تعداد مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی ۲ برابر می‌شود/ افزایش اعتبار صندوق پژوهش و فناوری به ۳۴۷ میلیارد تومان

مدیرکل کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پس از ثبت ایده، شرکت‌های دانش بنیان در صورت نیاز به سرمایه گذاری از طریق صندوق دانشگاه وارد عمل می‌شوند. هم اکنون اعتبار این صندوق به ۳۷۴ میلیارد تومان افزایش داشته و این اقدامات نشان می‌دهد که دانشگاه می‌خواهد به ارائه تسهیلات و سرمایه گذاری و حمایت از زیرساخت‌ها بپردازد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرکت‌های دانش بنیان موتور محرک اقتصاد جامعه به شمار می‌روند و در صورت حمایت از این شرکت‌ها، تولیدات صنعتی رشد قابل توجهی خواهند داشت و روند اشتغال فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار تسهیل خواهد شد. دانشگاه آزاد اسلامی با اتکا به صندوق پژوهش و فناوری خود، در راستای حمایت از این شرکت‌های دانش‌بنیان قدم برداشته است. برای پیگیری حمایت‌ها و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیانِ مستقر در مراکز رشد با   قباد بهزادی‌پور، مدیرکل کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگو کردیم که مشروح آن در زیر آمده است:

•           فعالیت مراکز رشد را بر اساس ارزیابی‌ها، کارایی، تصمیم گیری  جدید و اقدامات نو را توضیح دهید؟

 در دوسال اخیر برنامه ریزی بر روی مراکز رشد دانشگاه از لحاظ توسعه کمی و کیفی بررسی این مراکز در دستور کار قرار گرفت و همچنین مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. در دو سال گذشته از یکصد مرکز رشد به یکصد و پنجاه مرکز رشد افزایش یافته است. این مراکز با توجه به سطح بندی در دوسال گذشته ۵۰ مرکز رشد در سطح یک و دو دانشگاه آزاد اسلامی هستند. ۵۰ مرکز هم در سطح سه و ۵۷ مرکز هم به شکل اقمار با مراکز رشد اصلی همکاری می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در طرح‌های فناورانه و دانش بنیان توسعه می‌یابد/ تسهیل اشتغال دانشجویان با حمایت‌های صندوق پژوهش و فناوری

فعالیت اصلی مرکز رشد به این شکل است که یک دانشجو یا عضو هیات علمی مراجعه کرده و مشاوره‌های لازم به این فرد داده می‌شود تا ایده‌ها را پرورش دهند و تا حدی که با گذشت دوره‌های متعدد بتواند یک برنامه کسب و کار برای خود طراحی کند. فرد در مرحله بعدی ایده را با توجه به نیاز ایده برای تبدیل به محصول یک تیم را دور خود جمع آوری کرده و این تیم ایده و طرح داشته که منجر به کار تیمی در قالب هسته فناور می‌شود که در یک بازه زمانی ۹ ماهه می‌تواند هسته فناور را طراحی کنند. بعد از ساخت محصول شرکت ثبت شده و شرکت بعد از کسب مجوزها تاییدیه دانش بنیان را اخذ کرده و  می‌توانند از مراکز رشد خارج شوند. شرکت‌ها با قابلیت دانش بنیان در مراکز رشد فعالیت می‌کنند. در ۳ سال گذشته توانستیم از ۵۰۴ شرکت فناور را در شرایط فعلی به دو هزار هسته و واحد فناور به هسته دانشگاه آزاد اسلامی برسد.

•           وضعیت تعامل بین صنعت و دانشگاه  از  طریق مراکز رشد را چگونه ارزیابی می‌کنید و  با توجه به اینکه همچنان پژوهشگران از عدم اعتماد به صنعت شکایت دارند؟

در دو سال گذشته با بررسی زیست بوم دانشگاه آزاد اسلامی مراکز رشد فعالیت‌های آموزش راه اندازی شرکت و سرمایه گذاری و تجاری سازی را انجام می‌دهند، اما از دو سال گذشته سه مولفه اصلی در زیست بوم فناوری داشته و زیرساخت‌ها برای فعالیت‌های اشتراکی و شتابدهی و مرکز رشد و شرکت‌داری و سراهای نوآوری سرمایه گذاری و ارتباط با صنعت و تجازی سازی به این حوزه واگذار شده است. ارتباط با صنعت و سرمایه گذاری به سراهای نوآوری واگذار شده است.

سراهای نوآوری بر اساس نیازهای ملی منطقه‌ای و با توجه به ظرفیت اعضای هیات علمی شکل گرفته و یک سرای نوآوری شکل گرفته که در صورت فعالیت می‌تواند یک بازار را  تشکیل دهد و شرکت‌ها در بازار می‌توانند با صنعت ارتباط بر قرار کنند. بر اساس ارزیابی قراردادها از مراکز رشد در زمینه تجاری سازی به فعالیت می‌پردازند. هم اکنون محصولات توسط شرکت‌های مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی تولید می‌شود.

برای مثال در رویداد عصر امید دو هزار هسته و واحد فناوردر ۸ حوزه تجهیزات پزشکی، فناور، ماشین آلات صنعتی و ... حضور داشتند و برای هر حوزه تخصصی حدود ۴۰۰ شرکت حضور داشتند.

•       برای افزایش حمایت از مراکز رشد چه اقداتی در دستور کار باید قرار بگیرد؟

مبنای حرکت و برنامه‌ریزی صنعت تحول دانشگاه آزاد اسلامی تعیین  کننده است و به دنبال افزایش تعداد مراکز رشد هستیم و خواستار توسعه مراکز رشد به ۲۰۰ واحد هستیم. تعداد هسته‌ها و واحدهای فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در ۴ سال آینده به سه هزارو ۶۰۰ هسته واحد در مراکز رشد دانشگاه دست یابیم.

•       شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مراکز رشد شرکت‌هایی هستند که علاوه‌بر آن که توانسته‌اند محصول تولید کرده و مجوزهای لازم را دریافت کنند، تاییدیه دانش‌بنیان را  از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دریافت کردند. این گونه حمایت‌ها به چه میزان در توسعه فعالیت‌ها موثر بوده است؟

حمایت‌ها از هسته واحدها به دو دسته در قالب حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی و دولت و ریاست جمهوری تقسیم می‌شود. در دانشگاه آزاد اسلامی دو نوع حمایت وجود دارد و در مراکزرشد حمایت ساخت نمونه اولیه برای استقرارو اخذ مجوز لازم را دارد و در مرحله سرمایه گذاری صندوق پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی وارد کار می‌شود. برای مثال شرکت در صورت نیاز به سرمایه گذاری از طریق صندوق دانشگاه وارد عمل می‌شوند.

هم اکنون اعتبار این صندوق به ۳۷۴ میلیارد تومان افزایش داشته و این اقدامات نشان می‌دهد که دانشگاه می‌خواهد به ارائه تسهیلات و سرمایه گذاری و حمایت از زیرساخت‌ها بپردازد. دانشگاه آزاد اسلامی از این شرکت‌ها  حمایت می‌کند. هرچقدر میزان حمایت‌ها از شرکت‌ها افزایش یابد، طبیعتا این شرکت‌ها با توسعه همراه هستند، چون برخی از شرکت‌ها به لیزینگ دانشگاه نیاز داشته و اگر شرکت‌ها به شکل پیوسته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری مورد حمایت قرار بگیرند و موفق عمل می‌کنند. اغلب شرکت‌های فعال به دنبال راه اندازی کسب و کار و نیازمند تسهیلات و سرمایه و فضای مناسب دارند که از لحاظ صندوق بیرون و دانشگاه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین می‌شود.

    برای توسعه تعامل میان صنعت و دانشگاه ایجاد اکوسیستم نوآوری از ایده برای تجاری‌سازی محصول برای فناوران در دانشگاه آزاد از اهمیت برخوردار است. برای دوری از اقدامات کلیشه ای چه اقداماتی باید در دستور کار قرار بگیرد؟

برای کارهای سنتی در این مراکز نباید رقیب درست کرد، بلکه باید به دنبال تولید فناوری بود. شرکت‌های دانشگاه باید بر پایه فناوری باشند و بسیاری از اعضا فناور تولیدی در اختیار شرکت‌ها قرار داده و مشکل اصلی صنعت این است که شاید یک کارخانه در ۱۰ سال فقط یک محصول تولید کرده و دیگر توان تولید محصولات دیگر را نداشته باشد، همین امر توان رقابت را کاهش داده و با نمونه‌های خارجی توان رقابت نداشته و ورشکسته می‌شود. اگر صنایع دانشگاه را به عنوان یک مرکزتوسعه و تحقق بدانند در مراکزرشد درراستای توسعه صنعت فناوری خلق می‌شود.

شرکت‌های تولید کننده فناوری باعث به روز رسانی صنعت و تولید محصولات جدید می‌شود. اگر در تولید محصولات داخلی بتوانیم مراکزرشد را به عنوان مرکز توسعه و تحقق در نظر بگیریم این مراکز در سطح جامعه پویا عمل می‌کنند. هم اکنون دو هزار شرکت دانش بنیان بیش از دو هزار محصول در دانشگاه ازاد اسلامی فعال هستند و  زیرساخت‌ها فراهم و حمایت ها باید به شکل آیین نامه‌ای به واحدهای دانشگاهی ارائه شود و زیرساخت‌ها و امکانات وجود دارد.

در سال ۹۹ حدود ۳۰۰ رویداد در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و در سال ۱۴۰۰ تعداد رویدادها به ۶۰۰ تعداد و در سالجاری تعداد رویدادها به هزار و ۸۰۰ رویداد رسید. در هر رویداد ۳۰ تا ۴۰ شرکت کننده در آن فعالیت کنند تعداد قابل توجهی در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند. باید بتوان برای اعضای هیات علمی، کارمندان و دانشجویان با فناوری ارتباط برقرار کنند. همچون نسلی که از آموزش به پژوهش جهش کرد می‌توان از پژوهش به فناوری و نوآوری حرکت کند.

زیر ساخت ها افزایش یافته است. برای مثال در روز نخست آغاز فعالیت ۴۰ هزار متر مربع در کل دانشگاه برای مراکز رشد فضا اختصاص داده شد اما هم اکنون برای مراکز رشدبیش از سه هزار متر مربع  فضا اختصاص داده شده است. تمامی این اقدامات برای دانشگاه هزینه داشته و دانشگاه با حمایت به دنبال وقوع اتفاقات مناسب در کشور است. با یک شور و اشتیاق شرکت کرده و در دو- سه روز تعداد قابل توجهی از افراد به عقد قرار داد می پردازند. شرکت های تی آر ال بالای ۷ می توانند به عقد قرار داد بپردازند. این اقدامات جهش مناسبی را در کشور به دنبال دارد.

  • بر اساس ارزیابی های انجام شده عملکرد شرکت های دانش بنیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در ۸ سال اخیر فقط ۴ مرکز رشد از وزارت علوم و تحقیقات مجوز فعالیت قطعی اخذ کردند. در سال گذشته این عدد به ۲۵ مرکز رسیده است. بهمن سالجاری به ۵۰ مجوز مرکز رشد می‌رسد. وقتی ۵۰ مرکز رشد مجوز فعالیت داشته باشد امکان رشد شرکت‌های دانش بنیان سطح ۳ هم فراهم شده و امکان رشد سریع در شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌شود. هم اکنون از دو هزار شرکت دانش بنیان ۳۰ هزار خلاق است. با این تفاسیر در سال آینده صد در صد در حوزه دانش بنیان رشد خواهیم داشت. درضمن با درایت دکتر محمد مهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی هم اکنون زیست بوم فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته و درباره ثبت برند و تجاری‌سازی محصولات و بازاریابی به فعالیت می‌پردازند.

در برنامه شتاب دهی در هفت فصل و ۷۰ سرفصل آموزش می‌توان به فعالیت پرداخت. درسال آینده تعداد رویدادها بیش از دو هزار رویداد فناورانه خواهد بود. مبالغ حمایتی در مراکزرشد افزایش می‌یابد، چون سراهای نوآوری پل بین دانشگاه و صنعت، دانشگاه  و بازار و دانشگاه و دولت هستند.

در طرح پویش دانشجو می‌تواند به اشتغال پرداخته و مشکلات دارایی و بیمه حل شده و می‌تواند بورس تحصیلی شده و از این طریق تامین شود. این دانشجو در صنعت از لحاظ اخلاقی شناسایی شده و در تامین نیروی متخصص اقدام می‌کند. در بازار سرای بالغ بر اساس شرکت‌ها فعال در آن به راه اندازی بازار راه اندازی پرداخته و این بازار از لحاظ آیین نامه‌ای و بخش نامه از مراکز رشد قوی‌تر است  و می‌تواند در زمینه سرمایه گذاری ورود کند. شرکت‌های فعال در سراهای نوآوری مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اخذ تسهیلات برقرار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1176390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =