربین تلفن همراه فعال کند و با این روش دقیق‌تر شدت سوختگی را تشخیص دهد.

به گفته کانر ال ایوانز، دانشیار دانشکده پزشکی هاروارد و محقق بیمارستان عمومی ماساچوست که باند را توسعه داده است، بانداژ به طور مداوم سوختگی را زیر نظر دارد و نسخه‌های بعدی این بانداژ حتی زخم را درمان خواهد کرد.

کد خبر: 1114751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =