برترین کشورها در شاخص جهانی نوآوری کدامند؟ + جایگاه ایران

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که آمریکا، سوئد و سنگاپور بالاترین امتیازات شاخص فناوری و نوآوری را در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند. ایران از میان ۱۶۶ کشور در جایگاه ۷۵ جهانی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گزارش فناوری و نوآوری ۲۰۲۳ اخیرا از سوی سازمان ملل متحد منتشر شد. در این گزارش کشورهای جهان بر اساس شاخص آمادگی نوآوری‌های مرزی رتبه‌بندی شده اند.

کاهش ۵۰ درصدی فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی در آمریکا

شاخص نوآوری‌های مرزی شامل پنج زیر شاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، مهارت‌ها، تحقیق و توسعه (R&D)، صنعت و دسترسی به منابع مالی (سرمایه‌گذاری) است.

منظور از نوآوری‌های مرزی، دانش‌های تولید شده در حوزه‌های بین رشته‌ای است. این تحقیقات مرزهای سنتی جوامع تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف را شکسته و به ایجاد زمینه‌های جدیدی از توسعه علمی می‌انجامد. برای مثال، مهندسی پزشکی که تلفیق ابتکارات مهندسی برای ساخت تجهیزات پزشکی مدرن را مدنظر قرار می‌دهد، مکاترونیک که به دنبال تلفیق مکانیک و برق به‌عنوان دو رشته مادر مهندسی است و یا زیست‌فناوری که زیست‌شناسی و مهندسی را به هم پیوند می‌دهد، نمونه‌های بارزی از این روند رو به تغییر هستند.

در گزارش سازمان ملل آمده است که جهان در سال ۲۰۲۳ با چالش‌های اجتماعی و اقتصادی شدیدی مواجه است. چرا که بسیاری از کشورها سه سال گذشته را درگیر مبارزه با بیماری کرونا بودند. 

در دهه‌های اخیر، سیاست‌گذاران و متولیان حوزه علم و فناوری، سعی در توسعه و ارتقای تحقیقات و نوآوری‌های بین‌رشته‌ای داشته‌اند. یافته‌های گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که آمریکا، سوئد و سنگاپور بالاترین امتیازات شاخص فناوری را در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند. 

جدول زیر ۱۰ کشور برتر جهان در شاخص آمادگی فناوری‌های مرزی و زیر شاخص‌های آن در سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد؛

کشور رتبه ۲۰۲۲ رتبه ۲۰۲۱ رتبه ICT رتبه
مهارت‌ها
رتبه
تحقیق و توسعه
رتبه صنعت رتبه سرمایه‌گذاری
 
آمریکا ۱ ۱ ۱۱ ۱۸ ۲ ۱۶ ۲
سوئد ۲ ۴ ۶ ۲ ۱۶ ۱۱ ۱۸
سنگاپور ۳ ۵ ۷ ۸ ۱۷ ۴ ۱۷
سوئیس ۴ ۲ ۲۱ ۱۳ ۱۲ ۵ ۵
هلند ۵ ۶ ۴ ۹ ۱۵ ۱۰ ۳۱
کره  ۶ ۷ ۱۵ ۲۶ ۳ ۹ ۷
آلمان ۷ ۹ ۲۴ ۱۷ ۵ ۱۲ ۴۰
فنلاند ۸ ۱۷ ۲۲ ۵ ۲۱ ۲۰ ۳۰
چین ۹ ۱۵ ۹ ۲۳ ۲۹ ۲ ۱

بلژیک

۱۰ ۱۱ ۱۳ ۴ ۲۳ ۱۹ ۴۸
ایران ۷۵ ۷۱ ۷۸ ۷۴ ۳۵ ۱۱۸ ۶۲

بر اساس این جدول، ایران در سال ۲۰۲۲ رتبه ۷۵ جهان در شاخص نوآوری‌های مرزی را دارد که نسبت به سال ۲۰۲۱، ۴ پله افت داشته است. آمریکا در هر ۲ سال، رتبه نخست جهان در شاخص نوآوری را داشته است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1176866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =