بدهی دانشگاه تربیت مدرس به پایگاه‌های علمی به کجا رسید؟

بدهی ۴۵ میلیاردی دانشگاه تربیت مدرس به پایگاه‌های علمی، پس از رایزنی‌های این دانشگاه به حساب پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) واریز شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کم نیستند دانشجویانی که برای انجام امور پژوهشی خود باید از چندین منبع داخلی و خارجی استفاده کنند. در این بین آخرین مقالات بین‌المللی محققان منابع خوبی برای پژوهش‌های دانشجویی هستند. این مقالات معمولا در پایگاه‌های علمی منتشر شده و دانشگاه‌ها با انعقاد قرارداد و پرداخت مبالغی مشخصی در این پایگاه‌ها عضو می‌شوند تا دانشجویان نیز بتوانند از داده‌های این پایگاه‌ها استفاده کنند.

بدهی دانشگاه تربیت مدرس به پایگاه‌های داده مقالات

ماجرا از آنجایی شروع شد که در ابتدای دولت نهم دانشگاه‌های کشور در زمینه پرداخت هزینه به این پایگاه‌ها با مشکل مواجه شدند. ماجرای بدهی ایران به این پایگاه‌ها در همان زمان و با شروع نوسانات ارز آغاز شد و به دنبال آن بسیاری از این پایگاه‌های بین‌المللی علمی ارتباط خود را با دانشگاه‌های ایران قطع کردند. طبق قانون قراردادها بین پایگاه‌های علمی و دانشگاه به دلار منعقد می‌شود و از آنجا که بودجه دانشگاه‌ها در ایران به ریال پرداخت می‌شود، بنابراین دانشگاه‌ها در تامین این بودجه با مشکل مواجه شدند.

ماجرای بدهی دانشگاه تربیت مدرس به پایگاه‌های علمی

آذرماه ۱۴۰۰ بود که مهرداد آقایی نماینده دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و دبیر کمیته تغذیه و تربیت‌بدنی شورای صنفی در گفت‌وگو با ایسکانیوز از ماجرای بدهی این دانشگاه به پایگاه‌های علمی پرده برداشت و گفت: فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس از همین ابتدا با چندین میلیارد تومان بدهی مواجه شده است. مسئولان دوره‌های قبل دانشگاه با چندین پایگاه ایرانی و خارجی در راستای استفاده از مقالات قرارداد بسته‌اند، اما چندین سال است که بدهی آنان پرداخت نشده است. 

همکاری پایگاه‌های علمی با دانشگاه‌ تربیت مدرس، برای دانشجویان مشکلات بسیاری را ایجاد کرده بود. تیرماه ۱۴۰۱ بود که وضعیت پرداخت بدهی به پایگاه‌ها را از فرهاد دانشجو پیگیری کردیم. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: این بدهی از دولت‌های گذشته باقی مانده است، به این معنا که دولت‌های پیشین از هفت سال پیش یعنی سال ۹۴ اقدام به پرداخت بدهی این دانشگاه را نکرده‌اند. 

از قرار معلوم دو پایگاه علمی تقریبا ۷۰ درصد منابع علمی دانشگاه تربیت مدرس را تامین می‌کنند؛ رئیس دانشگاه در راستای حل این مشکل قول مساعد داد و میزان بدهی دانشگاه تربیت مدرس به پایگاه‌های علمی را  ۴۵ میلیارد تومان اعلام کرد، این هزینه‌ها برای ثبت نام و عضویت دراین پایگاه‌ها صرف می‌شود. 

ناگفته نماند قطع ارتباط ب پایگاه‌های علمی فقط مختص دانشگاه تریبت مدرس نیست؛ به گفته دانشجو بیشتر دانشگاه‌های مطرح کشور مانند صنعتی امیرکبیر، اصفهان و شیراز نیز برای دسترسی به مقالات علمی به روز دنیا دچار مشکل هستند.

واکنش وزیر علوم چه بود؟

وزیر علوم نیز نسبت به بدهی پایگاه‌های علمی و قطع ارتباط با برخی از دانشگاه‌ها واکنش نشان داد و به ایسکانیوز گفت: بنده از زمان گرفتن تصدی وزارت بارها این موضوع را پیگیری کرده‌ام. 

محمدعلی زلفی گل ضمن ابراز امیدواری از همکاری سایر نهادها در تامین این بودجه خاطرنشان کرد:  امیدواریم سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار و بودجه‌ای جداگانه را برای پرداخت این بدهی و حل مشکل در اختیار وزارت علوم،تحقیقات و فناوری قرار دهد.

پرداخت بدهی ۴۵ میلیونی دانشگاه تربیت مدرس

حال ۱۸ ماه پس از رسانه‌ای شدن خبر بدهی دانشگاه‌ تربیت مدرس به پایگاه‌های علمی، محمد خجسته مشاور رئیس دانشگاه تربیت مدرس در برنامه، بودجه و تأمین مالی از پرداخت بدهی سنوات گذشته دانشگاه به پایگاه منابع علمی و بانک‌های اطلاعاتی خبر داد و اعلام کرد:  حسب دستور رییس دانشگاه درخصوص پیگیری موضوع پرداخت بدهی و تعهدات دانشگاه به پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بدهی دانشگاه تربیت مدرس بابت پایگاه منابع علمی و بانک‌های اطلاعاتی از تاریخ ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۴۵۲.۶۱۱.۸۳۱.۹۶۲ ریال از سرجمع اعتبارات بودجه هزینه‌ای سال ۱۴۰۱ دانشگاه تربیت مدرس کسر و مستقیما به حساب پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) واریز شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =