غفلت نهادهای دولتی نسبت به تربیت نسل نوجوان / نقش کمرنگ پرورش در مدارس

دوران نوجوانی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی افراد است که نقش مهمی درشکل‌گیری شخصیت افراد در آینده دارد اما برخی خانواده‌ها آموزش صحیح برخورد با یک نوجوان را نیاموخته‌اند و آموزش و پرورش هم عملکرد قابل قبولی ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، دوران نوجوانی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی افراد است که نقش مهمی درشکل‌گیری شخصیت افراد در آینده دارد اما برخی خانواده‌ها آموزش صحیح برخورد با یک نوجوان را نیاموخته‌اند و آموزش و پرورش هم عملکرد قابل قبولی ندارد.

برنامه آموزش و پرورش برای ارتقای معلمان پرورشی

علیرضا واحدی روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره شکاف نسلی در خانواده‌ها گفت: متاسفانه خانواده‌ها می‌خواهند حرف خودشان را به کرسی بنشانند، بدون اینکه صحبت‌ها، نظرها و عقاید فرزندشان را بدانند. راه حل این مشکل تعامل صحیح با فرزندان است.

وی افزود: مهارت تفکر، بخشی از مهارت‌های مورد نیاز زندگی است که به ۱۰ نوع تقسیم می‌شود. اگر از ابتدا فرزندتان را صحیح و با روش مقتدرانه تربیت کرده باشید، کنش‌های ناهنجار در کمترین حالت پیش می‌آید یا از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

روانشناس اجتماعی توضیح داد: با فرزندتان درمورد عقاید و نظر و سبک زندگی مورد علاقه صحبت کنید، تا زمانی که به اول آسیب نزند و دچار مشکل نشود آزادی عمل بدهید اما به صورت کاملا کنترل شده که باعث فرار و دوری از خانواده نشود.

وی با بیان اینکه هیچ فرزندی دوست ندارد از خانواده جدا شود مگر اینکه خانواده اورا به روش‌های متعدد دور کرده باشد، گفت: سازمان‌های دولتی متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای نسل نوجوان ندارند. وزارت آموزش پرورش هنوز در دهه شصت مانده و نوآوری فکری و عقیدتی و تربیتی نشده است. خانواده و مدرسه مهم‌ترین نهاد تربیتی افراد در جامعه است.

واحدی عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد حضورت معلم‌ها و دبیرانی هستیم که هیچ توجهی به تربیت دانش‌آموزان ندارند و گاها خود بحران‌سازی می‌کنند. باید این افراد شناسایی شوند و تذکر گرفته یا در مشاغل دیگر به کار گرفته شوند. به این دلیل که تربیت یک نسل تاثیرگذارترین اتفاق درجامعه است.

وی افزود: تصور کنید، دانش‌آموزی در محیط پرخاشگر و ناامن خانواده به مدرسه می‌آید و انتظار می‌رود در آنجا محیطی امن داشته باشد اما دوباره با محیط ناامن مواجه می‌شود، تکلیف چیست؟ معلوم است که آسیب‌های متعدد در انتظار او است.

واحدی عنوان کرد: مراجعین زیادی با سنین نوجوان و جوان دارم  که به شدت ناامید هستند، هدف و برنامه‌ای برای آینده ندارند و یکی از شاخص‌های آنها دوری از خانواده و فرار از تحصیل است.

وی ادامه داد:  وقتی نهادهای دولتی نه برای خانواده‌ها برنامه مناسب دارند و نه برای دانش‌آموزان برنامه صحیح و مفید تدوین شده و در قسمت دیگر بدون هیچ توجهی دبیران و معلمانی که صلاحیت تربیتی ندارند را وارد مدرسه می‌کنند، چنین بحرانی در خانواده و نوجوانان قابل پیش‌بینی است.

 تفاوت‌های فردی در نظام آموزشی کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است

بخشی از مشکلات نوجوانان ناشی از روند آموزشی نادرست در مدارس است، چراکه آموزش‌ها بر مبنای تفاوت‌های فردی نبوده و دانش‌آموزان با شکوفا نشدن استعدادشان دچار سرخوردگی می‌شوند. حسین صادقی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص چالش‌های آموزش براساس ویژگی‌های ذاتی هر فرد گفت: در ساختار همه جوامع انسانی، وجود «تفاوت‌های فردی» امری کاملاً مشهود است و این موضوع در حوزه تعلیم و تربیت و حائز اهمیت ویژه‌ای است؛ موضوعی که در نظام آموزشی کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که حتی محتوای آموزشی کتاب‌های درسی، جز در حوزه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه، فارغ از توجه به ویژگی‌های ذاتی، استعداد و توانایی دانش آموزان، برای اقصی نقاط کشور یکسان تدون و ارائه شده است.

وی افزود: این مسأله شاید در بادی امر، به نوعی موضوع «عدالت آموزشی» را به ذهن متبادر کند ولی با اندک تعمق در آن پی خواهیم برد که پیچیدن نسخه یکسان واحد برای همه سلایق و استعدادها، جفا در حق دانش آموزان بوده و نتیجه ای جز اتلاف منابع و ظلم به نظام تعلیم و تربیت و هدر دادن استعدادها، نخواهد داشت.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد برای لحاظ کردن تفاوت‌های فردی دانش آموزان درآموزش‌ها، لازم است در برنامه‌های درسی، نحوه، زمان و محتوای آموزشی برای هر سلیقه، جنسیت و استعداد، انعطاف ایجاد شود تا علاوه بر تأمین نیازهای روانی ـ اجتماعی، نیازهای شناختی یا یادگیری دانش آموزان نیز تأمین شود.

کمبود معلم پرورشی و مشاور کارآزموده

از جهتی کمبود معلم پرورشی و مشاور کارآزموده هم در مدارس وجود دارد. اصغر باقرزاده معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص برنامه این وزارت خانه برای جذب معلم پرورشی گفت: ۴۵ هزار مربی پرورشی در کشور داریم که باید طبق قانون ۱۰۰ هزار نیرو داشته باشیم؛ درواقع ۶۰ هزار مربی و معاون پررشی کم داریم. علاوه بر این کمبود حدود ۳۰ هزار مشاور هم وجود دارد.

وی افزود: همه ارکان مدرسه عهده‌دار مسائل تربیتی هستند اما کسی که تنظیم‌گر، کمک کننده و سامان دهنده است، مربی تربیتی و مشاور مرسه است.

باقرزاده درباره نحوه جبران کمبود نیرو توضیح داد: بخشی از این کمبود را با به کارگیری معلمانی که رشته مرتبط دارند، در ساعات اضافه به صورت حق التدریس جبران می‌کنیم، البته این میزان بسیار کم است. بخش دیگر با استفاده از روحانیون مبلغ طرح امین رفع می‌شود که حدود ۲۵ هزار نفر هستند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این باید به دنبال روش پایدار هم باشیم که در همین راستا مجوز استخدام ۱۱ هزار نیرو صادر شده است. تلاش داریم تا اوایل سال آزمون را برگزار کنیم. مصاحبه و فرایند کیفی انتخاب معلم پرورشی و مشاور متفاوت از دیگر رشته‌ها خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، باید دید وعده جذب و تربیت معلمان پرورشی در سال جدید عملی خواهد شد یا همچنان باید شاهد کمرنگ شدن نقش تربیت در مدارس باشیم و عواقب آن را در قالب افزایش مشکلات تربیتی نوجوانان ببینیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1177218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =