تصویب کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان / قالیباف: عقوبتی سخت و درهم‌کوبنده در انتظار رژیم صهیونیستی است

طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد و لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار در دستور کار مجلس است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشست علنی مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 20 فروردین ماه دقایقی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

در این جلسه قرار است ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد و گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار بررسی شود.

شروط مجلس برای پرداخت پاداش به گزارشگران فساد تعیین شد

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و گزارش شور دوم کمیسیون عمران در مورد طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.

همچنین نمایندگان در این نشست گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی تمدید (پروتکل) موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولتهای عضو را بررسی می کنند.

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز و بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح الحاق ۷ تبصره به ماده ۷ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.

 قالیباف: عقوبتی سخت و درهم‌کوبنده در انتظار رژیم صهیونیستی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن هتک حرمت مسجدالاقصی گفت: رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین وضعیت خود در طول تاریخ است و می‌داند که به پشتوانه قدرت جبهه مقاومت در روز موعود، عقوبتی سخت و درهم کوبنده در انتظار آن‌هاست.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه 20 فروردین) مجلس شورای اسلامی در سال 1402 در نطق پیش ازدستور خود بیان کرد: با فرا رسیدن شب‌های با برکت و نورانی قدر به توصیه بزرگان از خداوند متعال، توفیق «ترمیم گذشته» و «ترسیم آینده» را طلب می کنم و از ملت شریف ایران التماس دعای خیر و عافیت داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین فرا رسیدن روز ملی فناوری هسته‌ای را گرامی می‌دارم؛ مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم با تصویب قانون اقدام راهبردی، زمینه قانونی تثبیت و ارتقاء دستاوردهای هسته‌ای کشور توام با باز کردن دست دستگاه دیپلماسی در استیفای حقوق ملت ایران را فراهم ساخت. یاد و خاطر شهدای گرانقدر هسته‌ای را گرامی می‌دارم و از مجاهدت شبانه‌روزی و مخلصانه دانشمندان صنعت هسته‌ای که مایه مباهات و افتخار ملت ایران هستند، قدردانی می‌کنم.

وی افزود: همچنین یاد و خاطر دو شهید سرافراز و جاویدنام، دلاور میدان‌های نبرد، امیر شهید سپهبد علی صیاد شیرازی و سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی را گرامی می‌دارم.

قالیباف با بیان اینکه هتک حرمت مسجد الاقصی قبله‌گاه اول مسلمین و بازداشت و ضرب و شتم اعتکاف‌کنندگان و نمازگزاران در آن مکان مقدس و حملات وحشیانه نظامیان رژیم صهیونیستی به غزه و جنوب لبنان را به شدت محکوم می‌کنم، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی دهه ها است با زیر پا گذاشتن تمام قوانین بین المللی به یک ماشین کشتار بدون مهار و به طرز فزاینده ای جنایت‌کار، مبدل گشته است. آحاد مسلمین جهان یکدل و یکصدا پشتیبان برادران و خواهران مقاوم و شجاع خود در فلسطین هستند و در روز قدس امسال نیز راهپیمایی های باشکوه آنان همچون گذشته نشان خواهد داد که آرمان قدس شریف بالنده تر و جوشان تر، و نفرت از رژیم صهیونیستی، زنده تر از هر زمانی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: رژیم صهیونیستی امروز در ضعیف‌ترین وضعیت خود در طول تاریخ است و قدرت جبهه مقاومت، این رژیم را به واکنش‌های بزدلانه مجبور کرده و این رژیم می‌داند که به پشتوانه قدرت جبهه مقاومت، در روز موعود عقوبتی سخت و در هم کوبنده در انتظار آن‌هاست.

مهم‌ترین محورهای نطق میان دستور نمایندگان چه بود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در نطق میان دستور خود به لزوم تحقق شعار سال، تحرکات کشور آذربایجان، گشایش روابط دولت با کشورهای همسایه و... اشاره کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه 20 فروردین ماه در نطق میان دستور خود به لزوم تحقق شعار سال، تحرکات کشور آذربایجان، گشایش روابط دولت با کشورهای همسایه و... اشاره کردند.

مجلس از گشایش روابط جدید دولت با کشورهای همسایه حمایت همه‌جانبه می‌کند

یعقوب رضازاده نماینده مردم سلماس در مجلس در نطق میان دستور خود اظهار کرد: سال 1402 با فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مهار تورم و افزایش تولید در کشور عطرآگین شده است. قطعاً عنایت و تلاش دولت و مجلس برای تحقق شعار سال عملی و موثر خواهد بود.

وی افزود: رهبر انقلاب در توصیه خود به سران قوا دولت، مجلس، قوه قضاییه و نیروهای مسلح ضمن تلاش برای خودسازی و تحقق شعار سال و فعالیت دستگاه دیپلماسی کشور در عرصه بین‌المللی مبنی بر اینکه تحولات جهانی در سال جدید به نفع دنیای اسلام به ویژه جمهوری اسلامی ایران است اشاره فرمودند و به شکست آمریکا و اسرائیل در تمام عرصه های بین المللی تاکید نمودند. لذا مجلس شورای اسلامی از سیاست باز و تنش زدایی دولت و از گشایش روابط جدید با دولت های عربستان امارات و سایر کشورهای منطقه به ویژه همسایگان حمایت همه جانبه می کند و همچنین از ادامه مذاکرات برجامی حمایت می نماید.

به رئیس جمهور کشور آذربایجان تذکر می‌دهیم که بی جهت به دام عنکبوتی دولت قاسم و صهیونیستی اسرائیل نیافتاده و در مرزهای ایران اسلامی رجز خوانی نکند یک گردان بسیجی ما در مقابل چندین لشکر نظامی کشور آذربایجان میتوانند صف آرایی و مقابله کند.

 سیاست‌های اقتصادی که بر مبنای تفکر غربی ترسیم شده، مشکلات موجود را حل نمی‌کند

سید مسعود خاتمی نماینده مردم گلپایگان در مجلس نیز در نطق میان دستور خود اظهار کرد: در سالی که گذشت کشور عزیزمان دستخوش فتنه ها و حوادث تلخی شد که الحمدلله با هوشیاری مردم و رهنمودهای رهبر فرزانه این فتنه ها به پایان رسید حضور تاریخی مردم بصیر و صبور در یوم الله ۲۲ بهمن نقطه عطفی بود که وفاداری و اطمینان مردم به نظام و اتحاد و مقاومت شان را در برابر دشمنان نشان داد.

وی افزود: اما این نجابت و ایستادگی بی نظیر علاوه بر این که پیام روشنی برای دشمنان انقلاب اسلامی داشت تذکری جدی هم برای مسئولین و کارگزاران نظام بود وضعیت فعلی اقتصاد کشور شایسته این ملت قوی و زیبنده این انقلاب نیز گرانی‌های افسارگسیخته و تورم غیر عادی حقیقتاً فشار طاقت‌فرسایی بر مردم وارد می کند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس ادامه داد: مهار این تورم تدبیر و عزمی راسخ می‌خواهد سیاست‌های اقتصادی که در دهه های گذشته بر مبنای تفکرات غربی ترسیم شده مشکلات ما را حل نمی‌کند جناب آقای رئیسی آزموده را آزمودن خطاست. سیاست‌های تجربه شده و نادرست راه به جایی نمی‌برد بازنگری در ترکیب تیم اقتصادی دولت بر مبنای رهنمودهای رهبر فرزانه و قانون اساسی امری ضروری است.

خاتمی خاطر نشان کرد: باید به متخصصین دلسوز و انقلابی اعتماد کرد تا رویکردهای تازه‌ای در مدیریت اقتصادی کشور ایجاد شود. جناب آقای رئیسی امروز بسیاری از کشورها سخن از پایان حاکمیت دلار می گویند ایران اسلامی باید پیشتاز این رویکرد باشد وقتی قیمت مواد اولیه با دلار محاسبه می‌شود یعنی دلاری کردن هزینه کارگران و کارمندان شریفی که درآمدشان ریالی است. آقای رئیس جمهور برای تقویت پول ملی و افزایش قدرت خرید مردم شرح دلار را از سر اقتصادی مملکت کم کنید.

وی تصریح کرد: برای حل مشکل اقتصادی و رشد تولید مشارکت مردم را باید محقق کرد. تجربه های قبلی در دفاع مقدس، جهاد سازندگی و مقابله با کرونا نشان داد که هر وقت کارگزاران با کمک و مشارکت مردم حرکت کردند و موفقیت های بزرگ و حماسه های ارزشمندی رقم خورده است.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس بیان داشت: در اقتصاد و تولید نیز باید مردم را به معنای واقعی کلمه مشارکت داد، همچون دفاع مقدس کار را به مردم سپرد برای تحقق این مهم باید زیرساخت‌های مناسب فراهم شود. تا وقتی که نظام دیوان سالاری دولتی حاکم باشد مردم به بخش خصوصی گلایه دارند حذف این ایران سالاری مد ایرانی شجاع و انقلابی می خواهد.

خاتمی عنوان کرد: مسئولان باید با مردم صادق باشند و مردم را از خود بدانند، شفافیت شاه کلید رشد فسادستیزی است؛ امروز نمایندگان البته با تاخیر رای خود را برای مردم شفاف کردند و اصل شفافیت باید به تمام دستگاه‌های اجرایی تسری پیدا کند تا بتوان مافیای هفت سر  فساد را ریشه کن کرد.

وی افزود: وقتی مردم قیمت بالا و شرایط نامناسب خودرو های داخلی را می بینند حق دارند به طور شفاف بدانند که چه کسانی و چرا با رقابتی کردن این صنعت مخالفند. دولت باید به معنای واقعی کلمه چابک انقلابی و پیگیر باشد تا بتواند مهارت تورم و رشد تولید را کند.

 کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان تصویب شد

کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

در نشست علنی امروز یکشنبه 20 فروردین مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان با ۱۹۰ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب نمایندگان رسید.

پیش از رای گیری مجلس برای کلیات این لایحه، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر برخی مواد این لایحه دارای اشکالاتی باشد به کمیسیون مربوطه اعاده می شود و نظرات کمیسیون های فرهنگی، حقوقی، بهداشت و آموزش نیز در این رابطه گرفته می شود.

به گزارش فارس، تدوین لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در معاونت امور زنان و خانواده دولت یازدهم با هدف جلوگیری از خشونت علیه زنان و حمایت قانونی هرچه بیشتر از زنان خشونت دیده آغاز شد و پیگیری‌ها برای تصویب آن در کمیسیون لوایح دولت تا دولت دوازدهم ادامه یافت و نهایتا پس از گذشت قریب به ۱۰ سال از زمان تدوینش، در کمیسیون لوایح دولت تصویب و در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در مجلس اعلام وصول شد البته نمایندگان مجلس یازدهم در این موضوع، صرفا منتظر ارائه لایحه از سوی دولت نماندند و خودشان نیز در این زمینه طرحی را آماده کرده بودند.پ

پس از اعلام وصول لایحه دولت در این خصوص، کمیسیون اجتماعی مجلس کلیات آن را به تصویب رساند و قریب به یک سال در کمیته تخصصی کمیسیون کار کارشناسی روی این لایحه انجام شد. طبق آخرین تغییرات اعمال شده از سوی نمایندگان ملت، لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت نوشته شده توسط دولت با طرح «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» تدوین شده توسط مجلس ادغام و نهایتا با اصلاحاتی در عنوان و متن، لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» به تصویب کمیسیون اجتماعی مجلس رسید.

بر این اساس پس از گذشت یک سال و اندی از اعلام وصول این لایحه در مجلس و کار کارشناسی در کمیته تخصصی، کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص این لایحه به جمع بندی نهایی رسید و گزارش نهایی کمیسیون جهت رسیدگی در صحن مجلس به هیات رئیسه داده شد. در ایام پایانی سال ۱۴۰۱ نیز رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی پیرامون این لایحه نیز در دستور کار صحن مجلس قرار داشت اما نمایندگان فرصت ورود به آن را پیدا نکردند.پ

در نهایت در نشست علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره این لایحه قرائت شد و مخالفان و موافقان این طرح، به بیان نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1176981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =