نحوه پرداخت قبض گاز را از طریق شماره کنتور/ برای شکایت از قبض گاز باید چه کرد؟

برای پرداخت غیرحضوری قبض گاز یا استعلام هزینه‌ها راه‌های مختلفی وجود دارد، مراجعه به وبسایت شرکت ملی گاز، پرداخت قبض گاز با تلفن، پرداخت با خودپرداز، پرداخت با دستگاه کارت‌خوان، استعلام پیامکی قبض گاز و پرداخت از طریق اینترنت بانک‌ها راه‌هایی است که مشترکان می‌اوانند قبض خود را پرداخت کنند.

به‌ گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، یکی از راحت ترین روش های استعلام قبض گاز، مشاهده آن از طریق کد اشتراک است. مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت گاز  قبض گاز خود را مشاهده کنند. در مرحله اول افراد باید وارد سایت شرکت گاز به نشانی www.nigc.ir را در مروگر خود وارد و پس از ورود به صفحه اصلی سایت لازم است روی میز خدمت کلیک و گزینه خدمات الکترونیک را انتخاب کنند.

بیش از ۴۵ میلیارد تومان خسارت به مشترکان برق پرداخت شد

کاربران در صفحه باز شده باید روی خدمات مشترکان و سپس روی ارائه استعلام بدهی و تسویه حساب کلیک کرده و در صفحه بعد افراد باید استان محل سکونت خود را انتخاب کنند. پس از انتخاب استان مورد نظر افراد در صفحه ای که باز می شود باید شماره اشتراک و کد امنیتی را نیز وارد، سپس کافی است روی گزینه ورود کلیک کنند تا قبض برای آن ها نشان داده شود.

لازم به ذکر است که کد اشتراک قبض گاز از طریق‌ قبض های قبلی گاز قابل دسترس است.

استعلام قبض گاز از شماره کنتور

اما یکی از اطلاعاتی که می توان با استفاده از آن قبض گاز را مشاهده کرد شماره کنتور بوده که به راحتی قابل دسترس است. کسانی که به کد اشتراک و شناسه قبض گاز دسترسی ندارند با مشاهده کنتور خود به راحتی می توانند شماره آن را پیدا کرده و برای استعلام قبض اقدام کنند.

شماره کنتور گاز دقیقا روی خود کنتور گاز قرار دارد و یک شماره هشت رقمی است. هشت رقم اول سمت راست شماره کنتور روی گاز شماره سریال کنتور گاز است، پس از یادداشت کردن شماره کنتور افراد باید وارد سایت شرکت گاز به نشانی www.nigc.ir شوند و روی خدمات مشترکان کلیک، سپس از بخش صورت حساب مشترکین مشاهده صورت حساب را انتخاب کنند.

سپس مشترکان باید روی گزینه مشاهده صورت حساب گاز بر اساس سریال کنتور کلیک کرده تا وارد صفحه بعد شوند. در صفحه ای که باز می شود کافی است شماره سریال کنتور، نام استان و کد امنیتی وارد شده تا قبض گاز نمایش داده شود.

مراجعه به وبسایت شرکت ملی گاز

مشترکان برای پرداخت و استعلام قبض گاز می‌توانید به وبسایت شرکت ملی گاز به آدرس billing.nigc.ir مراجعه، سپس، شماره اشتراک و کد امنیتی نمایش داده شده را وارد کنند. در این سایت می‌توانید آخرین قبض و سوابق قبض گاز را مشاهده کرده و در صورت تمایل قبض خود را پرداخت کنید.

در مرحله بعد، اطلاعات کارت بانکی خود را که شامل شماره کارت ۱۶ رقمی، رمز پویا، CVV۲ و تاریخ انقضا می‌شود را وارد کرده تا قبض شما پرداخت شود. در آخر، رسید دیجیتالی پرداخت به ایمیل شما ارسال می‌شود.

نحوه پرداخت از طریق تلفن بانک

 نحوه پرداخت از طریق تلفن بانک، اینگونه است که  مشتری می بایست با شماره تلفن تلفنبانک مورد نظر خود تماس بگیرد و پس از شنیدن پیام‌های اولیه نسبت به درج شناسه قبض، شناسه پرداخت،   شماره کارت ۱۶ رقمی و رمز دوم آن اقدام کند. در نهایت، مبلغ قبض مورد نظر از حساب مشتری کسر و شماره پیگیری  به مشتری اعلام می شود.

نحوه پرداخت از طریق دستگاه‌های خودپرداز

در نحوه پرداخت از طریق دستگاه‌های خودپرداز نیز مشتری با قرار دادن کارت و درج رمز اول حساب خود در دستگاهها منوی پرداخت قبوض را انتخاب می کند. در دستگاه‌های خودپرداز مجهز به بارکد خوان، مشتری می تواند با انتخاب گزینه پرداخت از طریق بارکدخوان، بارکد مندرج در قبض خود را به دستگاه نشان دهد. دستگاه، شناسه قبض و نوع قبض و مبلغ قبض را جهت اخذ تائید از مشتری به او نشان می دهد. در صورت تائید مشتری، پرداخت قبوض انجام شده و رسید به مشتری تحویل داده می شود.

چنانچه بارکد قبوض خوانده نشود یا دستگاه خودپرداز مجهز به بارکد خوان نباشد یا مشتری تمایلی به پرداخت بوسیله بارکد خوان نداشته باشد می تواند گزینه پرداخت بصورت دستی را انتخاب کرده و شناسه قبض و شناسه پرداخت را وارد کند. مجدداً دستگاه، شناسه قبض، نوع قبض و مبلغ قبض را جهت اخذ تائید از مشتری به او نشان می دهد در صورت تائید مشتری، پرداخت قبوض انجام شده و رسید به مشتری تحویل داده می شود.

نحوه پرداخت از طریق اینترنت

مشتری با ورود به سایت بانک مورد نظر و ورود شماره حساب و رمز اینترنتی خود وارد منوی پرداخت قبوض می شود، سپس نوع قبض مورد نظر را انتخاب کرده شناسه قبض و شناسه پرداخت آن را وارد می کند، سیستم شناسه قبض، مبلغ قبض و نوع قبض را جهت اخذ تائید به مشتری نشان می دهد، پس از تائید نهایی، سیستم شماره پیگیری را به مشتری اعلام نموده و قبض مورد نظر را پرداخت می کند.

نحوه پرداخت از طریق تلفن همراه «WAP»

در خصوص نحوه پرداخت قبوض از طریق تلفن همراه «WAP» مشتری از طریق موبایل خود به اینترنت متصل می شود سایر مراحل مشابه پرداخت قبض از طریق اینترنت است البته مشتری باید مشترک خدمات Data شرکت ارتباطات سیار باشد.

نحوه پرداخت از طریق پایانه‌های فروشگاهی «POS»

نحوه پرداخت قبوض از طریق پایانه‌های فروشگاهی «POS» اظهار کرد: مشتری با ورود کارت خود در دستگاه POS و انتخاب گزینه پرداخت روی دستگاه اقدام به انتخاب نوع قبض نموده سپس شناسه قبض و شناسه پرداخت را وارد می کند، دستگاه مبلغ را به مشتری نمایش خواهد داد. با تائید مشتری، دستگاه، رمز را درخواست نموده و در انتها به مشتری رسید می دهد.

پرداخت قبض گاز با تلفن

شماره تلفن گویای ۲۰۰۰ برای پرداخت قبض گاز با استفاده از تلفن راه اندازی شده است. در این شیوه هم به شماره ۱۶ رقمی کارت بانکی و رمز دوم نیاز خواهید داشت. بهتر است بدانید که از این طریق می‌توانید پیگیری پرداخت قبض گاز را نیز انجام دهید.

استعلام پیامکی قبض گاز

برای صدور پیامکی قبض، تمامی مشترکین می‌توانند شماره اشتراک خود را به صورت *۱ شماره اشتراک به شماره ۱۰۰۰۱۹۴ ارسال کنند که این سرشماره را شرکت ملی گاز اعلام کرده است.

فقط قبوضی که در آنها عبارات شناسه قبض و شناسه پرداخت به همراه ارقام آنها درج شده باشد در پایانه‌های غیر حضوری بانکها قابل پرداخت است، کلیه پایانه‌های الکترونیکی پرداخت قبوض، در پایان عملیات، شماره‌ای را به عنوان شماره پیگیری به مشتری اعلام می کند که به منظور اطمینان از پرداخت قبض مورد نظر، مشتری می تواند شماره پیگیری را ثبت  و در برخی از بانکها پس از ۲۴ ساعت و در سایر بانکها بلافاصله می تواند با ورود اطلاعات شماره پیگیری از پرداخت شدن قبض خود اطمینان حاصل کند.

جهت جلوگیری از پرداخت مجدد قبض توسط سایر اعضای خانواده بهتر است مشتری تاریخ و نحوه پرداخت قبض خود را به همراه شماره پیگیری ثبت و آن را نزد خود نگهداری کند.

برای شکایت از قبض گاز باید چه کنید؟

 امکان اعلام شکایت و اعتراض نسبت به محاسبه گازبهای مشترکان خانگی با ثبت شکایت در سامانه بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت ملی گاز ایران فراهم است و  همه متقاضیان و مشترکان گاز طبیعی می‌توانند درخواست‌های خود به‌منظور دریافت خدمات را از آدرس  www.nigc.ir/services دنبال کنند. بدیهی است شرکت‌های گاز استانی نیز موظف‌اند همه سامانه‌های خدماتی خود را به این آدرس متصل کنند.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1175801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =