سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مشخص، راه حل مسائل اقتصادی کشور/ بنگاه‌داری دولتی مهم‌ترین عامل تورم‌زا است

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: دولت برای حل مسائل اقتصادی نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مشخص است اما تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت، موجب کاهش اثرگذاری برنامه‌های مثبت دولت می‌شود.

عمادالدین صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره شعار سال اظهار کرد: سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری در مشهد جزو مهم‌ترین سخنرانی‌های ایشان در طول سال است و معمولا ایشان در این سخنرانی به بررسی ابعاد مختلف شعار سال و مهم‌ترین مسائل اصلی کشور میپردازند که نقشه راه و بهترین راهبرد برای حل مسائل و مشکلات کشور است و در هر زمینه‌ای که نهادهای حکومتی، به ویژه دستگاه‌های اجرایی به آن عمل کرده‌اند شاهد رشد و پیشرفت در آن مسئله بوده‌ایم.

مهم‌ترین مطالبات تشکل‌های دانشجویی از وزارت علوم در سال ۱۴۰۱ چه بود؟

وی افزود: در دهه گذشته شاهد تاکیدات رهبر انقلاب در حوزه تولید و به اعتقاد تقریبا تمام کارشناسان اقتصادی "تولید" به عنوان کلیدی‌ترین راه حل اقتصادی باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به شعار سال گذشته، ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ نیز تولید دانش بنیان مورد تاکید رهبری قرار گرفت که موجب شد اتفاقات خوبی در ارتقا سطح تولیدات دانش‌بنیان رقم بخورد و از صنایع مرتبط با این حوزه حمایت شد، ناگفته نماند که ارتقا سطح تولیدات نیز باید در سال 1402 بیش از پیش موردحمایت قرار گیرد.

صفایی در ادامه بیان کرد: تولید دانش‌بنیان الزاماتی دارد، که یکی از این الزامات حمایت‌های مالی و اعطا تسهیلات است که تاثیر قابل توجهی بر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دارد که توسعه بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی و... به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد بازار سرمایه‌ای خاص شرکت‌های دانش‌بنیان امری ضروری است، عنوان کرد: از یاد نبریم که شعار سال صرفا مخصوص یک 365 روز نیست ونباید با فرا رسیدن سال جدید پوسترهای آن از سطح شهر و نشان آن از گوشه شبکه‌های تلویزیونی خط بخورد. بلکه شعار هرسال ریل گذاری برای برنامه‌های بلند مدت کشور و اهداف کلان مبتنی بر سیاست‌ها و اسناد بالادستی است. به طور مثال نظام‌سازی و قانون‌گذاری کارآمد در مسائلی چون حق مالکیت فکری اختراعات، مشوق‌های مالیاتی و... همچنان باید مورد توجه مسئولین باشد.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درخصوص تحقق شعار سال تاکید کرد: نکته جالب توجه در تحقق شعار سال جاری این است که دولت در جهت حل مسائل اقتصادی نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مشخص است و مواجهه سردرگم با مسائل  و تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت، موجب کاهش اثرگذاری برنامه‌های مثبت دولت می‌شود. به خصوص در مسئله خودرو که این موضوع کاملا روشن است. اما امروز آنچه که بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار گرفته این است که واقعا برنامه اقتصادی دولت چیست و برای مهار تورم چه سیاستی را پیش می‌گیرد؟

صفایی در ادامه افزود: در سنوات گذشته شاهد دستورات و بخشنامه‌های مختلف برای خروج بنگاه‌داری بانک ها بودیم اما موضوع اصلی این است که وقتی بنگاه‌داری در جهت مسکن، خودرو، ارز و... سودآوری بیشتری نسبت به تولید دارد، بانک‌ها رغبتی در جهت تولید ندارند، لذا باید حتی المقدور نظارت‌ها بیشتر شود و موانع تولید به حداقل برسد.

وی با اشاره به حاکمیت چندگانه در تیم اقتصادی دولت، بیان کرد: متاسفانه دیدگاه بنگاه‌داری  در تیم اقتصادی دولت نیز وجود دارد که خود جزو مهمترین علل تورم در کشور است که نیازمند تغییر جدی است.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در انتها خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصادی دولت تاثیر مستقیم بر معیشت مردم دارد و در جامعه‌ای که مشکلات اقتصادی کمر مردم را خم کرده است، آن چه که باید در اولویت قرار گیرد اقناع عمومی سیاست‌های اقتصادی برای مردم است کما اینکه با اعتماد عمومی نیز کاملا در ارتباط است.

خبرنگار: مائده مومن حقیقی

اتتهای پیام/

کد خبر: 1176007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =