گلایه دانشجو از نداشتن اجازه جذب دانشجوی خارجی در پردیس اروند

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: ۱۰ ماه از تصویب پردیس بین‌المللی منطقه آزاد اروند و دریافت موافقت برای پذیرش دانشجوی خارجی از سوی رئیس جمهور، وزرای علوم و بهداشت می‌گذرد؛ اما هنوز اجازه جذب دانشجوی خارجی صادر نشده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرهاد دانشجو ضمن تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای تشکل‌ها و فعالان دانشجویی، درباره آمایش دقیق رشته‌های علمی و پذیرش دانشجو متناسب با نیازهای کشور، گفت: تقاضا برای هر رشته تحصیلی از دو جنس است یکی نیاز جامعه کاربردی به رشته تحصیلی که برای فارغ التحصیلان آن رشته شغل هم وجود دارد و دیگری علاقه شخصی افراد که مجزای از اینکه این رشته‌ها برای دانشجویان بازار کار دارد یا نه، تمایل دارند در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند یا خیر.

حذف ۲۰ درصد از رشته‌های دانشگاهی چین

وی افزود: اولین اطلس آموزش عالی در سال ۷۴ که رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بودم، توسط محققین ارزشمند آن مؤسسه منتشر شد که توزیع رشته‌ها و نیازها در گستره کشور در آنجا گفته شده بود.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: کشور برای پیش‌بینی و رفع مسائل و مشکلات علمی و تخصصی حال و آینده بخش‌های دولتی و غیر دولتی باید سرمایه‌گذاری مؤثر کند و آموزش رایگان در مقاطع مختلف دانشگاهی بسیار ضروری است تا امکان شکوفایی استعدادهای همه اقشار کشور برای پیشرفت با شتاب بیشتر فراهم باشد.

دانشجو افزود: اما برای رشته‌هایی که بازار کار خوبی ندارند و خود اشخاص علاقمند به تحصیل در آن هستند و مسؤولیت وجود کار یا عدم کار را به عهده می‌گیرد و هزینه‌های طول تحصیل را به صورت شخصی پرداخت می‌کنند هم باید زمینه ارتقای کیفیت فراهم باشد. برای بازار کار فارغ التحصیلان نیز باید برنامه‌ریزی و توجه بیشتری به بازار کار در ایران و در دیگر کشورها بالاخص کشورهای دوست شود. به نظرم ضروری است آموزش عالی کشور و دانشگاه‌ها برای هر دو دسته تقاضا، تحولی اساسی ایجاد کند تا از وقت و سرمایه کشور و دانشجویان و اساتید استفاده بهینه صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت وجود سنخیت و تناسب بین تقاضا و ظرفیت رشته‌ها که در فحوای بیانات مقام معظم رهبری بود یک بحث منطقی، علمی و قابل قبول در دنیاست و آموزش عالی و دانشگاه‌ها موظف هستند متناسب با سیاست تعادل و تناسب بین ظرفیت‌ و تقاضای تحصیل بازنگری کنند و تحولی در میزان پذیرش‌ دانشجوی ایرانی و غیر ایرانی ارائه دهند و مسؤولان وزارت هم متناسب با این اهداف سیاست‌گذاری کنند و دانشگاه‌ها را هدایت کنند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: براساس تحقیق و مطالعه‌ای که در دانشگاه‌ تربیت مدرس انجام داده بودیم از اواسط سال ۱۴۰۱ برای ورودی‌های ۱۴۰۲ به ضرورت ایجاد تناسب بین تقاضاها و ظرفیت‌ها و انباشت دانشجویان به دلیل دوره دو سال و نیم کرونا رسیده بودیم؛ بنابراین در میزان پذیرش دانشجویان در رشته‌های مختلف برنامه‌ریزی و دقت لازم انجام شد تا ارتقای کیفیت متناسب با کمیت تحصیل بهینه دانشجویان ممکن باشد.‍

دانشجو افزود: وقتی به تدریج در رشته‌هایی که بازار ک‍ار مناسب ندارند کاهش پذیرش دانشجو صورت می‌گیرد باید با سیاست جذب دانشجوی غیر ایرانی از ظرفیت‌های ایجاد شده در چهل سال گذشته بهره لازم و مولدسازی صورت گیرد. با جذب دانشجویان غیر ایرانی هم امکانات و توان علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هم زمینه تبادل صحیح فرهنگی فراهم می‌شود و هم سرمایه خوبی برای حفظ و ارتقای امکانات در دانشگاه‌ها فراهم می‌شود؛ لذا کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌هایی که بازار کار مناسب و تقاضا در ایران ندارند باید با جذب دانشجویان خارجی که بازار کار و تقاضا برای آن رشته‌ها دارند، تکمیل شود.

وی تاکید کرد: ساختار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در معاونت آموزش وزارت علوم که مسؤولیت این قضیه را به عهده دارد نیاز به یک تغییر و تحول اساسی دارد. به نظر می‌رسد ما هم باید روالی که در دنیا طی شده را دنبال کنیم و برای رشته‌هایی که تقاضای کار ندارد درخواست جذب دانشجوی خارجی بدهیم و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و بروکراسی‌های زاید پذیرش دانشجوی خارجی را کم کنیم و نهایتاً با جذب دانشجوی بیشتر ظرفیت‌های ایجاد شده در ۴۰ سال گذشته را فعال و کارا و بهینه استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: در اواخر اسفند ۱۴۰۱ در دانشگاه تربیت مدرس به این نتیجه رسیدیم که باید به دنبال جذب دانشجوی خارجی بیشتر برویم که برای این قضیه هم هدف فرهنگی داریم و هم دانشجویانی که به ایران می‌آیند و تحصیل می‌کنند از آموزش‌های با کیفیت بسیار بالایی برخوردار شوند و زمانی که به کشورشان برمی‌گردند در اعتلای دانش‌ اثرگذار باشند و بتوانند در مسائلی همچون صنعت و پزشکی پیشرفت کنند.

دانشجو با اشاره به ایجاد پردیس بین‌المللی منطقه آزاد اروند، افزود: باید هم کیفیت را بالا ببریم و هم سکوهای جدید جذب دانشجو را اضافه کنیم و برای این منظور ما در دانشگاه تربیت مدرس، ایجاد پردیس بین‌المللی منطقه آزاد اروند را در دستور کار قرار دادیم و طرح ارائه کردیم و به هیات امنا بردیم و این طرح با حضور رئیس‌ جمهور، وزیر علوم و وزیر بهداشت تصویب شد و بعد از دو ماه در اردیبهشت ۱۴۰۱ در شورای گسترش وزارت علوم تصویب شد ولی به دلایلی تا به امروز یعنی با گذشت بیش از ده ماه با وجود موافقت و تأکید رئیس جمهور و وزیر علوم هنوز اجازه جذب دانشجوی خارجی صادر نشده است.

وی گفت: به نظر اینجانب در وزارت علوم برای صدور این مجوزها و برای فعال شدن منویات درست و عالمانه وزیر علوم باید تغییرات اساسی صورت گیرد. البته معاون آموزش وزارت علوم قول رفع مشکل را داده‌اند و امیدوارم این‌بار این قول عملی شود. باید به دانشگاه‌های برتر کشور که از نظر کیفیت و کمیت و برنامه‌ریزی در حد خیلی خوب و عالی قرار دارند، اعتماد بیشتری شود و دست آنها را بازتر گذاشت.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: در ایجاد تناسب بین تقاضا و ظرفیت و بازار کار باید یک روال و روش تدریجی و مستمر را اتخاذ کرد و نباید تندروی شود. آموزش عالی رایگان برای همه افرادی که در کشور مستعد هستند و کشور به آنها نیاز دارد باید برقرار باشد و به بهانه این قضیه آموزش‌های رایگان کمرنگ نشوند. همه متقاضیان مستعد باید بتوانند در دانشگاه‌های خوب کشور به صورت رایگان در رشته‌های دارای بازار کار تا سرحد استقلال کشور ادامه تحصیل دهند. دانشگاه تربیت مدرس در این زمینه‌ها دارای تجربه بسیار عالی است و آمادگی دارد این تجربه ارزشمند را در اختیار وزارتین علوم و بهداشت قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1178856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =