تغییرات در دولت رئیسی ادامه دارد / نوبت به وزیر ورزش، گردشگری و اقتصاد می‌رسد؟

دولت سیزدهم در حالی بیستمین ماه فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد که تا کنون ۴ وزیر تغییر یافته‌اند و این احتمال می‌رود که تعداد دیگری از اعضای کابینه رئیسی به زودی جای خود را به نیروهای جدید بدهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، حدود ۲۰ ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و در طول این مدت دولت رئیسی با تغییر ۴ وزیر خود روبرو  بوده که می‌توان گفت یکی از پر تغییرترین دولت‌های مستقر در طول یک سال و ۸ ماه فعالیت خود بوده است.

چند تغییر مهم در دولت | ساداتی‌نژاد از وزارت جهاد کشاورزی رفت /منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه شد

استعفای وزرای کار، تعاون و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و آموزش و پرورش و همچنین برکناری وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه از جمله تغییرات مهم در کابینه سید ابراهیم رئیسی به شمار می‌روند که در ادامه مروری بر این تغییرات صورت گرفته انجام می‌دهیم.

حجت‌الله عبدالملکی؛ اولین وزیر مستعفی دولت

حجت‌الله عبدالملکی نخستین وزیری بود که در دولت رئیسی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کنار گذاشته شد. پس از وی، رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی خداحافظی کرد و سعید محمد نیز از ریاست سازمان مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقتصادی برکنار شد.

عبدالملکی که از ۳ شهریور ۱۴۰۰ به وزارت رسیده بود، صبح ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ با انتشار توئیتی خبر تقدیم استعفای خود را به رئیس‌جمهور اعلام کرد.

رستم قاسمی؛ دومین وزیر مستعفی دولت

دومین تغییر مربوط به استعفای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بود که طبق ادعاهای صورت گرفته، این تغییر در پی تشدید بیماری وی صورت گرفت و مهرداد بذرپاش جایگرین او در این وزارت خانه شد.

یکی دیگر از تغییرات دولت سیزدهم مربوط به برکناری علی صالح آبادی از بانک مرکزی بود که به موجب آن محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی شد. همزمان با تشدید نوسانات ارزی در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ این تصمیم‌گیری درباره ریاست بانک مرکزی صورت گرفت.

یوسف نوری؛ سومین وزیر مستعفی

تغییر مهم دیگر مربوط به پذیرش استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش از سوی رئیسی است که روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ در صدر نارضایتی‌ها قرار داشت و در نهایت هم  رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شد. عوامل متعددی مانند گستردگی مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در مدارس، نامشخص بودن معیارهای سنجش رتبه‌بندی معلمان و گلایه‌مندی‌های پیرامون آن و در نهایت نحوه پرداخت پر حاشیه حقوق اسفندماه معلمان در پایان سال از دلایل پذیرش استعفای صوری نوری هستند.

برکناری سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی

تغییرات کابینه دولت سیزدهم محدود به موارد یاد شده نبود و در آخرین تصمیم‌گیری‌ها، ۲۲ فروردین ۱۴۰۲، بهادری جهرمی سخنگوی دولت از تغییراتی مهم در دولت خبر داد که به موجب این تغییرات مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی برکنار شدند.

بهادری جهرمی با اعلام تغییرات صورت‌گرفته عنوان کرد: «رویه دولت از ابتدا این بوده که مدیران و فرآیندها و رویه به‌صورت مستمر مورد ارزیابی قرار گیرند و این رویه ثابت و تأکیدی همیشگی در جلسات با اعضای کابینه رئیس جمهوری بوده است. این تغییرات و تحولات یا به مناسبت ارزیابی‌های صورت گرفته یا به تناسب شرایط و اولویت‌های موجود کشور و نیاز روز اتفاق می‌افتد. در همین زمینه سه تغییر در مجموعه کلان دولت انجام می‌شود که اولین تغییر آن مربوط به سازمان برنامه و بودجه است و طی آن دکتر منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور که تجربه مدیریتی موفقی داشته‌اند و سیاست‌های دولت را خوب پیش برده‌اند، جایگزین میرکاظمی به‌عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌شوند.»

کدامیک از وزرا در نوبت تغییر قرار دارند؟

البته گفته می‌شود که خبر تغییرات در هیات دولت سیزدهم محدود به موارد یاد شده نخواهد ماند و تغییرات دیگری نیز در راهند.

تا جایی که حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌وگویی عنوان کرده که استیضاح سید رضا فاطمی‌امین؛ وزیر صمت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس پس از صحبت‌های طراحان استیضاح و پاسخ‌های وزیر بررسی شده و با توجه به اینکه تعداد امضاکنندگان استیضاح بیش از ۱۰ نماینده بود، گزارش استیضاح به صحن علنی ارسال خواهد شد.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت در اواخر خرداد ماه سال ۱۴۰۱ هم به منظور پاسخگویی به سوال نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافت و نتوانست نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در خصوص «علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن» قانع کند و بدین ترتیب نخستین کارت زرد نمایندگان مجلس یازدهم به دولت سیزدهم نصیب وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

وی برای بار دوم نیز در اواخر آذرماه ۱۴۰۱ در صحن مجلس حاضر شد و این بار نیز با کارت زردی دیگر جلسه نظارتی مجلس را ترک کرد. فاطمی امین دومین کارت زرد خود را به دنبال ناکامی در اقناع نمایندگان درباره «علت افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علی‌رغم دستور و تاکید صریح رئیس‌جمهور و مخالفت مجلس» دریافت کرد.

گفتنی است؛ در این میان انتقادات از عملکرد وزیر ورزش، گردشگری و اقتصاد نیز بالا گرفته و باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی به‌دنبال این وزار خواهد بود.

متاسفانه وضعیت بغرنج اقتصادی کشور آنقدر ناگوار است که حتی خردادماه هم یک بار موضوع استیضاح وزیر اقتصاد مطرح شده بود.

سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان هم سال ۱۴۰۱ را با دریافت دو کارت زرد از مجلس یازدهم پشت سر گذاشت. وی در نیمه مرداد ماه ۱۴۰۱ به منظور پاسخگویی به تعدادی از نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافت اما اولین کارت زرد خود را از نمایندگان مجلس به منظور «عدم اجرای قانون شرح وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان» دریافت کرد.

وی بار دیگر در نیمه‌ دی به منظور پاسخگویی در جلسه نظارتی مجلس حضور یافت اما این بار نیز در اقناع نمایندگان در خصوص «سو مدیریت در برنامه‌های ورزش حرفه‌ای و به‌طور خاص فوتبال و هزینه‌های نامتعارف و عدم برخورد با سو استفاده کنندگان از بیت‌المال در قراردادهای مربیان خارجی تیم فوتبال و باشگاه‌های پر طرفدار استقلال و پرسپولیس و بستن قرارداد نجومی با برخی بازیکنان و مربی‌های خارجی و عدم پیگیری به موقع حقوقی و محکومیت‌های مکرر و پرداخت جریمه‌ها از بیت‌المال و دیپلماسی ضعیف ورزشی» ناکام ماند و دومین کارت زرد خود را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ دریافت کرد.

برخی منابع عنوان می‌کنند که سجادی بنا به شرایط جسمی، از رئیس‌جمهور خواسته است که درباره ادامه فعالیت او تصمیم بگیرد.

شنیده‌ها حکایت از این دارد که تغییرات در هیات دولت ادامه دارد و تعداد دیگری از اعضای کابینه رئیسی به زودی جای خود را به نیروهای جدید می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1178282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =