خانم‌ها این تغییر را جدی بگیرند

سرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها بین خانم‌هاست و علامت‌های پنهانی دارد که با توجه به ‌آن‌ها، می‌توان از این بیماری پیشگیری‌کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، این علایم لزوما به معنای تایید سرطان دهانه‌ رحم نیستند اما بهتر است علایم و راه‌های پیشگیری از سرطان دهانه ‌رحم را بشناسید و اگر به موردی مشکوک بودید با مراجعه به پزشک برای تشخیص یا درمان صحیح اقدام‌کنید.

راهکاری برای در امان ماندن از سرطان


خون‌ریزی شدید بین قاعدگی

بسیاری از خانم‌ها خون‌ریزی شدید بین‌ قاعدگی را نادیده‌می‌گیرند. شاید این علامت در موارد زیادی نگران‌کننده نیست اما گاهی می‌تواند اولین نشانه سرطان دهانه رحم باشد. بدن خانم‌ها با یکدیگر متفاوت است و احتمال دارد چرخه قاعدگی یک نفر ۲۵ و دیگری ۳۰روزه باشد.

بیشتر خانم‌ها بین ۲تا۷ روز از این چرخه را با خون‌ریزی می‌گذرانند و خون‌ریزی سبک یا سنگین خارج از این دوره علامت سوالی است که یک پزشک باید آن را حل‌کند. بیشتر کسانی که این نوع خون‌ریزی را تجربه‌می‌کنند، مشکل‌شان ربطی به سرطان ندارد و ممکن‌است تحت تاثیر عواملی مانند مشکلات هورمونی، استفاده از قرص‌های ضد بارداری، بعضی حلقه‌ها، ایمپلنت، دستگاه آی‌یودی یا روش‌های اورژانسی ضد بارداری باشد. حتی عفونت‌های جنسی انتقال‌یافته مانند «کلامدیا» هم ممکن است باعث‌شود که فرد بین دوره‌های خود، قاعدگی‌های غلیظ را هم تجربه‌کند.

شناختن سن خطر

سرطان دهانه رحم، سن‌ خاصی ندارد. برای مثال بیش از ۲۰ درصد سرطان‌های دهانه رحم در خانم‌های بالای ۶۵ سال اتفاق می‌افتد و این سرطان طوری‌نیست که بتوان خیال گروهی را از ابتلا به این بیماری به واسطه سن‌وسال راحت‌کرد. به‌طور معمول بین ۳۵ تا ۴۵ سالگی بیشترین احتمال ابتلا به این سرطان وجود دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که شما به طور منظم به پزشک زنان، مراجعه و وضعیت‌سلامتی‌تان را بررسی کنید.‌

پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم

از قدیم‌ می‌گویند: «پیشگیری بهتر از درمان است» و حتما می‌دانید از لحاظ روانی و مالی، کم‌هزینه‌تر هم خواهدبود. سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌کند؛ از زمانی که وارد سن ۲۱ سالگی می شوید، حتماً هر سال خودتان را چکاپ کنید و مطمئن شوید که به سرطان دهانه رحم مبتلا نیستید. اگر این سرطان زود تشخیص داده شود، خیلی راحت درمان می‌شود و احتمال زنده ماندن فرد و افزایش کیفیت زندگی او بسیار زیاد خواهد بود.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

کد خبر: 1179065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =