گلایه استاد دانشگاه از عملکرد دولت در زمینه مالیات بر خانه‌های خالی

استاد دانشگاه علم و صنعت نسبت به عملکرد قوه قضائیه و قوه مقننه در زمینه شهرسازی، حقوق شهرسازی، تعیین مالکیت و شفاف سازی مالکیت و مالیات بر خانه‌های خالی گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست توسعه افقی شهری به همت بسیج دانشجویی دانشکده معماری دانشگاه تهران مرکزی و قرارگاه شهید احمدی روشن، بعد از ظهر امروز ۶ اردیبهشت ماه در واحد تهران مرکزی برگزار شد.

طرح مسکن ملی، مستأجران را صاحب‌خانه می‌کند

در این نشست حسن موسوی فرد کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به گران شدن زمین در شهرهای کشور بیان کرد: زمین همواره در سال های گذشته قیمت افزایشی داشته است، بنابراین بهترین کالا برای سرمایه‌گذاری و سودا گری است.

وی با طرح این سوال که چرا میزان زمین خورای در ایران بالا است؛ گفت: پاسخ این که قیمت زمین گران است. بنابراین افراد هوشمند زمین‌های اطراف شهرها را به تملک خود در می‌آورند و بعد از آن با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسانند.

موسوی فرد تصریح کرد: گران سازی زمین و زمین خواری مشکلات زیادی برای نهادهای دولتی نیز به وجود آورده است و اینگونه نیست که زمین خواری فقط توسط افراد پولدار جامعه رخ دهد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: توسعه افقی شهری یک طرح لوکس نیست؛ یعنی به معنای ویلا سازی یا کاخ سازی نیست.

موسوی‌فرد با بیان اینکه تقریبا بیشتر پروژه‌های ساخت مسکن در دولت سیزدهم توسط خود مردم ساخت شده است، گفت: پارادایم غلط حاکم نیز علت اصلی این کم کاری در دولت به ویژه معاونت شهرسازی است.

این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: دولت در پروژه نهضت ملی مسکن حق مردم را ضایع می‌کند؛ چراکه دولت حق ندارد به مردم بگوید در چه خانه و چه طبقه ای زندگی کند. زمین و مسکن حق اولیه مردم است.

وی گفت: پیمانکاران و نظام مهندسی ذی نفع‌های شهر سازی عمودی هستند. بنابراین اعمال نفوذ کرده و اجازه ساخت شهرهای افقی را نمی‌دهند.

وی افزود: خانه در شهرهای کم تراکم مانند یزد  به شدت ارزان تر از شهرهای پر تراکم مانند تهران است. این برخلاف سیاست‌های دولتمردان و مسئولان بوده؛ اما چون مناسب با منافع شهرداری‌ها است، بر شهرسازی عمودی تاکید می‌شود.

گلایه از عملکرد دولت در زمینه مالیات بر خانه‌های خالی

محمد صالح شکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به حقوق شهری تصریح کرد: حقوق شهری مبنای شهری سازی و خرید و فروش زمین است. اگر این حقوق رعایت نشود، شهر سازی با مشکلات مانند مالکیت قسمت‌های بالا و پایین زمین رو به رو خواهد شد.

وی توسعه عمودی بیش از حد متعارف خلاف قانون بوده و جرم است، افزود: در حال حاضر ما ساختمان‌های غیر متعارف بسیاری در تهران می‌بینیم. مثلا ساختمان‌های ۱۵ طبقه در خیابان فرشته وجود دارند که برخلاف حقوق شهر سازی است.

شکوهی عنوان کرد: چه اصولگریان و چه اصلاح طلبان زمانیکه شهردار تهران می شوند؛ در ابتدای امر فقط به این فکر می‌کنند که چگونه آپارتمان‌سازی کنند. این رویه و توسعه عمودی شهرها راهکار نادرست دولت‌ها و شهرداری‌ها است.

این استاد افزود: در حال حاضر تراکم فروشی یا عوارض ساخت منبع درآمد خوبی برای شهرداری‌ها شده است و با این کار کیفیت زندگی شهری و خدمات اجتماعی را کاهش می‌دهند.

وی با اشاره به کمبود زمین برای ساخت و ساز ادامه داد: این موضوع تا حدود زیادی درست است چرا که کویر و جنگل و حریم گسل قابل ساخت و ساز و  سکونت شهری نیست‌. در حال حاضر و بر اساس نقشه جامع ساخت و ساز کشور،  ۱۵ درصد از مساحت ایران برای ۳۲ استان قابلیت ساخت شهری را دارد.

شکوهی عنوان کرد: بر اساس آخرین سر شماری سازمان ثبت و احوال ۲۴ میلیون خانواده در ایران وجود دارد، اگر برای هر کدام ۱۰۰۰ متر مسکن در نظر بگیرم؛ تمام این افراد در شهرها خانه داشتند و نیازی به شهرسازی عمودی نبود.

این استاد دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا شهرسازی عمودی شکل گرفته است، خاطر نشان کرد:  به این علت است که برخی افراد مالک چندین ملک و زمین هستند. در واقع رانت شکل گرفته در این حوزه و تورم شدید باعث شده که زمین‌های بایرن و بدون مالیات زیاد باشد.

وی ادامه داد: قوه قضائیه و قوه مقننه نیز در زمینه شهرسازی، حقوق شهر سازی، تعیین مالکیت و شفاف سازی مالکیت و مالیات بر مسکن‌های خالی عملکرد مناسبی ندارند.  همچنین دولت نیز فقط شعار انتخابی می‌دهد و کار خاصی نکرده است. مثلا طرح جامع مسکن سازی را بازنگری نکرده است.

شکوهی گفت: وزارت راه و شهرسازی اجازه داده که ساخت و ساز در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر افقی و یک طبقه باشد. اما در این ابلاغیه بیان نشده که تکلیف کلان شهرها چیست؟ با چند تاش هر زیر ۲۵ هزار نفر در ایران وجود دارد؟ یا در چنین شهرهای به صورت ناخودآگاه خانه‌ها یک طبقه خواهند بود.

استاد دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: در حال حاصر مشکل زمین برای افزایش جمیعت در ایران وجود ندارد. البته درباره آب یا انرژی نمی‌توانم صحبتی کنم.

شکوهی تصریح کرد: انتقال پایتخت با وجود ساز و کار شهرسازی فعلی، هیچ کمکی به وضعیت حوزه مسکن نخواهد کرد

انتهای پیام/

کد خبر: 1179074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =